Annons:
Etikettsymtom
Läst 2250 ggr
Kimmielou
2020-02-29 02:29

Hypomami eller bara galen stress?

Ni som har hypomani. Hur fick ni era diagnoser m.m. Jag har varit inom psykiatrin sen 12 år ålder fram till 21 Har nog haft allt ifrån Asperger, schizofreni, adhd, borderline. Aa ni fattar. Jag har och har alltid haft två perioder per år med djup depression och mellan dessa kommer något som så mycket liknar hypomani. Jag vaknar upp en dag och allt känns annorlunda. Pigg som fan, startar massa projekt , slösar pengar, sover inte mer än ett par timmar och allt bara rusar. Detta har i tidigare perioder förstört så mycket för både mig och de runt onkring. Alkohol, ilska otrohet, tablettmissbruk och andra riskbeteenden. Så. Nu sitter jag här igen. Allt drar igång och nu har jag ju lärt mig att förr eller senare så kraschar det. Men jdet känns som att jag kan inte stoppa de. Liknar detta hypomani eller är det som mina nuvarande läkare säger min hantering av stress? Och om det liknar detta så får jag hemskt gärna lite förslag på vad jag ska göra med mig.

  • Redigerat 2021-04-23 16:18 av Lia
Annons:
Garm
2020-02-29 09:14
#1

Det låter onekligen som hypomani, särskilt som den kommer mellan depressioner, men jag kan inte säga säkert. Jag tror du behöver tala med en annan läkare inom psykiatrin för att få ett korrekt utlåtande. Det jag gör när jag har ett skov på gång är att se till att jag får tillräckligt med sömn. Lätt att säga, svårare att få till. Jag brukar även försöka undvika de saker som jag vet triggar igång skoven lite extra. Kan också vara svårt, särskilt när skovet gått lite för långt. Har du någon i din närhet som känner dig väl och kan hjälpa dig se när skov är på gång i tidigt skede, när ditt beteende förändras? Det hjälper mycket, att få det påpekat. Det är inte alltid man ser det själv förrän det är för sent. Lättare att stävja skovet i tidigt skede. Jag hoppas du får adekvat hjälp inom psykiatrin och det snarast. Gå till psykakuten om du känner din situation är ohållbar. Kanske kan du få hjälp där.

Huygens
2020-02-29 09:20
#2

"hantering av stress" ??

Det låter inte ens som en diagnos. Vad föreslog läkaren för behandling?

Kimmielou
2020-03-01 13:51
#3

Jadu. Min läkare och kontaktperson säger att eftersom jag har haft så mycket stress och varit deprimerad så kan man reagera så. Står på mina vanliga mediciner och nu ska jag äta timesta 3 ggr per dag. Känns ohållbart. Känns inte som att det spelar någon större roll hur mycket jag påpekar hur mycket det liknar hypomani. Tidigare läkare har misstänkt bipolär typ 2 men nu säger dom att jag inte är bipolär utan att jag har emotionellt instabil personlighets störning. Uppfyller ju en del kriterier men det förklarar ju inte dessa förbannade perioder. Usch. Trött på detta.

Kimmielou
2020-03-01 23:39
#4

har ju läst lite under åren om bipolär sjukdom då jag känt igen mig med symptomen.

man litar ju oftast på läkare och har gått ett par år med tanken att jag absolut inte är bipolär utan har eips då som dom säger.

sen för ett år sedan kom en kraftig hypomani period (tror jag i alla fall)

Min sambo och jag hade flyttat till lght på ny ort, jag hade varit väldigt deppig men hade ändå bestämt mig för att provjobba på ett ställe i närheten.

sen lite senare osäkert när så slog det till och det tog alldeles för lång tid innan jag kom på mig själv.

jobbade som en idiot, stresstädade hela tiden, sov lite men så jävla glad.

så jävla glad och mitt självförtroende som vanligtvis är i botten blev skyhögt.

började umgås med grannarna i lägenhetshuset som hade mycket fester och alla kände alla.

på något konstigt vis visste jag exakt hur jag skulle prata och föra mig.

dom verkade älska min energi och drog på mig många killar i området som verkade vilja ha mig.

jag festade, jobbade och bråkade med mig sambo men kunde liksom stanna och inse att detta kommer skita sig.

festerna spårade ur mer och mer och snart var det också Benzo inblandat som jag blev väldigt beroende av efter ett tag.

min chef på jobbet kom på en fest och sa att jag såg snygg ut. detta triggade ju mitt redan skyhöga självförtroende och min bristande impulskontroll.

plötsligt hade jag legat med chefen, grannar och vänner.

och där står min stackars sambo när jag kommer hem och får efter ett tag reda på allt.

vi bråkade och han drog. då bestämde jag mig korkad som jag var att trycka i mig 4 kartor Xanor och blir inlagd.

sen någonstans släppte det. kommer inte alls ihåg när.

detta måste hållt på i säkert 2-3 månader.

kan hypomanier hålla i så länge?

bloodflowers
2020-03-02 00:01
#5

Nu vet jag inte om jag har typ 1 eller typ 2 men jag blev diagnoserad efter att ha varit inlagd, det klassades som "medelsvår mani" på någon skala dom har. Tror det hade tagit mycket längre tid om dom ej fick se mig under en sådan period.

Var även diagnoserad med eips innan min bipolära sjukdom faktiskt drog igång på riktigt och ser många likheter mellan eips och depression.

Upp till toppen
Annons: