Annons:
Etikettbehandling
Läst 2864 ggr
Vinxen
2017-09-14 20:41

Jag orkar inte längre

Hej på er. Är ny här. Fick min diagnos för 2 månader sedan. Äter just nu sertralin på morgonen och seroquel till kvällen. Är så galet missnöjd med medicineringen och jag mår sämre än någonsin. Ångesten kommer och går och mina svängningar som förut kom då och då kommer nu mer ofta. Har ingen läkare just nu då Jönköpings psykvård är helt kaos. Jag mår så dåligt just nu, hänt saker i mitt arbetsliv som resulterar i stress och ökad ångest samt självskadetankar. Kan man få hjälp på psykakuten med medicin som verkar direkt mot ångesten?

  • Redigerat 2021-04-23 15:28 av Lia
Annons:
Garm
2017-09-14 22:29
#1

De flesta mediciner tar oftast flera månader innan man kan märka av någon förbättring, men känner du att medicinerna bara gör det värre behöver du kontakta din läkare och påpeka detta.

Vad gäller för ångestdämpande kan det vara svårt med något som är direktverkande, enligt min erfarenhet, men kontakta psykakuten så kan de hjälpa dig vidare. Förhoppningsvis kan du få någon slags hjälp i denna kris.

Vinxen
2017-09-15 07:48
#2

Problemet är att jag inte har en läkare. Fått träffa 3 olika på psykiatriska mottagningen i Jönköping för de har så dåligt med folk. Så jag vet inte ens vem jag ska kontakta :(

Garm
2017-09-15 13:01
#3

#2 Har ni någon rådgivning på psyk i Jönköping? Vänd dig i så fall dit och framför dina problem. Att få träffa olika läkare ofta eller varje gång är tyvärr inte alltför ovanligt i dagens sjukvård. Mycket tråkigt att det är så.

Kazif21
2017-09-23 12:29
#4

Hej! Känner med dig Vinxen. Jag vet också att Jönköping inte har bra vård/läkare om man har Bipolär sjukdom. Det spelar förstås roll vilken typ av Bipolär sjukdom du har, typ 1, en lite svårare form med starkare manier, psykotiska inslag, etc. eller typ 2, där ofta depressioner är det tyngsta med psykomaniska faser. Det finns fler former också men de här nog de vanligaste. Jag har haft typ 2 men när jag kom in i klimakteriet övergick den till typ 1. Jag ska ge dig några förslag på läkemedel som du kan ta upp med läkare (och - du ska fanimej KRÄVA att få träffa en läkare!!). Litium är ju första handsprep. och har man lättare formen kan man äta en mindre dos. Lamictal har också bra effekt, fra om man har ångest. Abilify är också ett läkemedel som används mer och mer. Om du är säker på att du inte har någon dubbeldiagnos (vanligaste är nog ff Bipolär+ADHD eller Bipolär+Beroende) kan du också be att få en Benzodiazepin (tex Sobril eller Stesolid) eller Lyrica mot ångest och boost till det läkemedel du har mot Bipolären (och depressionen). Är du inte säker på om dubbeldiagnos - KRÄV fortsatt utredning!! Och, kom ihåg; hur frestande det än är - ta INTE emot någon Benzo, Lyrica eller annat som är beroendeframkallande, du gör bara din situation mycket värre. Till slut - Sertralinet ska bort, att äta SSRI-preparat när man har Bipolär sjukdom är inte bra ( kan förvärra din sjukdom). Ok, tänker på dig och glöm inte bort att du måste kräva din rätt att få adekvat behandling, LYCKA TILL

Upp till toppen
Annons: