Etikettmediciner
Läst 7480 ggr
Bill&Bull
2016-12-13, 10:04

Avsluta lamotrigin

Ni som ätit lamotrigin och slutat, trappade ni ner den eller sluta ni bara att ta den helt?

||My Love For Animals Is Immortal||

Garm
2016-12-15, 14:33
#1

Jag slutade ta lamotrigin helt, utan nedtrappning. Det var enligt läkarens ordinationer, bytte medicin.

91Marran
2016-12-16, 22:26
#2

Den ska trappas ner försiktigt.

lunakees
2017-01-20, 12:50
#3

Jag slutade också helt utan nedtrappning på läkarens begäran. Hade dock inte så hög dos än eftersom jag var på upptrappning. Åt den bara i drygt en månad innan jag fick sluta

2Sirius
2017-03-28, 19:07
#4

Få undantag, Bla vissa ADHD-Läkemedel, kan man börja/sluta tvärt med på högre dos, om man redan är van vid den sedan tidigarre… Annars ska man alltid trappa upp/ner en Psykopharmaka. Men byter man till en likvärdig medesin, på motsvarande dos kan man dock sluta tvärt, då den andra tar över. Om man Börjar/Slutar tvärt, är risken STOR att man får stora ångestpåslag elr andra chockpåslag som är både jobbiga och onödiga att ta sig igenom. Allrahelst med Lamotrigin, anslag till självmords-, tankar/beteénden är också stor. Övriga tänkbara Biverkningar, löper också större risk att uppkomma, och bestå så länge man tar medecinen om man inte trappar upp långsamt. Sker det, så kan man trappa ner hålla uppe en tid, för att sedan trappa upp långsammare, och i bästa fall slippa dem helt. Själv har jag fått ömma muskler i nacke, axlar, punkter på bröstkorg, solarplexus och ryggen. Dessutom hosta/kväljningar, räknas som: "Illamående/Kräkningar." En möjlig orsak till det är att magmunnen lätt blir förslappad av Lamotriginen, och magsyra då kan stötas upp och irritera halsen. Men inget som jag fått konstaterat trotts ifrågasättande. Viktuppgång vid medecinering, elr bestående symptom efter avslut har inte heller kunnat fastslås, utöver hostan.

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Kimmielou
2020-03-02, 00:03
#5

har fått för mig att den ska sättas ut direkt om man får typ utslag och sånt. annars trappa ner

bloodflowers
2020-03-02, 00:16
#6

Jag blev tvungen att avsluta direkt då läkaren inte "höll med" om att jag ska skulle avsluta den. Jag tror den ska trappas ner

Lia
Lia 
2020-04-10, 18:28
#7

Jag fick de där allvarliga utslagen och var tvungen att avsluta direkt. Jag tror att man ska trappa ner, men eftersom man kan avsluta tvärt så tror jag inte det är farligt i alla fall att göra det. Men bäst är så klart att följa läkarens anvisningar.

Borderline & Depression & Goth & IBS & Social ångest & Vänskap

Upp till toppen