Annons:
Etikettbehandling
Läst 3980 ggr
DivinA
8/28/13, 12:36 PM

Vilka mediciner fungerar ni bäst på?

Jag har testat jättemånga olika mediciner men det som verkar fungera bäst för mig är Lamotrigin som stämningsstabiliserande och Fluoxetin som antidepressiva. Etersom jag har rapid cykling så måste jag justera själv.

  • Redigerat 4/23/21, 9:23 PM av Lia
Annons:
AnneN
9/21/13, 4:40 PM
#1

Har inte testat så många, var i våras som jag fick diagnosen bipolär.

Äter concerta som fungerar bra för att jag ska vara mindre trött och ha bättre koncentrationsförmåga (har även autism & adhd).
Sertralin fungerar ganska bra för att hålla borta det värsta av depressionerna och Lithionit verkar iallafall hittills fungera ganska bra för att stabilisera mitt mående.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

DivinA
9/22/13, 8:06 PM
#2

Är lihtionit baserat på lithium?

blackfriday
9/22/13, 11:12 PM
#3

Seroquel Depot.

AnneN
9/22/13, 11:58 PM
#4

#2 Ja lithionit har jag för mig är det enda läkemedlet med litium.

Info på FASS.se

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Monizz
10/1/13, 2:21 PM
#5

abilify, topamac fluoxetin äter jag.. och concerta mot adhd.. Abilify är nog den enda som funkat på mig..

Ddiana
10/8/13, 4:00 PM
#6

Jag har inte haft en hypoman episod sen jag började med litium förra sommaren. Depressionerna höll visserligen i sig fram till i våras. Nu har jag mått riktigt stabilt bra ett tag men tror snarare att det beror på terapi (DBT) och inte medicinen, men vem vet?

Testade tidigare lamictal som inte hjälpte mig. Zyprexa tog jag ett tag när jag var väldigt uppåt och sen som sömnmedicin - den nådde sin effekt: jag kraschade från hypomanin och sov på nätterna. Utöver det har jag testat antidepressiva innan jag blev diagnostiserad och x antal sömnmediciner - den jag gillade bäst var Melatonin. Nu klarar jag mig utan sömnmedicin och äter bara litium. Funkar bra.

Annons:
[marcusjohnson]
10/24/13, 8:36 PM
#7

Lamotrigin och cymbalta. Bipolär typ 2. Har testat det mesta innan!

blackfriday
10/24/13, 10:28 PM
#8

Seroquel i papperskorgen nu, och istället risperdal.

Avskyr neuroleptika 😓

Dentaku
10/26/13, 5:59 PM
#9

Lamictal funkar jättebra för mig, Ergenyl var också helt ok för att stabilisera men Lamictal lyfte dessutom sinnesstämningen ett snäpp så att jag slipper ligga på gränsen till depression hela tiden. Dessutom behöver jag Cipralex som antidepressiva. Tar Concerta eftersom jag har ADD och måste ta Quetiapin(Seroquel) på kvällen för att hjärnan ska sluta spinna och jag ska kunna sova.

Mycket mediciner blir det men med tanke på att jag mår bra och är så stabil att jag kan jobba efter flera års svajande och sjukskrivningar så är det värt det. Naturligtvis måste jag leva rätt stressfritt och undvika för mycket aktiviteter också förutom att knapra mediciner, och det känns ju trist ibland men fy tusan vad skönt det är att slippa ångest och depressioner!

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

blackfriday
10/26/13, 8:50 PM
#10

#9 Hur mycket Lamictal tar du? Tyckte du inte att Lamictalen lyfte sinnesstämningen tillräckligt utan Cipralex?

Dentaku
10/27/13, 12:29 PM
#11

Jag tar 200 mg Lamictal per dag. Tyvärr räcker ingen stämningsstabiliserare, inte ens Lamictal - utan antidepp glider jag snabbt ner i depression.

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

[marcusjohnson]
10/27/13, 2:47 PM
#12

#11 Ungefär som jag då, har käkat antidepressiva i flera år, utan de är jag också snart nere. //Marcus

blackfriday
10/27/13, 5:19 PM
#13

Jag blev väldigt uppvarvad av Fontex för några år sedan, och då hade jag ingen annan medicin. Jag bestämde mig för att prova Fontex igen, eftersom jag behövde bli lite lyft i humöret (och gärna lika uppvarvad som tidigare) men ingenting hände(!)

Vet inte om det beror på Lamotriginen eller vad.

Annons:
[marcusjohnson]
10/27/13, 7:27 PM
#14

#13 Det föreligger ju alltid en risk att ge en biopolär antidepp att det kan starta i gång en mani/hypoman fas. Men Lamotriginen är ju stabiliserande och planar ut, så ja kanske!

//Marcus

blackfriday
10/27/13, 7:39 PM
#15

Ja, fast ibland svårt att skilja hypomani av antidepp från vanliga biverkningar. Vissa blir uppvarvade av SSRI till en början, men det går över igen.

Upp till toppen
Annons: