Annons:
Etikettrelationer
Läst 2859 ggr
DivinA
2013-10-17 06:12

"Ryck upp dig"

Man får inte sällan höra dessa ord. Som anhörig eller vän kan det vara svårt att första hur en depression hos en bipolär sjukdom fingerar. Jag brukar vara elak och svara "Jag skulle aldrig be dig att rycka upp dig om dina föräldrar, syskon eller nära vänner dog, därför att sorgen vi känner i sjukdomen kämns precis så, fast utan anledning!"

Annons:
solskugga
2013-10-18 01:34
#1

Håller helt med dig!

Personer som hela tiden ska få en att se det positiva i allt.

"Tänk på allt bra du har".. Och så en uppräkning av saker "man borde" vara glad över. Vad hjälper det om smärtan, mörkret och hopplösheten håller en i ett järngrepp? Då känner man sig dessutom otacksam.. Det finns ju faktiskt folk som svälter, lever i krigsområden mm. Varför ska jag då klaga? Vad har jag att vara ledsen för? Jag har det väl rätt bra? 

Tror faktiskt inte att någon som inte upplevt det själv kan förstå.

Det handlar ju liksom inte bara om att man "är lite ledsen" och kan bli glad om man bara anstränger sig att SE LITE MER POSITIVT på saker… 

Ingen VILL väl frivilligt gå och må så himla dåligt?

Du har allt inom dig. Bara tro på din egen styrka! Låt INGEN trycka  ner dig!

blackfriday
2013-10-18 08:33
#2

Positiv förnekelse. Allt är bara bra.

Rädda människor. Men ändå väldigt irriterande.

Garm
2013-10-20 18:42
#3

Den som säger "ryck upp dig" har aldrig känt det totalt avdomnande mörkret.

Det blir irriterande att ofta få höra från olika människor att det "bara är att rycka upp sig och göra nåt åt sin situation". Man "har ju så mycket att leva för". De förstår ju inte vad som försiggår inom en, de kan inte ens börja förstå. Att de belastar en med vansinnigt dåligt samvete för att man tar plats med sin depression gör inte saken lättare heller…

tessbess
2013-10-21 14:40
#4

Hatar dom orden, det är så lätt för vissa människor att uttala dom..Man blir less

Älskar att Hata, men Hatar att Älska.

vallhund
2013-10-22 15:00
#5

Uttrycket är förnedrande o visar på 0 empati, eller kanske rädsla o förnekande.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

blackfriday
2013-10-23 00:04
#6

Rädsla och förnekande för att slippa känna sin egen smärta, eller kanske osäker och försöker (mot bättre vetande) att peppa = menar väl men blir fel.

Annons:
Emelie
2013-10-28 21:47
#7

Dom orden gör mig bara så arg, även fast jag vet att dom egentligen bara vill mitt bästa. Jag blir verkligen arg rakt igenom!

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Magisk
2013-11-06 11:14
#8

Jag har haft diagnosen sen 2009 men har självklart varit dålig långt innan dess. Har ännu inte hört någon säga såna saker men det kanske har att göra med att jag har en väldigt litet umgänge.

Medarbetare på Anhörig.
Skrattar

PEwhite
2013-11-09 04:58
#9

Min pappa brukade säga, "Pain is a temporary problem, suicide is a permanent solution to that temporary problem". Möjligtvis delvist på svenska.

Min mamma brukade säga, "Det är bara en fas, du kommer över det."

Begick jag självmord vore det ju varken en fas eller ett tillfälligt problem. Snarare en fas med dödlig utgång. (I dagens läge är "suicidal" inte en av mina diagnoser, inte BP heller)

"Som anhörig eller vän kan det vara svårt att första hur en depression hos en bipolär sjukdom fingerar."

Det är sant. BP är inte lätt att diagnosticera, och det är svårt för utomstående att förstå. Men att rycka upp sig som deprimerad är omöjligt för en övervägande del personer, så det är inte nödvändigtvis karaktäristiskt for bipolaritet.

Bra tråd! Väldigt fint initiativ, att skapa den här iF-sidan. 👍

Time is priceless, yet it costs us nothing. You can do anything you want with it, but you can't own it. You can spend it, but you can't keep it. And once you've lost it, there is no getting it back. It's just gone. Väckarklocka

Growing old is inevitable, growing up is optional.

Anna4077
2013-11-15 14:03
#10

Jag blir tokig på sånt. Just nu mår jag ganska ok överlag och jobbar på att komma ut i arbetslivet. Jag tycker det är svårt för varje gång någon börjar hetsa mig med att verkligen satsa på tex praktiken känns det som att dom vill att jag ska "gambla" med min tillvaro som insats. Alla säger att det är en ogrundad rädsla men ingen av dom har suttit på golvet med rakblad och tabletter i händerna och funderat på att ta sitt liv. Jag har så mycket att förlora och så som mitt grundmående är just nu så kan jag överleva och klara mig ganska bra. Men jag tycker inte min rädsla är ogrundad. Jag kan förlora allt som tagit mig 6år att bygga upp bara genom att knuffa för hårt igen.

Anna och taxen Max

[Olaf]
2013-11-18 19:48
#11

#10 stå på dig! Låt inte folk stressa dig. Jag vet hur det känns när man inte klarar att vara "på". Man vet bäst själv och bygger upp sig i sin takt. DET är bäst. Så du gör bra i att stå på dig.

Anna4077
2013-11-18 21:55
#12

#11 Tack för ditt gulliga svar :) jag är stenhård nu och riskerar inte min hälsa för någon inte ens mig själv. Min hälsa kommer före allt.

Anna och taxen Max

Upp till toppen
Annons: