Annons:
Etikettbehandling
Läst 4738 ggr
Ahees1
6/22/17, 9:08 PM

kan jag sluta med mediciner?

Hej, Har scizoaffektiv sjukdom, alltså någonting mellan bipolär och schizofreni.

Jag vill sluta med medicinerna då jag  vill klara mig utan och tror det påverkar min personlighet mm. Är känslomässigt avstängd etc.

Äter lithium, zyprexa 5 mg och abilify (400 ml?) /månad i spruta.

Är det säkert att mecicinen fungerar? är det farligt att sluta?

Tänkte om jag märker att jag är påväg in i mani/psykos kan jag ta zyprexa vid behov bara…?

  • Redigerat 4/23/21, 7:42 PM av Lia
Annons:
Lia
6/22/17, 9:47 PM
#1

Jag är extremt impulsiv och slutar med mina litium när jag får för mig att jag är "frisk nog". Och så slutar det alltid alltid alltid med en enorm depression och därefter en hypomani. Det finns också en stor risk att drabbas av självmordstankar och självskadebeteende om man slutar tvärt. Så jag avråder starkt att avsluta mediciner på egen hand. Det känns verkligen som att man är bra nog att sluta, men det betyder bara att man ska fortsätta eftersom medicinerna fungerar! Men om du vill testa färre mediciner eller mindre doser så gör det i samråd med en läkare.

91Marran
6/25/17, 12:17 PM
#2

Jag hade inte slutat. Man tror att man är frisk, men det är man inte. Medicinerna gör en "frisk". Visst blir man lite känslomässigt avstängd men i vissa fall är det lika bra. För känslorna har för vissa tidigare ställt till det, som deprimerad och manisk. Det är då bra att du håller känslorna i schak. Då pendlar du inte lika mycket.

Mvh
Mig

IaMiaMaria
6/26/17, 9:31 AM
#3

Sluta inte själv utan att diskutera med din läkare först. Tillsammans kan ni lägga upp en plan för nertrappning av medicinen och även en plan om du blir sjuk igen. 

Det är inte säkert att du märker själv att du är på väg in i en psykos eller mani.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Annielle
9/14/17, 8:56 PM
#4

Jag är inte bipolär, men mår väldigt dåligt psykiskt och har andra diagnoser. Den erfarenhet jag har själv och via andra i min omgivning angående mediciner är att man aldrig ska sluta tvärt med någon medicin, det är stor risk att man får utsättningsbesvär som i vissa fall kan vara riktigt svåra.

När det kommer till att känna sig känslomässigt avstängd förstår jag att det är jobbigt, om det känns allt för mycket så tycker jag inte att det är ok att du ska behöva ha det så, det behöver du prata med din läkare om, du kanske kan minska på någon eller flera mediciner för att slippa känna det så eller byta till någon annan medicin….

Diskutera dina tankar med en läkare som känner till just dig och hur svår din problematik är, man kan ha samma diagnos/diagnoser och ändå fungera ganska olika.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

[Tuulikki]
11/20/17, 8:06 PM
#5

Jag har zyprexa vid behov och det funkar bra för mig. Jag tröttnade på att bara gå upp i vikt, äta, och vara som en zombie så jag och min läkare kom överens om att pröva att ha den bara som behovsmedicin. Eftersom det funkar får det vara så. Jag tar det främst för att dämpa rösterna i mitt huvud men också vid mani-känningar.

Men som sagt, jag och läkaren bestämde det, jag skulle inte experimentera eller göra medicinändringar på egen hand.

Upp till toppen
Annons: