Annons:
Etikettbehandling
Läst 4995 ggr
Cizzi2
2017-01-25 22:41

Vill veta allt om Lithium!

Har nu lamotrigin, zyprexa , queatipin och imovane och de vill att jag ska testa lithium. Bra eller dåligt? är bipolär. Vill veta allt tack.

  • Redigerat 2021-04-23 19:43 av Lia
Annons:
[AnimeV4]
2017-01-25 23:01
#1

For starters: http://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=19971114000058

Rekommenderar även en sökning på Flashback.

greenseng
2017-01-26 00:41
#2

  Ingen expert på detta skall villigt erkännas.

Men en gång fick jag lära mig följande:

Litium konkurrerar med ämnet Natrium som ingår naturligt i cellernas ämnesomsättning. Tar man Litium så kan cellerna inte skilja på denna substans och Natrium som då cellerna är ute efter. Alltså så får cellerna i sig något som de inte kan hantera och därför går deras aktivitet ner.

Alltså… cellernas naturliga ämnesomsättning går ner och försvåras. Och det gäller naturligtvis även celler i hjärnan och nervsystemet. Vilket gör att en person "varvar ner" och framför allt vissa maniska tillstånd förbättras då. Personen blir lugnare.

Nackdelen är att litium inte på något sätt är selektivt. Den kan alltså inte välja ut "speciella" celler bara utan slår mot mer eller mindre alla celler. Vilket gör att ämnesomsättningen i kroppen förändras med lite tråkiga konsekvenser.

Man har alltså då alltför lätt för att gå upp i vikt till exempel. Och det är ju inte alltför populärt. Plus att det mesta antagligen går ganska trögt. I och med att hela systemet helt plötsligt går på halvfart.

Man skall nog akta sig för att försöka lura kroppen. Men i en del fall kanske det inte finns något val. Vad vet jag? Men trots allt är jag skeptisk här. Jag har en väninna som fick testa litium. Men hon tröttnade. Hon upplevde att biverkningarna helt enkelt var för svåra.

Och det kan jag förstå. En människa som normalt är smal som en videkvist blev skrämmande tjock och otymplig. Det såg inte alls roligt ut, faktiskt.

Men du skall naturligtvis inte lyssna på vilken tomte på nätet som helst. 😃
Dock råder "tomten" här att rådgöra med din läkare om tänkvärda alternativ.
Eftersom du använder så många mediciner så har du det antagligen inte alltför lätt i tillvaron. Och vem vet? Människor svarar trots allt olika på mediciner.

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Helaina
2017-01-28 23:10
#3

Har man mycket besvär av sin sjukdom är Litium ibland en skänk från ovan. Är sjuksköterska och jobbar mycket med Litium. Vissa får jobbiga biverkningar med magen men då kan man prova snällare preparat av Litium. Sköldkörteln kan påverkas men oftast lindrigt. Njurarna kan påverkas på sikt. Men oftast ger det inga större bekymmer. Vikten påverkas oftast av att man får en ökad törst och man kanske vill ha sockerhaltiga drycker. Zyprexa ger mycket mer viktpåverkan. Darrhänthet törst och ökade urinmängder är det vanligaste men de som Litium funkar för tycker oftast att livet vänder och de står ut. En del av biverkningarna går över efter ett tag. Du måste ta prover tätt i från början för att se koncentrationen i blodet o när du ligger stabilt blir det provtagning var 3:e till var 4:e månad och då följer man även sköldkörteln. Varje år konrrolleras njurprover vikt, blodsocker etc. Prova! Du kan alltid avbryta. Mvh!

Helaina
2017-01-28 23:11
#4

Du kan med Litium kanske slippa några andra läkemedel om det funkar.

Cizzi2
2017-01-29 11:47
#5

Tänker testa medicinen de har erbjudet den 3 ggr nu så det är väl lika bra. Sant att man blir smällfet av Zyprexa ser gravid ut efter 2 v det gör de flesta som har den.

Helaina
2017-01-30 08:27
#6

Ja vikten med Litium går faktiskt att kontrollera med träning och rätt mat men zyprexa… Svårare.

Annons:
Cizzi2
2017-02-01 08:20
#7

Ja Zyprexa ser man ju gravid utav.

Helaina
2017-02-04 10:01
#8

#7 Cizzi2 Hur går det? Har du börjat med Litium?

Cizzi2
2017-05-10 16:12
#9

Ja Helaina jag har börjat med det för några månader sedan. Ligger runt 0,5 i proverna och tycker hittills att det är en jättebra medicin. Bara rätt törstig och lite lös i magen. Det löser jag med bananer och blåbär. Har snarare rasat i vikt också och känner mig stabil i humöret.

Upp till toppen
Annons: