Annons:
Etikettrelationer
Läst 237 ggr
O
10/23/20, 8:18 AM

Bipolär?

Hej,
Jag som skriver har genom min sambos ex fått reda på att hen är bipolär (alltså min sambo)
Enligt exet (de levde tillsammans länge) så var de på utredning där de och deras barn även fick vara med och att min sambo sedan fick diagnosen bipolär typ 2. Efter detta ville hen ändå inte äta medicin pga biverkningar och rädsla för att förlora sin kreativitet..
Men ska ha berättat för de närmsta.

Enligt min sambo är allting exet’s påhitt..
Och visst de träffade en läkare som inte trodde att hen var bipolär, sedan fick hen göra ett test som överdrevs för att hen ville ha svar själv..
Senare har hen träffat en terapeut som även denne säger att hen inte är bipolär.

Vi har nu varit ihop i 2år. I början var allt som på rosa moln dock var hen väldigt noga med mat och motion då. Det enda så var efter någon vecka var att hen sov väldigt mycket.Men det var semester så tänkte inte så mycket på det..Efter ca 5månader började det med mycket bråk.Eller rättare sagt jag upplevde att hen kunde bli arg på mig för minsta lilla felsägning ibland.Och sedan var det väldigt bra emellan.
Det här är något som fortfarande är ett problem.
Vissa dagar (ibland perioder Max ca 3v) så känns det som att det inte spelar någon roll vad som sägs,görs så är det fel.Säger jag att jag blivit besviken eller ledsen för något så menar hen på att hela världen rasar..Medans vi andra dagar/perioder kan prata om allt.
Jag börjar känna det som att man får gå runt lite på äggskal för man vet sällan hur formen är..

Jag har försökt att prata med hen om detta..
Om att det kanske skulle hjälpa med medicinering men möts bara av ilska och anklagelser över hur jag ens kan tro något sådant..

Förutom väldiga svängningar i humör.
Så är det även stor skillnad i energinivå (vilket alla upplever tänker jag) , sömnbehov, sömnbesvär, hopplöshet och känsla av att allt är meningslöst.
Hen har även ett stor behov av skuldfrågan ”vems fel allt är” om det uppstår något mellan oss.
Och det är väldigt sällan hen kan se sin egen del i problemen.
Upplever även ibland en viss brist på empati.
Fast ibland visa hen empati.
Viss antydan till hypokondri och narcissism.

Det vill tilläggas att hen är en smart, driven och framgångsrik person.

Som jag älskar oerhört mycket!
Jag vet verkligen inte vad jag ska tro eller göra?!

Låter det som bipoläritet?

Annons:
Niklas
10/23/20, 11:21 AM
#1

Oavsett vilket låter det som om din sambo behöver hjälp. Det är dock svårt att få hjälp om man inte ser behovet själv. Tror du det skulle gå att prata konstruktivt om det under någon av de bättre perioderna?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

mörkaögon
9/20/21, 12:32 AM
#2

Det du beskriver låter mer som en narcissistisk/psykopatisk personlighetsstörning är som att hen skulle vara bipolär.

"En dag ska vi dö, men alla andra dagar ska vi leva"

Upp till toppen
Annons: