Annons:
Etikettbehandling
Läst 1889 ggr
Moa Liljegren
2014-07-02 01:15

För ung?

Hej!
Nu har jag haft min diagnos i över ett år. Jag har haft självmordstankar, hallucinationer, röster, självskadebeteende och panikångest/ångest. Nu idag är jag sjukt glad över att jag slipper det, men tid tog det! Tog 3 år innan de diagnoserade mig rätt. Ville ha mig till borderline eller schizo först. Jag är alltså bara 15 år. Efter jag började ta medicinerna blev det lite bättre. (Dock gav min läkare ut dubbel startdos så blev hög första gången..) Under året har allt blivit skitbra med medicinerna och samtalen. Men jag har även fått svårt att prata. Finner inte orden längre och har fått reda på att det beror på medicinerna. Har även haft någon slags insomnia så jag har fått ta mycket sömnmedicin. Har fortfarande sjukt mycket ångest och sådant. Speciellt i sociala sammanhang eller när jag blir minsta lilla stressad. Frågan lyder om ni har några 'vid behov ångest medicin' råd? Har atarax men de är absolut inget bra för mig.. 
Och om du/ni har sömnmediciner, vilka tar ni och vilka tycker ni är bra? 
Själv har jag blivit drabbad av biverkningen rejäla mardrömmar.. Ond cirkel det där. Och alla extra kg får en att bara vilja lägga ner all medicin, men så går det ju inte till.  
Detta är medicinerna jag tar. Har ni några av dessa och hur fungerar/fungerade de för er?

400mg lamotrigin

100mg quetiapine

300mg seroquel

100mg atarax

25mg omeprazol (räknas ju inte riktigt i psyket men ja)

  • Redigerat 2021-04-23 21:19 av Lia
Annons:
[marcusjohnson]
2014-07-02 08:53
#1

Hej!

Det jag regerar över är du äter väldigt höga doser av dina mediciner. Jag är stor och kraftig (140 kg) och kräver höga doser, men jag äter 200 mg av lamotrigin. De andra medicinerna äter jag inte, men har haft/testat och det är höga doser det med. 

Tyvärr är det så att psykofarmaka ofta har biverkningar med viktuppgång. När jag började med Antidepp för 10 år sedan vägde jag väl omkring 75-80 kg. I dag 10 år senare väger jag 140 kg! 

Sömnproblem är också vanligt hos oss. Det bästa vore ju ett liv utan medicin för att somna, men det är ju inte alltid det funkar. Förr åt jag benzo på kvällen för att kunna somna in, tyvärr blev jag beroende och det kunde slutat riktigt illa. I dag tar jag lergigan 50 mg eller 1 mg/ml Theralen, detta vid behov till natten. Jag brukar ta medicinen vid 20 och är då hyfsat trött vid 22-23.

//Marcus

Moa Liljegren
2014-07-02 17:57
#2

#1 Hej igen! 

Jo jag vet jag tar rätt höga doser.. Tycker det är lite konstigt men jag väger just nu ca 85 så jag har några kg jag med. Har också lergigan fast mot åksjuke, fick det som sömnmedicin vid behov också. Konstigt att jag ska behöva lergigan när jag har 100mg quetiapine och 300mg seroquel för sömnen.. Ska på möte inom ett par veckor. Har blandade känslor ang det eftersom jag troligtvis får trappa ner på sömnmedicinen pga mardrömmarna, men hur ska jag då kunna sova om jag knappt kan sova nu? Komplicerat det här. Min bror är också bipolär och har med haft 200mg och han är 18år. Det har varit prat om att höja mig ännu mer men är osäker på om jag vill det. Jag kan knappt prata längre, hittar inte ord och kan inte uttala ord/forma meningar.

millib
2014-07-06 22:10
#3

Stilnoct funkar kanon på mig, tar bara 5mg en timma innan jag somnar, ej beroende heller. Äter Lamictal vilket är Lamotrigin fast lite snällare, känner mig helt klar i huvudet på det. Litiumet tog bort mig helt, så stor skillnad. Har benzo, dvs Sobril vid behov. Nu under grav har jag använt Lergigan för sömnen vilket funkar men är sååå trött dagen efter så slutade med den…

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

millib
2014-07-06 22:11
#4

För ung för vad?

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

Moa Liljegren
2014-07-07 00:09
#5

#4 För så pass mycket mediciner, glömde nog skriva det. Ser ingen  annan i min ålder med så mycket medicin. :/

millib
2014-07-11 17:42
#6

Ålder har väl egentligen inget att göra med styrkor. Alla är vi olika

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

Annons:
Upp till toppen
Annons: