Etikettbehandling
Läst 26000 ggr
punkmusic
2015-05-13, 15:25

Seroquel/Quetiapin biverkningar?

Hejsan! I förrgår den 11:e började jag med Quetiapin. Ni som har eller äter Seroquel vad har ni upplevt för biverkningar? Jag hörde att man kan gå upp i vikt pga högre sug av födointag. Jag är aningen orolig för detta, tips?

  • Redigerat 2021-04-23, 21:13 av Lia
[GråHäxa]
2015-05-13, 15:47
#1

Jag har ätit seroquel i några år. Jag var väldigt skeptisk till den i början pga av det här med viktuppgång. Men jag gav den en chans och jag gick upp några kg men viktuppgången avtog efter en tids användande. Började sedan med LCHF och blev snabbt av med extra kg. 

Jag tycker helt klart att fördelarna överväger nackdelarna vad det gäller seroquel. Den har hjälpt mig väldigt mycket och jag skulle inte vilja vara utan den.

Det är säkert individuellt men jag tycker att den är kanon mot sömnproblem. Jag tycker även att den stabiliserar än på en bra nivå, dvs inte för långt ned.

punkmusic
2015-05-13, 16:41
#2

Tack så mycket! Ja jag har milda sömnproblem men det jag vill ha mest hjälp med är instabilitet i humöret :) Den fungerar helt klart på sömnen hahah :)

punkmusic
2015-05-13, 16:42
#3

#1 vet du varför du gick upp i vikt? Blev du mer sugen på mat eller handlade det om vätska? Jag tycks inte funna svaret i fass

[GråHäxa]
2015-05-13, 17:44
#4

Jag kan inte minnas att jag åt mer än vad jag brukar. Jag uppfattade det som att ämnesomsättningen blev sämre. Har diskuterat det med 2 olika läkare som både hävdar att ämnesomsättningen inte skall påverkas utav seroquel.

Däremot om man läser på FASS så står det att medicinen kan orsaka sköldkörtel problem och det i sin tur kan ju försämra ämnesomsättningen. 

Så jag vet inte vad man skall tro faktiskt 🤔

Hur stor dos äter du? Äter du en liten dos så tror jag inte att du behöver oroa dig. När jag har ätit under 100 mg så har jag inte märkt av några direkta biverkningar. Nu äter jag 400 mg så jag är lite på min vakt med vikten.

punkmusic
2015-05-13, 23:20
#5

#4 alltså jag äter den minsta, 25 mg haha , så är kanske ingen fara… Det är min trejde tablett jag tog nyss, men om det väl börjat värka så får jag nog höja till iallafall 50mg, 100 tror jag aldrig jag kommer komma upp i om jag ska vara ärlig… Men det är bara spekulationer :) Tack för de lugnande orden

[GråHäxa]
2015-05-14, 00:46
#6

Då kan du nog vara lugn :-)

minikinas
2015-05-15, 19:05
#7

Jag äter Seroquel 150 mg just nu, mina biverkningar jag har känt är faktiskt muntorrhet. Det samt att det svartnar lätt för ögonen. Men jag var väldigt ostabil i början. Nästan läskigt.. blev 2 jobbiga veckor. Det är i princip min upplevelse hittills, håller just nu på att testa dosen ^^

Riktig terapi är kvalitetstid med djuren<3
Medarbetare Lantraskaniner

punkmusic
2015-06-02, 19:07
#8

Okej intressant. Jag är nu uppe på 50 mg och den 5e juni ska jag börja med 75 mg (50mg kväll & 25 mg på morgonen). Jag märker av trötthet på kvällarna men absolut inte lika kraftig, jag kan inte dricka mycket alkohol då jag spårar totalt(!) kan vara bra för alla att veta.

[Raubtier]
2015-08-10, 12:36
#9

Jag åt 600mg seroquel depot innan jag bytte medicin och på ett halvår gick jag upp ca 15kg. Men bra medicin i övrigt!

IaMiaMaria
2015-08-12, 19:58
#10

Jag har ätit 100 mg Quetiapin i över ett år och har sovit som ett barn, biverkningar är svåra att säga då jag äter så mycket mediciner. Gått upp i vikt har jag inte gjort under den tiden. Men slutade med dem i förrgår och nu sover jag typ inte alls. Men det kanske går över.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

MailyMorr
2015-10-10, 13:51
#11

Jag tror snarare jag har upplevt dålig matlust på mina piller iallafall! 

Kanske olika för alla…

punkmusic
2015-10-11, 17:24
#12

#11 Jaha det var ju lyxigt haha :) Ja du kanske får någon bieffekt som leder till det som leder till det som leder till tappad matlust haha

DarkGayLord
2015-11-22, 17:12
#13

Började på quetiapin igår. Började på en låg dos på 150. Jag blev vansinnigt trött efter ca 45 min.. Så att jag nästan inte kunde hålla mig vaken.. En av mina läkare säger att detta ska bli bättre med tiden. Ni som ätit det längre hur funkar det för er? J

DarkGayLord
2015-11-23, 12:04
#14

Ojoj är det någon annan som får nästan olidliga krypningar i benen? Vet att detta är en biverkning som kan avta men det känns riktigt läskigt..

[GråHäxa]
2015-11-23, 22:14
#15

Kan inte minnas att jag fick myrkrypningar när jag började med den medicinen, men det låter som ett typiskt insättningssymptom så det går förmodligen över.

Tröttheten däremot, den har inte gått över för mig. Fast du äter ju en ganska låg dos så då kanske det är annorlunda. Jag tycker dock tröttheten är väldigt bra mot sömnproblem om man nu kan ta medicinen kvällstid då, annars blir det nog jobbigt :)

Överlag tycker jag  seroquel/quetiapin är en av de bättre medicinerna, iaf för mig :) (bipolär typ 2 och ADHD)

punkmusic
2015-11-24, 13:19
#16

Jag fick trötthet, olidlig trötthet i ca 3 veckor sen började de avta. Myrkeypningar får jag och det är det som är det värsta för mig. Men tar jag min medicin regelbundet så är det minimalt och inre alltid. Ibland måste jag gå och lägga mig när jag får allt för mycket Myrkryp får i lederna son knän, armbågar

punkmusic
2015-11-24, 13:21
#17

Uppdaterar och säger att jag nu kan dricka alkohol men ta det försiktigt i början, jg åt endast 25 mg och fick snefylla tänk på att du äter 150 mg haha

DarkGayLord
2015-11-26, 11:09
#18

Tack för svar båda två! Frågade min läkare som sa att det är vanligt m kryp i benen men om det inte lättar så måste jag byta medecin. Kommer trappa upp Q nästa vecka…

Upp till toppen