Annons:
Etikettbehandling
Läst 1426 ggr
Jansson.julia
2016-10-11 14:15

Pisseprov vid utredning?

Hej! Jag är 16 år och ska börja min utredning för bipolaritet i slutet av oktober. Har hört att man ska gå på regelbundna pisseprov. Stämmer detta? Tar inga droger men att någon ska titta på medans jag kissar är ingnen trevlig tanke…

  • Redigerat 2021-04-23 15:58 av Lia
Annons:
Codswallop
2016-10-11 14:30
#1

Har aldrig hört talas om det, fick diagnosen för ca 7 år sedan.

IaMiaMaria
2016-10-11 17:55
#2

Nä det är ju bara om man har ett känt drogmissbruk som man ska behöva göra det. jag har aldrig behövt lämna urinprov inför några diagnosutredningar.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Jansson.julia
2016-10-15 21:25
#3

Ska kanske börja gå på nån medicin som heter Elvanse. Tror ni man behöver göra pisseprov för den?

IaMiaMaria
2016-10-16 17:26
#4

urinprov lämnar man om man är under behandling för nåt beroende tex, så att de vet att man inte har börjat ta någon drog igen. Det brukar vara ett krav att vara drogfri om man ska gå en behandling. Så nej jag har aldrig hört talats om att man ska behöva lämna prov för att man börjar med en medicin. Vissa läkemedel kan man få lämna blodprov för att se hur halten av läkemedlet är i blodet då halten ska ligga på en viss nivå för att ha bäst effekt som tex Litium och Risperdal är sådana lm. Tror inte att Elvanse är det.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

bena
2017-01-05 15:42
#5

Om man ska göra tex en neuropsykiatrisk utredning kan man få lämna pisseprov ibland. Jag har inte gjort det när jag gjorde utredning, men tre år senare när en vän till mig skulle göra det så fick hen lämna pisseprov..

melonglass
2017-01-05 16:21
#6

Jag tar medicinen Elvanse men har adhd och jag har fått en kallelse för vad de kallar ''rutinkoll''. I det brevet står det att jag måste lämna blodprov och göra urinprov övervakat och lämna in 24h efter att jag fått hem brevet..

Kändes rätt förjävligt om det är tillåtet att säga så, pappa skickade en bild på kallelsen eftersom jag inte är hemma. Här försöker man ''bli normal'' och anpassa sig efter samhällets krav med medicin så litar de ändå inte på en och man måste göra pissprov när en främling tittar på 😭

Annons:
Helaina
2017-01-10 20:40
#7

Det är för att kunna säkerställa att man är drogfri medan man medicinerar med centralstimulantia. Inte kul men viktigt såklart för att drogmissbruk ju inte går hand i hand med den typen av läkemedel.

Upp till toppen
Annons: