Annons:
Etikettsymtom
Läst 2154 ggr
molbojse
8/4/16, 3:34 PM

Är jag bipolär?

Hej alla!

Jag heter Emma, är 24 år gammal och har en hel drös med psykiska besvär. Bland annat BPD och ADHD samt en Aspergerutredning på gång. När jag gjorde min ADHD-utredning så fanns det funderingar kring bipolaritet. Pappa hade den diagnosen tidigare, därav funderingarna. Nu när jag börjar få lite mer ordning på trasslet i huvudet blir vissa saker avsevärt mer framträdande, medan andra saker som ställt till det för mig innan försvunnit helt.

Det jag går och funderar på nu är om jag trots allt är bipolär (eller är det bara BPD:n som gör hypokondrisk..?). Ska be om utredning på detta när jag fått mer klartecken kring AS-utredning.

Är jag bipolär misstänker jag i så fall blandepisod. Jag går aldrig ner mig helt på botten, jag bara sjunker lite och sen ligger jag där och plaskar under ytan ett par veckor, sedan vänder det och jag blir väldigt aktiv, motiverad, engagerad och driven i ett par veckor och sen faller det igen. När jag går upp på topparna blir det inte riktigt så illa att jag ligger vaken i flera dagar och startar sju miljoner projekt och ska rädda jordens alla tigrar på två timmar, utan jag blir mer att jag håller igång, gör väldigt mycket saker osv. Ibland är det befogad motivation, ibland är det BPD:n som sätter myror i huvudet på mig.

I detta fall har jag hållit igång sen i måndags då jag hade min första dag på ett katthem här i närheten. Igår fick jag, vad jag då tyckte var, en superb idé att starta ett projekt och dra till en park här i Stockholm på söndag och städa upp efter Pokémon GO-spelare som inte vet hur man kastar skräp. Flera engagerade sig i det och nu kan jag inte backa. Satt i telefon oavbrutet 12-17 och pratade med folk och hade mig. Idag har jag varit iväg och ordnat lite saker inför söndag. Om en timme ish ska jag cykla iväg till katthemmet jag börjat volontära på. Jag hakade på extrapasset idag när jag var helt uppe i varv igår. Imorgon har jag läkarsamtal jag bokade in idag, samt att jag ska ringa fler samtal då. Senare på dagen ska jag iväg på ett möte med min vän och hennes kommande bebis och kanske boka in en igångsättning (hon har gått över tiden). På lördag ska jag iväg på bilträff, på söndag är städandet, på måndag är det Pokémonträff och på tisdag ska jag vara på katthemmet igen.

Jag är rädd att jag tar mig vatten över huvudet och att allt detta kommer köra mig i backen istället.

Ni som är bipolära med blandepisod (eller bipolära oavsett), hur vet ni när ni blir maniska och åtar er mer än vad ni normalt klarar av? Hur vet ni när gränsen är nådd?

Finns det ens några tecken på bipolaritet eller är jag som sagt bara BPD-hypokondrisk?

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

  • Redigerat 4/23/21, 4:42 PM av Lia
Annons:
Lia
8/4/16, 3:45 PM
#1

För det första, du skriver att din pappa HADE diagnosen bipolär. Det går inte att bota, så i så fall var han aldrig bipolär om det inte längre är aktuellt. Har man borderline är det mycket vanligt att vara impulsiv, verkligen vilja något ena dagen och rata det nästa. Bipolär sjukdom och borderline är mycket lika och svåra att skilja på, det är stor chans att det bara är borderline som spökar. Från min synvinkel låter det som typiskt borderline, jag är också sådär. Men det kan ju bara psyk avgöra.

IaMiaMaria
8/4/16, 4:08 PM
#2

Rent spontant så tror jag också att det är borderlinedrag som du beskriver. För det bipolära för mig är att jag är helt nere i botten och inte vill leva under ett par månader, ligger mest i sängen och sover, vill inte titta på tv, vill inte läsa. Att är meningslöst. Sen har jag nån vecka som jag inte sover alls och storstädar och ringer folk och har spontant sex, dricker mycket alkohol mm mm. Det är de där ytterligheterna.

Att ha svängningar som liknar bipolärt är ju ganska typiskt borderline.

Som jag har förstått det hela.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

molbojse
8/4/16, 4:27 PM
#3

#1 Ja, han blev feldiagnosticerad. Nu har han ADD och Asperger. Frågetecknet kring bipolär hos mig finns dock kvar.
Jo, hur BPD:n fungerar har jag koll på. Dock är BPD något tydligare i svängarna och håller sällan i sig längre än några få dagar, om ens så långt. Då jag lider av ångest med, så känner jag skillnad på när det är ångesten som är på besök eller något annat som spökar. När jag får dessa svängningar så är det en helt annat känsla. Jag är mer låg och hela tiden, inte upp och ner som med BPD:n.
När jag var yngre kunde jag ha långa perioder på flera månader där jag bara låg i sängen och stirrade in i väggen. Åt inte, duschade inte, träffade inte folk eller nånting. Sen var jag på topp och jag kunde hålla igång och vara pepp i flera veckor, och sen ner i avgrunden igen. Så har jag det inte längre, perioderna är nu kortare och något mildare, därav funderingen på om det kan vara blandepisod.

#2 Sen finns det faktiskt gråskalor. Alla med bipolär pendlar inte nödvändigtvis mellan att vara självmordsbenägen och sen vara supermanisk.
Just med blandepisod är perioderna kortare samt i många fall lite mildare än när man är typ 1 eller typ 2. Det är vad jag fått veta av både andra och läst själv. Varken typ 1 eller typ 2 känner jag skulle stämma in på mig.

Förövrigt skulle jag bara bli enormt glad om det visar inte vara bipolaritet, då har jag ett problem mindre att bråka med :D

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Lia
8/4/16, 4:52 PM
#4

Det kan ju vara depression också. Inte heller helt ovanligt ihop med borderline och ångest.

IaMiaMaria
8/4/16, 5:24 PM
#5

#3 Ja självklart finns det gråskalor, ingen bipolär är lik den andra, jag skrev bara hur det var för mig.

Jag har både borderline och bipolär rapid cykling som diagnoser och det är ju jätte svårt att säga att nu är det min borderline som är problemet och nu är det min bipolära sjukdom som är problemet. De går ju som ihop och skapar ett totalt problem.

Borderline och bipolär och NPF går ju ofta ihop i varandra i diagnoskriterier. Det är väl oftast de maniska/hypomaniska som är karakteristiskt för just bipolärt. Men sen finns de ju bipolära som du skriver med blandepisoder eller unipolära som bara är depressiva.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

npfutredning
8/5/16, 2:27 AM
#6

#0 Bipolär sjukdom finns i 5 olika varianter, så visst kan det vara så. ADHD ligger också nära bipolär sjukdom. Likaså AS. Jag utreds för alla 3 på en och samma gång. Så be om det. Bättre allt på en gång än att vänta i mellandagarna .

Väntade 26 år på utredning - nu är jag äntligen igång Pussmun

Annons:
npfutredning
8/5/16, 2:29 AM
#7

Här kan du läsa om dem: http://www.xn--bipolrasjukdomar-znb.se

Väntade 26 år på utredning - nu är jag äntligen igång Pussmun

molbojse
8/5/16, 5:19 PM
#8

#4 Jag är dock inte deprimerad :p Det har konstaterats för länge sen och inget som uppstått i efterhand heller ^^ Tack och lov för det.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Lia
8/5/16, 5:43 PM
#9

#8 Bipolär sjukdom är ju en form av depression. Det hör till de depressiva sjukdomarna i alla fall. Ofta när man talar om depression pratar man om egentlig depression. Det finns ju fler. Men ja, då lider du inte av egentlig depression i så fall :-) men egentlig depression (som är vanligast att utreda först) utesluter ju inte de andra depressiva diagnoserna.

npfutredning
8/6/16, 12:30 PM
#10

#8 Depression ingår i bipolär, så då är det nog inte det :)

Väntade 26 år på utredning - nu är jag äntligen igång Pussmun

molbojse
8/6/16, 1:09 PM
#11

Jag är inte separat deprimerad, om ni förstår hur jag menar? Alltså, jag har ingen diagnos på depression som ett eget syndrom. Säkert jätteluddig beskrivet nu D:

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Lia
8/6/16, 8:08 PM
#12

#11 Jag förstår. Det är jätterörigt med alla termer och att samtidigt försöka fundera ut hur det känns :-) hoppas det blir bra i slutändan!

molbojse
8/6/16, 8:49 PM
#13

#11 Ja, därför jag frågar :)
Eftersom flera i tråden sagt att de tvekar på att jag är bipolär så tänkte jag som sagt vänta med att be om utredning. Först får AS-utredningen bli av, sen när saker börjar ordna upp sig bättre så tar jag tag i bipolär-grejen senare. I höst ska jag börja gå på en mottagning för ADHD, en för BPD:n samt träffa en psykoterapeut regelbundet för att jobba med ångesten och OCD:n. Är det BPD så får jag veta det när jag börjar den behandlingen :)
Hjärnan orkar liksom inte ta tag i allting samtidigt så får bli en sak i taget.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Annons:
Lia
8/6/16, 11:09 PM
#14

#13 Samma här. Jag har massor av saker, både psykiskt och fysiskt som jag måste ta tag i, men det är så mycket så jag har svårt att börja någonstans.

npfutredning
8/7/16, 1:11 PM
#15

Men det vanligaste är att de gör en utredning på allt samtidigt, om man misstänks ha fler diagnoser. Men absolut, du ska göra som du känner. 😊

Väntade 26 år på utredning - nu är jag äntligen igång Pussmun

molbojse
8/7/16, 8:00 PM
#16

#14 Ja, precis. Jag har turen att ha världens bästa svärmor inte alls långt härifrån och hon hjälper mig enormt mycket med allt som rör min vård och alla inblandade instanser. Vi har även ordnat en slags fullmakt så hon kan prata med FK och övriga instanser (minus min psykvård, den klarar jag själv) när jag själv inte orkar.

#15 Ja, precis. Jag tror dock att det kan bli alldeles för mycket om jag ska tänka på fler utredningen på en och samma gång. Blir lätt förvirrad och tror jag har massa symptom jag inte ens har, haha.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

IaMiaMaria
8/7/16, 10:53 PM
#17

#16 Nu kan det ju vara på olika sätt i olika landsting. Men då jag gjort utredning så har jag sällan gjort en utredning för en specifik diagnos. Utan jag har gjort en massa olika tester och intervjuer och så ser de sen vilken diagnos det kan luta åt.

Som jag förstått så utreder man inte specifikt om man har ADHD tex utan man gör en NPF (Neuropsykiatrisk funktionshinder) utredning och då ser man där om man har drag åt ADHD eller annan neuropsykiatrisk sjukdom. Och i den utredningen så brukar det ingå frågor som kan få utredaren att misstänka om det kan handla om annat, tex bipolär sjukdom.

Iaf har utredningen där jag bor fungerat på det sättet, men det kan ju som sagt funka olika.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

molbojse
8/8/16, 9:00 AM
#18

#17 När jag utreddes för ADHD hade jag en dag där de kollade om misstanke för AS. Fick göra tre saker. Räkna, lägga pussel och se detaljer som saknades i en bild. Det var allt. Jag har pissdåligt minne och värdelös syn. Två av tre tester blir ju inte korrekta då, så bad min terapeut om att få bli remitterad för AS-utredning.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

npfutredning
8/10/16, 4:32 PM
#19

#17 exakt. Det är en sån som jag gör nu tex. Men uppvisar man väldigt tydliga symtom på tex ADHD så gör man utredningen oftast bara för den. Men jag visade på så många olika därför fick jag så att säga hela utredningen som också tar lite längre tid.

Väntade 26 år på utredning - nu är jag äntligen igång Pussmun

molbojse
8/10/16, 7:21 PM
#20

#19 Okej :3 Nä, bipolärsymptom var inga de direkt tittade efter när jag utreddes för ADHD. De ansåg inte att jag hade tecken på Asperger heller vilka visat sig starkt nu senaste åren. Så bipolariteten kan ju ha legat i bakgrunden hela tiden men inte tagit plats förrän nu. Eller alls, det vet jag ju inte :)

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Annons:
Lia
8/10/16, 7:38 PM
#21

#20 Appro på det satte min gamla läkare diagnos bipolär 2 på mig för några år sen, innan jag började visa tillräckliga symtom på hypomani. Jag var väl enligt honom tillräckligt deprimerad och svarade bra på litium. Och han hade ju varit med ett tag, så han såg väl tidiga symtom inte ens jag märkte. Nu har jag haft 2-3 hypomana perioder. Det svänger väldigt mycket, främst när jag plötsligt slutar medicinera. Det är inte bra. Men jag är impulsiv, och kan inte riktigt hjälpa det. Och sen är det svårt att börjar igen. Det jag försöker säga är att du kanske inte hade tillräckligt med symtom då, men nu kanske du utvecklat det. Men det återstår ju att testa :-)

molbojse
8/10/16, 7:53 PM
#22

#20 Ja, det är lite så jag tänker med.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

npfutredning
8/11/16, 11:23 AM
#23

#20 Så kan det absolut vara :)

Väntade 26 år på utredning - nu är jag äntligen igång Pussmun

Upp till toppen
Annons: