Annons:
Etikettrelationer
Läst 1292 ggr
Dragontwin
2020-06-05 09:44

Behöver råd som (anhörig)?

Vet inte vilken grupp jag skulle välja. Vill börja med att säga att det inte är jag som har diagnosen utan mitt ex. Och är väl oron för honom som får mig att skriva detta inlägg.

Jag vet inte vilken typ det är han har. Men den är grav. Har träffat många med diagnosen men tycker han sticker ut lite. Har väldigt lätt till psykoser och att bli manisk eller hypomanisk men nästan aldrig låg. 

Han går ofta omkring och tror att han har ett kall. Att han är speciell (alla är vi speciella) Men han känner sig speciell som om han ska förändra hela mänskligheten. I förhållandet så fick jag vara den tråkiga och den som hjälpte honom med rutiner och såg till att allt i vardagen var stabilt för att hans mående skulle vara stabilt. Ibland kände man sig som en mamma. Men i grund och botten så handlar det om kärlek. 

Jag lider själv av depression så efter ett tag orkade jag inte ta hand om någon annan än mig själv och vårat förhållande dog ut. Jag behövde tid att hämta energi. Men vi var både partners och bästa vänner. 

Men sen för ett tag sen så hörde jag av mig till honom och undrade hur han hade det. Varav han babblade om att han fått en kvinna från gud och att jag aldrig skulle höra av mig igen. Tänkte då att han var inne i något tillstånd så tänkte att jag väntar en månad och hör av mig sen igen. Har nyligen hört av mig igen och ja, han har gått och gift sig med en kvinna han känt i några månader, han är med i någon kristen liten grupp som verkligen drar i den delen av att han är speciell och ska frälsa alla människor. Hur som helst. Han vill aldrig mer heller se mig och tror det har något med att hans nya "brud" är svartsjuk. Så nu är jag orolig. Jag kan tänka mig att hans föräldrar inte heller är särskillt glada just nu. Men vad gör man, hur förhåller man sig. Väntar man ut tills han vaknar och tänker SHIT vad har jag gjort? Och finns där. Jag skrev allafall något i form av - Du kanske aldrig vill se mig. Men du ska aldrig skämmas eller tveka att kontakta mig i framtiden för jag kommer alltid vara din vän. 

Jag har ju ingen stor inblick. Men vet under förhållandet så försökte denna grupp få in honom och jag och hans föräldrar blev sparkade bakut. Men då lyssnade han på mig. För hörde inspelningarna av när de träffades och ja de levde i någon skapad verklighet långt från förnuft. 

Ber om alla tips jag kan få. Förstår att jag inte kan göra så mycket. Han är 40 år gammal och har ju kontakt med psykiatrin så är något galet så ser de förmodligen det hoppas jag.

  • Redigerat 2021-04-23 16:17 av Lia
Annons:
Lussan20
2020-06-05 10:01
#1

När man går in i en sådan grupp blir man inte mottaglig för andras tankar och förnuft alls. Alla blir -fel- och är det religiöst så är de andra satans folk. Men det är också som en rusig förälskelse att få denna kärlek som de upplever, ett lyckorus. Det finns jättefina Kristna organisationer som hjälper och bygger upp människor i sig själva. Men så finns sekterna och det är svårt att skilja på dom i början. Det tar tid att se baksidan. Oftast börjar det med beröm och smicker som du beskriver. Sedan blir det bara tvång, dömande och våld. Knutby är ett exempel av många.

En skör person som ditt ex blir snart utnyttjad ifall det är en sekt. Men jag ser det som att du har gjort ditt och han måste själv inse detta. Ha vill bli lämnad ifred, så som du skrev, att du finns som vän om han behöver låter utmärkt tycker jag…Mvh/WL🌺

mörkaögon
2021-09-20 00:34
#2

Släpp taget!! Han är ditt ex och en vuxen människa. Inte ditt ansvar.

"En dag ska vi dö, men alla andra dagar ska vi leva"

Upp till toppen
Annons: