Annons:
Etikettbehandling
Läst 2552 ggr
DivinA
2013-09-09 11:56

Erfarenhet av KBT?

Jag har gått de flesta terapiformer men inget har varit särskildt effektivt på mig. Hur är det för er?

  • Redigerat 2021-04-23 15:57 av Lia
Annons:
tacktack
2013-09-21 18:05
#1

Jag har gått i kbt för ca 2,5 år sen. Det var väll inte så lyckat för min del. Jag har väldigt svårt att generalisera situationer så att säga.

Men det är ju faktist den behandling som visat sig vara den bästa så inget snack om saken att den verkligen funkar. Men jag har bland annat asperger och har man det kanske just den behandlingen är att föredra.

Men allt är alltid värt ett försök :)

Ddiana
2013-10-08 16:02
#2

DBT hjälpte/hjälper verkligen mig. Hann med ett par gångers KBT också innan jag blev skickad till en annan mottagning och det kändes också bra.

[Starman]
2013-10-08 20:16
#3

#1

"Men allt är alltid värt ett försök :)"

Det håller jag verkligen inte med om. Det är inte värt att kasta bort pengar på pseudovetenskapliga behandlingar som homeopati och chakra-balansering, exempelvis. Det är helt ovärt, till och med.

tessbess
2013-10-21 14:51
#4

Jag har gått KBT för några år sedan för att dämpa min panikångest, det hjälpte rätt så bra.

Sen har jag gått psykodynamisk terapi där vi tog upp allt skit som hänt under mina levnadsår och bundit röda trådar till olika saker så på så sätt var det bra men med mitt mående har det inte hjälpt något åt.

Älskar att Hata, men Hatar att Älska.

Emelie
2013-10-27 10:58
#5

Jag går på DBT och det hjälper mig fantastiskt bra! Dock är jag inte bipolär utan har emotionell instabil personlighetsstörning (borderline).

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

blackfriday
2013-10-27 17:23
#6

Jag tjatade till mig DBT för några år sedan, mest för att prova då det var relativt nytt här.

Tyckte konstigt nog att det inte fungerade alls. Kan ha berott på mig själv och/eller terapeuterna. Men de sk färdigheterna hade jag redan inbyggt, och fattade inte att man fokuserade så mkt på dessa. Det var själva måendet, den inre gnagande känslan av smärta, som jag sökte bot på. Men DBT upplevde jag mest som teoretiskt.

Annons:
Emelie
2013-10-27 19:09
#7

#6 Ja, det är ju det som är saken med DBT, man måste verkligen utöva det själv hela tiden för att bli bättre. Det är ju sjukt långtråkigt, men effektivt på de flesta! 🙂

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

blackfriday
2013-10-27 19:16
#8

Sant. Men det hjälpte inte mot den inre smärtan. Utan bara färdigheter för att stå ut, och inte göra något "dumt". Det kanske iofs är meningen med DBT, men fungerade inte på mig för jag har inte haft problem med suicidförsök / självskadebeteende osv.

Emelie
2013-10-27 19:27
#9

#8 Den inte smärtan är förjävlig! Undrar om den någonsin kommer gå bort. Visst, ibland är man sjukt glad och känner den inte, men sen kommer den krypandes igen sådär sneaky.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

blackfriday
2013-10-27 19:40
#10

Mm.. o då blir det tabletter o annat för att få en paus en dag eller två 🥳

Emelie
2013-10-28 21:45
#11

#10 Haha, tabletter har jag slutat med, funkar bättre utan 😃

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

blackfriday
2013-10-28 23:07
#12

Fan vad skönt.

Jag måste verkligen trappa ner nu. Har varit alldeles för mycket med allt på senaste tiden.

Emelie
2013-10-29 22:29
#13

När du trappar ner, får du massa skumma symtom då?

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Annons:
blackfriday
2013-10-29 22:47
#14

Ja typ abstinens menar du?

Emelie
2013-11-01 15:27
#15

#14 Ah, men typ blixtar i huvudet och känner dig yr och skit?

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

blackfriday
2013-11-01 20:16
#16

Nä, det har jag bara fått av att sluta abrupt med antidepp.

Tabletter menade jag typ benso blandat med sprit i några dagar/veckor. Det ger en jävla abstinens när det går ur kroppen

Upp till toppen
Annons: