Annons:
Etikettbehandling
Läst 8704 ggr
Azalhea
9/25/16, 11:13 AM

Lamotrigin, se hit!

Hej. Bipolär typ 2 här. Men antar jag är mixer då det svänger från timme till timme. Ena stunden blir jag pigg och kreativ för att sen smälla ner i backen och tänka på döden. Alltså djupt deprimerad. Till min fråga.. lamotrigin? Fått den utskriven men inte tagit ännu då jag är livrädd för en biverkning som heter Steven Johnsons syndrom där man brinner inifrån och ut. En anafylatisk chock som är livshotande och som inte är behandlingsbar mer än att lindra symptomen tills man antingen blir frisk eller dör. Ni som äter lamotrigin/lamictal.. Har ni varit oroliga för detta och har ni hört talas om detta förr? Vill gärna ha denna medicin men otroligt jävla rädd.

  • Redigerat 4/23/21, 9:09 PM av Lia
Annons:
Garm
9/25/16, 11:30 AM
#1

Jag fick Lamotrigin förut, men det var inte så verksamt på mig så jag bytte medicin.

Jag har inte hört talas om Steven Johnsons syndrom förrän jag läste ditt inlägg nu. Det var inget min läkare informerade mig om, det stod ej heller listat bland biverkningarna i bipacksedeln vad jag minns, men jag kan ju ha fel där. Det är 6 år sedan jag åt Lamotrigin.

Just den biverkningen kan inte vara särskilt vanlig, men jag förstår din oro.

Azalhea
9/25/16, 4:41 PM
#2

Tycker det är konstigt att det informeras så lite om nåt så allvarligt. Det förekommer ju. Måste finnas någon som käkar lamictal/lamotrigin?!

apollonia
9/26/16, 10:01 PM
#3

Också bipolär 2 här. Har ätit lamotrigin sen ett par veckor tillbaka och märker en enorm skillnad i måendet: Från suicidförberedelser och mycket ångest till att vara tillbaka till mitt vanliga jag. Sen är det ju svårt att veta hur mycket som är medicin och hur mycket som är tid och distans. Min läkare informerade om SJS innan jag började med lamotriginet. Även om jag också tyckte att det var läskigt så tänkte jag att what the hell, jag är redo att testa vad som helst för att slippa må så här. De biverkningar jag haft är att jag var väldigt trött och förvirrad de första tre veckorna. Jag hade också svårt att koncentrera mig och att hänga med i samtal. men nu, ett par veckor senare, har jag inte alls de besvären längre. 

Du skriver att du tror att du kan vara mixed, jag känner igen mig i det också. Nu sista tiden innan medicineringen sattes in svängde jag flera gånger om dagen från uppvarvad till deprimerad till ångest till euforisk till ångest igen. Så jag förstår dig. Jag tror att det inte är några konstigheter med det egentligen. Jag menar, diagnossystem är bara en mätsticka och kan inte säga exakt hur varje person fungerar. Kanske är vi en blandning av bipolär 2 och rapid cycling. 

Hur som helst verkar lamotriginet funka för mig. Och om det inte funkar för dig finns ju andra mediciner. Men du kanske kan testa?

IaMiaMaria
9/26/16, 11:12 PM
#4

Testade Lamotrigin en kort period men jag fick näsblod av det så fick sluta ganska tvärt. Fick ingen info om sjs då jag började med tabletten. Nu äter jag Quetiapin ist och det verkar funka ganska bra.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

[Tuulikki]
10/3/16, 11:37 PM
#5

Ätit lamotrigin i olika doser i över ett år nu. Funkar hur bra som helst :) 

Inte lika höga toppar, och inte lika djupa dalar längre. Går iofs på en del andra mediciner också men jag tycker faktiskt jag märkt av lamotriginen bra och att det ger god effekt.

messedupboy
10/11/16, 9:40 AM
#6

tänkte precis skriva ett liknande inlägg! 😂 
blev nyligt diagnosticerad som bipolär typ 2 efter fleeeera år som feldiagnosticerad å nu ska jag mest troligt lägga till lamotrigin till mina nuvarande antidepressiva (voxra, fluoxetin och mirtazapin) å jag är livrädd 🤦‍♂️

Annons:
Nacilia
11/12/16, 1:51 PM
#7

Jag har ätit lamotrigin i tre år och har en biverkning som är yrsel, men den har nästan försvunnit med tiden. Måste dock ta tabletten innan jag går upp annars blir jag illamående (vilket inte borde vara möjligt men det är det). Men det har hjälpt mig massor och som sagt inga andra biverkningar alls. Ser det här inlägget är rätt gammalt men jag tänkte att jag skriver ändå :)

Tror alla meds har en hel del otrevliga biverkningar men en får tänka att alternativet kanske är värre. Jag har fått mitt liv tillbaka och har trappat ner på dosen till 200 mg/dag numera. Ingen sömnmedicin längre, ingen annan medicin längre. Så det KAN gå väldigt bra också!

Azalhea
11/13/16, 6:49 PM
#8

Finns det någon möjlighet att få prata med dig lite?

Azalhea
11/13/16, 6:49 PM
#9

Finns det någon möjlighet att få prata med dig lite?

Nacilia
11/21/16, 8:34 PM
#10

Azalhea, om du menar mig kan du bara skicka ett pm om du vill :) Jag är lite småkass på att hålla koll på dem men ska försöka kolla de närmsta dagarna om du skickar!

Wakeuplight
11/21/16, 9:23 PM
#11

Jag blev diagnostiserad med bipolär typ 2 för knappt ett år sedan.  Det blev en bekräftelse för mig. Har alltid känt mig annorlunda, försökte vara som alla andra men det sved inom mig.  Djupa depressioner följdes av hyperaktivitet, livet var svårt speciellt när man inte förstod varför jag mådde överdrivet bra eller dåligt. 

Jag blev också medicinerad med lamotrigin, läste också om biverkningarna men jag var villig att göra vad som helst för att få må bra.  Jag tror att medicinen hjälpte mig, har inte haft någon djup dip under tiden som jag åt medicinen.,

Men för 2 månader sedan slutade jag med medicinen….jag tvär slutade utan att ha pratat med min läkare. Anledningen till mitt val var att jag har läst en del och kollat på dokumentärer om läkemedelsindustrin, hur de marknadsför mediciner och dignoser utan att erbjuda hjälp och lösning. MEDICINER är inte en lösning enligt mig. 

Det tog mig ett tag för att förstå hur jag kan påverka mig själv, hur jag kan kontrollera mina dippar och hyperdagar. Genom meditation, yoga, mycket forskning kring allt som jag tror kan hjälpa mig må bra, planerat om min vardag, tagit avstånd från både saker och människor som kan ge mig obalans….så kan jag säga att jag mår bra, precis lagomt bra. Jag känner balans, som jag aldrig någonsin har upplevt tidigare. 

Vad betyder det här tro? För mig blev det en uppenbarelse…jag kan idag acceptera att mitt energi flöde fungerar på ett speciellt sätt, jag kan förstå hur jag kan  påverka det, jag förstår att jag blir tömd på energi av vissa saker och jag kan acceptera att livet känns piss ibland, för att jag vet idag att det går över, jag måste bara ladda om…..

Jag ville så gärna dela med mig av mina upplevelser. Lösningen behöver inte vara mediciner…speciellt inte om man känner sig rädd för att äta den.

Du har makten över dig själv, ta tag i det när du orkar…..och tro mig jag förstår att man mer än gärna vill ta emot en burk med tabletter i hopp om att dom kan fixa dig, men lita på dig själv. Ingen kan fixa dig, förutom dig själv <3

Medicinernas mörka sida (Prescription Thugs) - Finns på netflix (Mycket sevärd)

Nacilia
11/22/16, 5:36 PM
#12

#11 Nej, en ska ju aldrig ha enbart medicin, utan arbeta på flera fronter. Mediciner är inte alltid bara bra för en, men för vissa av oss är det nödvändigt, precis som diabetiker måste ha insulin. Jag är väldigt sliten efter 15 års kamp utan diagnos och orkar i alla fall i dagsläget inte försöka utan medicin, men har som jag skrev dragit ner från tre mediciner till en och dessutom dragit ner dosen. Så lite medicin som möjligt, men samtidigt kan vi inte anta att alla klarar sig utan!

lunakees
11/29/16, 8:21 AM
#13

Igår fick jag sluta med lamotrigin pga risk för Steven Johnsons syndrom. 😕 Är så himla ledsen för jag äntligen hade hittat en medicin utan några vidare biverkningar. Min läkare sa att det fanns två typer av utslag - nässelutslag (ofarlig) som ofta kliar och blossar upp men försvinner, kommer tillbaka, flyttar ställe etc. Och den farliga typen som börjar som börjar som kraftiga utslag. Och jag har fått nummer två, enligt läkaren… Jag har dessutom en sådan reaktion i underlivet vilket styrker att det inte "bara" är nässelutslag. Jag har haft blåsor i munnen också, men de har försvunnit. Men det bra är att det bara är att sluta tvärt så det inte blossar upp mer och utvecklas till SJS! Jag tycker att du ska prova, som sagt är det sjukt ovanligt + man kommer upptäcka det i tid innan det blir det där sjukt hemska. 

Hoppas du hittar en medicin som funkar för dig ❤️

Annons:
Azalhea
12/4/16, 8:24 PM
#14

#13 åh stackars.. ❤️ Hur snabbt kom utslagen och hade du nå biverkningar utöver? Kram till dig

IaMiaMaria
12/4/16, 11:12 PM
#15

Har läst att biverkan i form av Steven Johnsons syndrom finns hos en hel del läkemedel.

Bla hos tre som jag äter Quetiapin, Diamox och Ipren. Men ingen läkare har någonsin nämnt detta för mig.

Men har aldrig hört om nån personligen som fått den biverkan så den är nog bra ovanlig och om man får det av läkemedlet ska det komma inom de första två veckorna.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Azalhea
12/7/16, 9:04 PM
#16

Ska börja med lamictal imorgon och är så nervös. 25 mg.. är inne i ett skov nu! Vad händer om man får symptom på SJ? Får man hela sjukdomen direkt? Läser att det inte finns något botemedel mer än att härda ut reaktionen.

lunakees
12/8/16, 9:46 AM
#17

Man får inte hela sjukdomen direkt! Den kommer successivt så man hinner sluta. Man ska ringa så fort man får utslag och så ska läkaren titta, de tar hellre säkra före det osäkra. Jag fick utslag/reaktion i underlivet vid första insättning (25mg) men tänkte inte mer på det. Sen när jag höjde till 50 mg fick jag dessa kraftiga utslag efter 1.5 vecka, och då underlivet igen. Grejen med SJ är ju att den kan sätta sig på slemhinnor också (t.ex mun, underliv) vilken var en av anledningarna till att läkaren starkt trodde att det var den "dåliga" typen av utslag. Utslagen slutade förvärras 1 dag efter jag slutade med medicinen. Har lite lite kvar nu men det ser bara ut som tonårshy, många skulle nog inte märka alls men jag ör van vid felfri hy så jag tycker ju att det är ganska mycket :P

[M⭐️Ö]
12/8/16, 8:58 PM
#18

Förra veckan började jag med lamotrigin samtidigt som jag äter cymbalta, sedan 7 år tillbaka. Jag fick diagnosen BIPOLÄR OSPECIFIERAD.. Är det någon som hört talas om den typen av bipoläritet?? Jag har sökt på det men utan resultat.. Tacksam för hjälp!!

Azalhea
12/8/16, 9:32 PM
#19

Aldrig hört.. men antar att det de inte kan lägga dig i någon kategori som typ 1 eller 2.. :) bipolära drag kan man ha men det är ju ingen diagnos. Om du läser om 1 och 2 kanske du kan sätta dig in i någon lite mer och då vet du.. det är vad som är huvudsaken. :) Finns massor med olika "typer" av bipolär. Man måste lära känna sigsjälv.. :) finns massa bra info på nätet.

lunakees
12/8/16, 10:18 PM
#20

#18 Jag antar att de inte vet ifall du är typ 1 eller 2, ifall du har blandepisoder eller t.ex rapid cycling. Läs  om bipolär sjukdom på 1177, jag tycker de beskriver sjukdomen bra där.

Annons:
IaMiaMaria
12/8/16, 11:34 PM
#21

Jo jag har hört talats om det men det nämns oftast som Bipolär UNS (utan närmare specifikation)

Här har du en ganska enkel sammanställning på skillnaden på typ 1 och 2 och UNS

https://www.sahlgrenska.se/w/b/bipolar-sjukdom/

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

[M⭐️Ö]
12/9/16, 11:28 AM
#22

Tack snälla för era svar! Jag ska kolla på det nu. Jag kan nämna att jag fick stark huvudvärk i två dagar, som började två dagar efter att jag började med lamotrigin. Huvudvärk står högst upp på mkt vanliga biv. Nu hoppas jag att medicinen funkar🙏🏻. Jag vill ännu en gång tacka er för att ni svarade mig! Det här är nämligen min allra första gången på en chattforum😊 Kram M

Upp till toppen
Annons: