Annons:
Etikettsymtom
Läst 2060 ggr
Kahja256
2/5/18, 1:19 PM

Hur vet man?

Hej. Vet inte så mycket om bipolär. Men googlade rätt länge och känner igen mig själv i i princip allt. Kan gå från kraftigt deprimerad till taggad på livet under en dag. Ibland mår jag så dåligt ambulansen får komma. Har diagnoserna autism, social fobi och ocd. Ena dagen kan jag känna mig fulast i världen, går då oftast inte ut. Och ibland känner jag mig normal, inte snygg.. Men normal fin. Tar atarax, melatonin, sertralin och nån mer (krångligt namn). Hur vet man om man är/har bipolär? Och vad är det för skillnad på 1 och 2? Hur fick du veta att du hade diagnosen?

  • Redigerat 4/23/21, 9:27 PM av Lia
Annons:
91Marran
3/25/18, 4:01 PM
#1

Känner också igen mig i det du skriver. Kan också växla i humöret så. Ena minuten är allt bra och i andra så är allting piss. Be om att få Lamotrigin. Det har hjälpt mig mycket. Jag är inte diagnostiserad med bipolär men min mormor har det och jag tror att jag har fått de problemen av henne.

Mvh
Mig

Greta G
4/6/18, 4:49 PM
#2

Men bipolär växlar väl inte så snabbt. Bipolär diagnos 1 är man nog uppvarvad under en längre tid, låt säga 2 veckor eller mer för att sen dala ner i depression. Kan vara biopolär 4 eller 5 möjligtvis som kan ha så snabba växlingar men är dock ingen expert. Ta kontakt med psykiatrin för att få hjälp och stöttning och råd från personer med adekvat utbildning.

Evisen1
5/27/18, 11:39 AM
#3

Det finns många olika grader av bipoläritet jag har en mild bipoläritet som heter Cyklotymi och utan medicin så svänger jag upp och ner i sinnestämmningen flera ggr under samma dag vilket är nog så jobbigt.Skillnaden mellan 1 och 2 är att om du har Bipolär 1 så blir du väldigt manisk i ett par veckor för att sedan hamna i en depression,vid Bipolär 2 så får du hypomani som är lite mildare men ack så jobbig ändå eller så blir du bara depprimerad utan några hypomana skov. Jag hade borderline innan sa läkarna men när jag blev för gammal för diagnosen så fick jag cyklotymi ist. Jag har gjort tester.

Upp till toppen
Annons: