Annons:
Etikettbehandling
Läst 3117 ggr
blackfriday
2013-10-12 23:08

Arg av seroquel

Hm, funderar på att sluta med seroquel depot och fråga efter någon annan medicin. På senaste tiden har jag upplevt att jag blir väldigt irriterad när jag tagit medicinen. Alltså den ger mig kraftigare affektiva svängningar än utan. Vilket givetvis inte är bra.

Det tråkiga med neuroleptika är att de flesta har viktuppgång som biverkning. Har ni någon erfarenhet av de lite nyare medicinerna utan viktökning? (tänker främst på neuroleptika)

  • Redigerat 2021-04-23 21:25 av Lia
Annons:
DivinA
2013-10-14 10:19
#1

Är tyvärr inte insatt i det. Kolla bipacksedeln?

blackfriday
2013-10-14 22:13
#2

Hittar det inte i listan över biverkningar, men läser man på nätet så hittar man flera som upplevt extrem irritation, och till och med självskadebeteende. Alla råkar inte ut för alla biverkningar, så klart.

En vän till mig fick extrem huvudvärk av seroquel. Det upplevde aldrig jag. Däremot agitationen som var väldigt jobbig.

Tycker att de flesta mediciner hjälper i början. Sen ebbar effekten ut, och man är sitt vanliga jag igen.

Minns tex hur lamotriginen lyfte mitt humör, och jag hade flera veckor en känsla av lugn inom mig. Nu är den för längesedan bortblåst. Jag känner allt annat än lugn för tillfället.

Tror att det gäller att vara väl påläst innan man träffar läkaren. Man kan själv prova medicinen som skrivs ut, samtidigt som man läser hur andra upplevt samma medicin, och jämföra om det finns något som stämmer med ens egen upplevelse.

Flera gånger har jag upplevt hur läkare kan säga: "Äh, det beror inte på medicinen, det beror på ditt mående just nu." och man vet så väl innerst inne hur fel han har. Är man lite inlyssnande för sin egen kropp, så märker man lätt vad som är vad.

Detta gör att förtroendet för en läkare fort kan rubbas.

silversol35
2013-10-15 11:16
#3

Var tvungen att kolla. Det står i listan över vanliga biverkningar som 1 av 10 kan uppleva. "känsla av irritation", nr 13 i raden: http://www.fass.se/LIF/product?3&userType=2&nplId=20070914000056

Även självmordstankar står med där.

Låter inte som ngn höjdarmedicin, men alla reagerar ju förstås olika.

Förstår att det inte känns så kul med en läkare som inte lyssnar ordentligt och försöker skylla allt på måendet. Men hör med dem om du inte kan få ngt annat preparat.

blackfriday
2013-10-15 13:04
#4

#3 Tack för länken!

Bytade precis till ett annat preparat, så nu får vi se.

Billigare var det i alla fall :)

silversol35
2013-10-15 13:14
#5

#4 Skönt att det löste sig. Hoppas det blir bättre med den nya medicinen! 🙂

blackfriday
2013-10-15 22:52
#6

#5 Tack :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: