Mediciner

Lamotrigin

2018-05-14 20:49 #0 av: madwes

Hej !
Jag är Bipolär 1 och fick diagnosen 2015 efter att ha haft diagnosen cykloid psykos utan szitzoida ( stavning?) Sekvenser, sedan 2011.
Jag äter litarex, ecitalopram, Risperidon, stecolid och stilnoct . Idag fick jag även lamotrigin. Förhoppningen är att sluta med flera av de andra medicinerna utom Litium. Men jag är sååå rädd att ta den första tabletten på grund av biverkningarna. Läkaren lyckades skrämma upp mig ordentligt med diverse livsfarliga biverkningar som kunde börja med hudutslag. Jag fick sån ångest av att bara hålla i den nya 25 mg tabletten att det inte gick att ta den . Jag har även diabetes typ 2 , celiaki, ibs, migrän , Hypothyreos , B12 brist ( hm det var nog allt. Just nu är jag nere men hela förra året var jag hypomanisk. Vilket aldrig slutar väl. Har någon här ätit så mycket mediciner och börjat med Lamotrigin?
Tack för svar !
M

Anmäl
2018-05-14 21:22 #1 av: Zepp

Min mor som är Bipolär tar Lamotrigin och antipsykotika.. en del annat oxå!

Lamotriginet lär i första hand vara för Epileptiker.. på något sätt så förefaller det hur som helst utjämna/dämpa skoven av mani och depression!

Dvs man blir på något sätt en bättre fungerande person iomed att varken manierna eller depressionerna tillåts bli varken för höga eller för låga.

Dvs jag misstänker att det främst fungerar som så att man fungerar bättre som människa utan att stiga för högt i mani eller för lågt i depession!

Dvs hur man fungerar själv är rätt avgörande för hur man fungerar ihop med andra.

Och på något sätt så är det ett kriterium att vi fungerar med andra.. för gör vi inte det så finns det risk att vi bränner alla de relationer som vi alla behöver!

Iallafall om jag förstått det rätt, Lamotriginet ersätter en del av Litiumets verkan?

Dvs det finns många bipolära som undviker Litium.. iomed att det då dämpar deras maniska episoder.. dvs när man är manisk så mår man ju som bäst, man är bäst, man mår bäst, man är både helt uppe och helt skärpt!

Dvs om man lixom inte är bipolär så har man rätt sällan stiftat bekanskap med de episoderna där allt verkar möjligt.. utan man är då mer van vid att hantera sitt vanliga trista liv och göra det bästa utav det!

Oså till din diabetes.. här får du några länkar att fundera på, det är reversibelt men tarvar hur som helst kost och livstilsförändringar!

https://kolhydrater.ifokus.se

https://forum.kostdoktorn.se/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2018-05-14 23:01 #2 av: Lonaa

Jag äter Lamotrigin sedan ungefär fem år tillbaks. Äter dessutom diverse annan psykofarmaka men kunde sluta med bland annat Risperidon efter att jag började med Lamotrigin.
Det har inte givit några värre biverkningar än de jag redan hade på grund av annan medicin, som till exempel muntorrhet, torrhet i övriga slemhinnor och i huden samt små muskelkramper ibland om natten. Det senare är beroende av hur jag fördelar dosen, äter nu 300 mg morgon + 100 mg kväll.
Samma faktorer som ger muntorrheten påverkar även andra slemhinnor som ögonen samt huden vilket gör att det kan bli olämpligt att använda linser (fråga i så fall din optiker) och att man behöver smörja in sig oftare/med bättre produkter än annars för att huden skall må helt bra. Jag har annars inte haft några som helst besvär med huden förutom just vanlig torrhet.
Att läkaren tar upp det beror väl på att det i värsta fall kan ge svåra biverkningar när det gäller bland annat huden, men det är sällsynt.
Nu vet jag ju att jag tål den men jag skulle alla gånger ändå testat den, även om risken för biverkningar var mycket högre, eftersom den hjälper mig så mycket. Mår betydligt bättre sen jag började med Lamotrigin och vi fått in rätt dos.

"Glass löser allt!" /Källa Glassgård, Öland
Toktantens dagbok - Om hästar, hundar och livet i största allmänhetBlomma

Anmäl
2018-09-12 00:10 #3 av: Elhva

Tjääna!
Jag äter Lamotrigin sedan 2012. Jag har blivit iproppad diverse antipsykotika/neuroleptika sömnpreparat och annat dravel under åren. Blir typ hypoman men inte riktigt sådär manisk att jag målar silosarna gröna. Mest deppig. Jag har gått från 600mg till 300mg, jag har lagt av med all annan skit som bara gör mej avtrubbad. Jag har jobbat med att faktiskt tycka att jag är bra, att jag duger. Jag är ju bipolär, punkt slut. JAG ska må bra, jag behöver inte bedöva varenda symtom, bara de som skadar mej eller de jag har omkring mej. Det är viktigt att ha koll på att vad man äter och hur man motionerar är precis lika avgörande som den medicin man stoppar i sej. Hudsjukdomen är väldigt sällsynt, håll utkik efter utslag bara och kontakta läkare om nåt blossar upp. Jag har råkat ta dubbel dos ett par ggr, det är skapligt läskigt för man förlorar all kroppskontroll, men man överlever. Jag hoppas bara att alla därute funderar lite på vad ni stoppar i er, varför och framförallt vem som har bestämt att du behöver preparatet i fråga. Man borde få vara lite, lite annorlunda.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.