Annons:
Etikettövrigt
Läst 2267 ggr
Lona
10/2/18, 9:47 PM

Ny "innediagnos"?

Jag har behandlats inom psykiatrin i många år och har träffat en hel del "medpatienter", både inom sluten- och öppenvården.

De senaste åren tycker jag att antalet bipolära har ökat drastiskt, det är otroligt många av de jag pratar med som fått diagnosen.

Har antalet bipolära ökat? Eller har man blivit duktigare på att sätta rätt diagnos? Eller är det helt enkelt en form av "innediagnos" som man sätter på patienter som tidigare räknades som deprimerade och med ångestproblematik?

(Själv hamnar jag där någonstans, efter 30 år har jag plötsligt "blivit" bipolär vilket ingen någonsin tagit upp tidigare. Kan säkert stämma, men man blir ju lite fundersam.)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

  • Redigerat 4/23/21, 9:27 PM av Lia
Annons:
Sjuttan
10/2/18, 10:17 PM
#1

Min psykiater säger att man numera upptäckt att det är samma sjukdom som depression. Fast man inte har uttalade manier. Det väl därför det verkar vara en ökning.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

91Marran
10/21/18, 12:34 PM
#2

Min kollega sa till mig att det är inne att vara bipolär nu enligt hans läkare. Men jag tror att ju mer man pratar öppet om det så blir fler medvetna och söker hjälp.

Mvh
Mig

Lona
10/21/18, 4:49 PM
#3

Tror att ni kan ha rätt båda två. 
Kriterierna är ändrade, det är lite "inne" och det är även fler som söker hjälp (och talar öppet om det).
Men jag har även träffat fler än tidigare som blivit feldiagnosticerade och ansetts vara bipo de senaste åren så läkarna är nog rätt pigga på den diagnosen för tillfället. Det där går onekligen i vågor och ibland vore det nog lämpligt att både de som sätter kriterierna och de som använder dem stannar till och tänker ett varv extra.
(På 80-talet så bedömdes till exempel i princip varenda tonårig tjej som jag träffade på BUP - och de var rätt många - ha varit utsatta för incest. Givetvis är det mycket viktigt att sånt kommer fram, men nästan lika viktigt att anklagelserna inte dyker upp automatiskt.)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: