Annons:
Etikettbehandling
Läst 1364 ggr
lunakees
2017-01-19 14:42

Aripiprazol Krka

Någon som ätit denna? Vad är era erfarenheter? 🙂 Och vad har ni för bipolär-typ?

  • Redigerat 2021-04-23 19:45 av Lia
Annons:
Garm
2017-01-19 20:01
#1

Jag har ätit den och svarade bra på den.  Jag får inte så allvarliga manier längre. Är bipolär typ 1.

(Äter fortfarande aripiprazol, men får olika märken varje gång nästan)

lunakees
2017-01-19 20:12
#2

#1 Jag är bipolär typ 2 och de vill att jag ska prova denna innan vi går på litium. Blir du ofta deprimerad? Jag blir djupt deprimerad och får ett par, tre gånger om året kraftiga hypomanier. Inte manier utan hypomanier som är lindrigare än en MANI liksom (men det vet du nog redan). Men det känns som att denna medicin främst är till de som har typ 1? :/

Garm
2017-01-19 20:32
#3

#2 Jag blir alltid deprimerad (kraschar) efter ett maniskt skov och jag har 5-6-7 skov om året ungefär. De vill hindra mina depressioner genom att stoppa mina manier och det hjälper ganska bra på mig. Jag får fortfarande manier (de är mer som hypomanier faktiskt), men de är mildare och varar inte så länge och således får jag mycket mildare och kortare depressioner.

Jo, det är väl mer typiskt att typ 1 får aripiprazol, men jag skulle ge det en chans om jag var du. Du får ju kraftiga hypomanier. Brukar du få djupa depressioner efteråt?
Litium har jobbigare biverkningar och man måste ta blodprov med jämna mellanrum för att se att dosen är rätt och att njurar och sköldkörtel inte tar skada. Jag åt litium i ett par år innan det inte gick längre pga biverkningar och problem att svälja tabletterna.

lunakees
2017-01-19 20:55
#4

#3 Oj, får du så många skov? Räknas det inte då som rapid cycling? Jag får otroligt djupa depressioner och de håller i sig skitlänge. Förra året var jag näst intill sängliggande från oktober till februari… Jo, litium har ju tunga biverkningar så därför vill de att jag ska prova något annat. Hur djupa är dina depressioner?

Garm
2017-01-20 11:01
#5

#4 De har inte klassat mig som rapid cycling, så jag får väl lita på deras expertis antar jag. Jag fick tidigare djupa depressioner som höll i sig länge, men jag har dock aldrig varit riktigt djupt deprimerad så länge som du. Dock har jag varit deprimerad flera månader i sträck. Oerhört jobbigt. Nu för tiden blir mina depressioner inte alls så djupa, utan mer hanterbara.

Av alla mediciner jag provat så har aripiprazol funkat bäst på mig. Åt dem tillsammans med ergenyl, men slutade med ergenyl och jag är lika "stabil" ändå.

lunakees
2017-01-20 12:49
#6

#4 Hm, konstigt. För när man läser om bipolär sjukdom "ska" det ju klassas som rapid cycling om man har fler än 4 skor per år? Eller har jag drömt det?? Ja, antar att de vet vad de har att göra med och så länge medicinen funkar spelar det ju ingen roll vad man har för diagnos känner jag. 

Varför kombinerar man mediciner? Vad var liksom aripiprazolen för och vad gjorde erengylen? Är det ena för manierna och det andra för depressionerna eller hur funkar det?

Annons:
Garm
2017-01-20 14:48
#7

#6 För mig spelar det ingen roll om jag klassas som rapid cycling eller inte, så länge medicinerna håller mina skov någorlunda under kontroll. Jag vet faktiskt inte vad det är för kriterier för att vara rapid cycling.

Man kombinerar mediciner för att de kompletterar varandra. Aripiprazol för det maniska och ergenyl för depressionerna, så du tänker rätt där. Då jag alltid får depression efter mani så var det viktigast för mig att få bukt med manierna. Ergenyl gav ingen direkt effekt på depressionerna utan aripiprazol, så jag tyckte inte det var någon mening med att fortsätta med den. Dessutom sa min läkare att ergenyl (valproat) inte är en medicin som någon fertil kvinna bör ta oavsett, då risken för cystor på äggstockarna ökar.

91Marran
2017-01-20 14:51
#8

Jag äter aripiprazol mot mina hallucinationer. Fungerar rätt bra, men depressionerna finns kvar. Skulle helst tas med olanzapin. De komplicerar varandra bra sa mina läkare.

Mvh
Mig

lunakees
2017-01-20 15:21
#9

#7 Precis. Så länge det funkar liksom! Då undrar jag varför han rekommenderade denna medicin till mig som för det mesta bara har tunga depressioner… Nu får jag ju i och för sig kraftiga hypomanier några gånger om året men ändå? 

#8 Läste på lite om olanzapin och den har viktuppgång som symptom vilket är en stor skräck för mig… Vågar inte äta sådana mediciner då jag har dåliga erfarenheter av det. Är redan lite överviktig och kämpar dagligen med vikten så det ger mig mer ångest att tänka på att gå upp i vikt än att gå obehandlad…

Garm
2017-01-20 16:58
#10

#9 Fråga honom varför så får du säkert ett svar. Jag frågar alltid min läkare varför medicinen ska hjälpa mig, om de inte självmant berättar. Jag tror att det är på grund av dina djupa depressioner mer än hypomanierna. Får du någon annan medicin också, eller är det bara tal om aripiprazol?

lunakees
2017-01-20 18:10
#11

#10 Det ska jag göra! :) Nej, det är bara tal om denna medicin. Men jag förstår inte hur denna medicin ska kunna hjälpa mina djupa depressionskov när den uppenbarligen är till för hypomanierna? :/

Garm
2017-01-20 23:26
#12

#11 Ibland används aripiprazol som komplement till antidepressiva mediciner när enbart det antidepressiva inte hjälper. Önskar jag visste mer och kunde förklara bättre.

Jag hoppas din läkare kan förklara hur han tänkt med aripiprazol och varför han tror du skulle svara bra på den.

Upp till toppen
Annons: