Annons:
Etikettsymtom
Läst 1596 ggr
Tinisblom
2020-04-18 06:17

Tror ni att jag är bipolär?

Hej!
Jag är 25 år gammal. Under flera års tid (om inte hela mitt liv kanske?) har jag haft perioder där jag blir manisk till att lära mig allt om en specifik sak, kan vara ett djur etc som jag vill ha som husdjur, eller en kreativ hobby (är väldigt kreativ, duktig på det jag gör, höga krav på mig själv och går konstskola, har en mamma som är konstnär)
Har haft: katt, hund, vandrande pinne x 2, fisk x 2, sköldpaddor, grodor, får, marsvin, hamstrar som husdjur. Så djur är ett stort intresse, och varje gång har jag nördat ner mig i flera veckors tid och lär mig allt om djuret. Allt jag tänker är på det. Allt jag tittar på i butiker handlar om det djuret och hur jag kan anpassa föremålet eller materialet för att förbättra deras miljö. Allt jag tänker, köper och drömmer om handlar om detta.
Varvat med att jag vissa dagar bara vill ta livet av mig, sover hela dagarna och inte orkar göra någonting.
Varvat med att jag VÄLDIGT grundligt städar min lägenhet och alla lister, alla textiler etc. Möblerar om väldigt ofta och får nya visioner om hur det ska se ut hemma.

Jag vet inte om mitt intresse/mani för att städa har något att göra med att mina föräldrar/mamma är en hoarder?

Mina vänner som är diagnostiserade som bipolär säger att jag definitivt är bipolär.
Och om jag nu misstänker att jag är det - hur går jag tillväga för att få en diagnos/medicinering för detta?

Jag vet inte särskilt mycket om det, men vill gärna veta mer om det.

Tack <3

  • Redigerat 2021-04-23 15:39 av Lia
Annons:
Maria
2020-04-18 08:01
#1

Första steget är väl att du får vända dig till vården och berätta om dina problem. Endast en läkare kan sätta diagnos.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lia
2020-04-22 01:16
#2

Bipolär sjukdom är väldigt klurig. Devis finns det flera olika typer som skiljer sig ganska mycket från varandra. Och dels är det mycket likt både ADHD och borderline. Därför är det omöjligt att svara på om man inte genomgått en omfattande utredning. Och till och med då är det inte säkert att det blir rätt i alla fall. Det tar ofta tid att förstå helt vad det rör sig om. Som Maria säger, ring en vårdcentral så kan de skicka dig vidare.

Tinisblom
2020-05-08 17:00
#3

Det känns som att man verkligen får kämpa själv när man inte orkar själv på våra kliniker. Även om man säger att man vill dö blir man hemskickad med Atarax. Jag sökte inte en diagnos eller att självdiagnotisera mig själv här, jag ville bara höra ifall ni känner igen er, och vilken diagnos ni har, ifall jag är i riskzon.

Upp till toppen
Annons: