Ja s.k. experter kommer gärna med glada tillrop och uppmaningar om hur "man ska vara". Lättare sagt än gjort och INGEN annan än du själv vet ju hur ditt liv ser ut och framförallt HUR DU MÅR OCH KÄNNER!
Att hata sig själv är inget man väljer, det är något som, i de allra flesta fall, uppkommer efter upprepade kommentarer, dåligt bemötande, överkrav, att bli lämnad/övergiven/sviken i ungålder, dålig självkänsla där man ständigt jämför sig med andra, som verkar så "perfekta" och "lyckliga".
Det går absolut att vända känslan, att uppleva att man faktiskt hat ett värde. Men jag tror inte att det funkar med hurtiga tillrop.
Jag tror att man dels måste gå till botten med VAD det är som gör att man känner sig värdelös, hatar sig själv mm.
Sedan försöka (helst med hjälp av en duktig terapeut eller möjligen en god vän) hitta dina goda egenskaper, för det har alla! Det ska vara egenskaper som handlar om dig som person, inte saker som du presterar. Då är du fast i något annat. Att du måste prestera för att vara bra, bli omtyckt. Ingen bra sits!
Jobbar själv med detta, dock på egen hand, och det går väl lite haltande framåt. Men jag hoppas få professionell hjälp framöver och tror och vill att det ska gå att bli av med. Att hata sig själv är så förödande! Och många förstår inte känslan. 
Sen kan jag bara instämma i vad flera andra skrivit. Att ha bra och nära vänner är naturligtvis underbart och viktigt, men alla är inte förunnande detta. Men då kan umgänget med djur av alla de slag vara enormt värdefullt! Enligt mig nästan bättre
Djur är trofasta, ljuger inte, de uppskattar dig som du är, de dömer dig aldrig mm. Att få helt villkorslös kärlek från ett djur är fantastiskt!
Kram & lycka till!