Annons:
Etikettdiagnos
Läst 1840 ggr
Siya
11/28/18, 8:59 PM

Kan jag ha fått fel diagnos?

Hej! Jag blev diagnostiserad med bipolär sjukdom, PTSD och fick psykos. Det skiftade väldigt mycket mellan mani och depression men var mest manisk. Hamnade på psyket flera gånger. Jag Spenderade mycket pengar, hade otroligt högt självförtroende, dansade flera timmar om dagen, blev mycket utgång, sjöng, spelade piano och gjorde bort mig i den staden jag bodde i. Visst ser tydliga tecken på bipolär sjukdom men jag tror inte det var bipolär utan PTSD som var orsaken till min psykos och mani.. jag har varit med OTROLIGT mycket i mitt liv, all smärta man kan ana.. jag förträngde och förträngde kämpade mig fram hela tiden med jobb, studier etc till slut kollapsade mitt psyke rejält och jag var bitar. När manin släppte efter 6 månader fick starka ångestattacker över saker som jag gjort/sagt. Isolerade mig och började kartlägga och analysera mitt liv på djupet. Skrev mycket läste olika teorier och kopplade ..det var mycket smärtsamt. Men fick svar på många frågor. Gjorde det omedvetna till medvetet. Kunde se hur pusselbitarna föll på plats. Under denna tid hade träffat min psyklog endast 2 gånger och tog litium även något annat lugnande i 5 månader efter den mansiska perioden. sen slutade jag med mediciner. Efter 1 år bokade tid hos läkaren och sa att jag mår bra nu och vill jobba på heltid. Läkaren sa att jag skulle börja arbetsträna, utreda min arbetsförmåga koppla in AF, FK och Rehab då hon trodde att jag skulle krascha. Jag sa till henne att jag inte är bipolär .. och om hon hade varit i likande situationer som mig dvs krig, väldigt strikt uppfostran, indirekt bortgifte etc undra hur hon skulle tackla det? Så jobbade i 2 år på heltid hade inte tagit några mediciner alls .. inte haft någon manisk period eller depression. inte varit sjuk från jobbet. Går väldigt bra i livet. Men ibland kan jag undra över om jag verkligen är bipolär just när jag blir väldigt kreativ, får många idéer, spelar gitarr, lär mig spanska, kör yoga, tränar läser. Blir rädd att få en manisk epidod.. börja alltid ifrågasätta är det normalt att vara så glad och upprymd och tycka om livet så pass eller är det kanske min ”sjukdom” eller är det ett tecken på frihet?

  • Redigerat 4/23/21, 9:27 PM av Lia
Annons:
Siya
11/28/18, 9:14 PM
#1

Manisk episod*

hannaannikka
12/23/18, 2:19 AM
#2

Svårt att svara på… Man hoppas ju kunna lita på denne som ställt diagnosen att det har blivit rätt. Hur noga utredd blev du?

Upp till toppen
Annons: