Annons:
Etikettdiagnos
Läst 1392 ggr
Elsie91
6/29/16, 12:39 AM

Är jag inte bipolär??

Hej ny här, Elsa! För det första jag fick reda på först några månader sen att jag va bipolär.. Och det var para ett papper som hon gick igenom när bag mådde som värst o ba prick prick på pappret du är bipolär! Sen utredas för borderline, det va fram o tillbaka 100 frågor o intervjuer.. Jag börja i alla fall må skit bra av litium sen skulle dom höja dosen utan fråga hur jag mår för blodprovet visa att de hade sjunkit! Så jag knapra i mig där o börja må så jävla skit dåligt in på akuten 3 gånger i en månad o jag kom inte upp ur sängen. Dom avbröt direkt höjningen men tar ju ett tag för kroppen att ställa om sig igen. Nu menar jag är litium så fantastiskt allt alla upes and downs försvinner?? Läser ju om folk här som har det skit dåligt.. Kan det va så att jag bara vanligt deprimerad o diagnosen ställdes för fört.. Men litiumet tog bort alla våldsamheter jag pyssla va borta.. Det jag "saknar" e va e allt rör i humöret för mig? Är det någon fler som har det så?? snälla svara för jag vet inget om o va bipolär kan va, min terapeut gick på semester lagom till det här.. Jag e as trött så texten kanske e lite svår o förstå, håll till godo! :)

  • Redigerat 4/23/21, 9:12 PM av Lia
Annons:
IaMiaMaria
7/1/16, 10:43 AM
#1

Jag har ätit Litium och för mig tog det bara bort det hypomana, det roliga. Inte det depressiva. Så jag slutade med dem efter drygt ett år. De säger ju att man ska äta dem i ett år för att kunna utvärdera en effekt, för att veta skillnaden.

Har du bara varit depressiv så kanske inte bipolär är rätt diagnos för då ska man ju ha maniska/hypomaniska skov också.

Ja texten var lite svårförstådd, så jag vet inte om jag har svarat på vad som var din fråga.

Sen kan man ju ha både bordeline och bipolär, det har jag.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

npfutredning
7/27/16, 9:27 AM
#2

#0 

Det är ju inget som någon här kan svara på. Men jag tycker personligen att man bör ha en ordentlig utredning innan man sätts på mediciner, eftersom det är skillnad på reaktioner och biverkningar. 

Det är individuellt samtidigt. Vissa bipolära har ett till två maniska skov i hela sitt liv, vissa har flera per månad. Det krävs en noggrann utredning för det. Här kan du läsa lite om de olika typerna: http://www.xn--bipolrasjukdomar-znb.se/

Vissa bipolära på jättebra på litium, vissa mår skit, vissa får jättebra resultat, vissa märker knappt något. Så, det är väldigt olika. Men de flesta blir stabilare och lugnare och ofta kombinerar man det med stämningshöjande medicin, för det är inte alltid depressionsperioderna dämpas.

Väntade 26 år på utredning - nu är jag äntligen igång Pussmun

Upp till toppen
Annons: