Mani/hypomani

Hantera hypomana faser? Ge mig era bästa tips

2018-06-13 07:51 #0 av: Jessyeah

Hej!
Jag är 30år och har diagnostiserats med Bipolär typ 1. Har varit inlagd en del korta perioder. Fick min första djupa depression vid 12prs ålder. Sen har jag haft 2 djupa depressioner efter det. Vid 28års ålder så fick jag min första hypomana period, sedan dess har jag haft kortare perioder med depression där jag är oerhört skör och orkeslös, har självskadat, varit instabil i humöret. Åt SSRI och adhd medicin förut, men det togs bort när jag fick en ordentlig hypoman fas för cirka 1 år sedan, det var på gränsen till mani. Sov ej alls på 6dgr, var kreativ och pigg, omåttligt med energi trots sömnbrist och shoppade för pengar jag inte hade, var otrogen, hade värsta sexlusten. Var rolig som fan och kände mig snyggast i världen typ.
Saken är den att jag inte riktigt vet hur jag ska hantera dessa hypomana perioder. Vet att jag behöver sova, men det går lixom inte. Sömnpiller blir jag sjukt seg av dagen efter eftersom jag behöver en hästdos för att kunna somna. Har väl börjat se signaler men det är svårt ändå. Äter lamictal 400mg dagligen men får ändå hypomana episoder ofta, cirka 4 dagar per månad senaste året.
Jävla svårt är det.. jag gillar att vara hypoman på ett sätt, men ändå så gör jag en del dumma impulsiva grejer som jag ångrar sedan.
Hur varvar man ner utan mediciner?!

Anmäl
2018-06-13 07:52 #1 av: Jessyeah

Förlåt... BIPOLÄR TYP 2 Ej 1.

Anmäl
2018-06-15 09:42 #2 av: Garm

Det är så olika för alla hur man bäst varvar ner. Utan mediciner kan det vara väldigt svårt att varva ner. För mig är det sömn som är det bästa, men det är nästan omöjligt när skovet är i full gång. Jag har nu turen att den medicin jag tar nu håller mig relativt stabil och jag har lärt mig känna igen tecknen på uppgång mot hypomani och kan stävja dem innan de hinner gå för långt.

Jag tycker att det faktiskt är en väldigt liten kostnad att bli seg dagen efter av en hästdos sömnmediciner. Det är bättre att bli seg än att låta hypomanin blomma ut helt. Hypomanin kan göra mycket mer skada än lite seghet.

Det kanske är väldigt svårt att genomföra mitt i hypomanin, kanske lättare innan det drar igång för fullt, men ta bort sånt som triggar dig? Försök ta reda på vad som får dig att gå igång lite extra när du är hypoman och undvik dem när det börjar spinna på innan det drar igång på allvar?

Min tanke är att du kanske behöver en annan, eller en till, medicin för att stävja de hypomana skoven? Prata med din läkare om det?

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.