Annons:
Etikettmani-hypomani
Läst 2606 ggr
IaMiaMaria
6/10/16, 1:09 PM

Hypomant skov

Igår hade jag en väldigt bra dag, det var först på kvällen som jag insåg att jag nog var hypoman. Jag vaknade kl 8 och var pigg som en lärka och flög upp ur sängen, åkte sen till stan och uträttade massa ärenden hur enkelt som helst (gå på stan brukar vanligtvis innebära extrem ångest). När jag kom hem storstädade jag lägenheten och borstade hela min stora tygsoffa med en skurhandske för att få bort katthår och sen hade jag besök av en vän hela kvällen. Men det var när kl var 22 och jag var jätte pigg fortfarande och fick iden att poppa musik och skura ugnen in och utvändigt som jag förstod att det nog inte bara var en bra dag.

Idag känner jag mig som vanligt, som en urvriden trasa och bakis. Så trött! Mina hypomana skov brukar inte vara så länge, max tre dar har det nog varit. Men det sliter enormt på min kropp, jag som har problem med mycket värk klarar inte av att vara så aktiv.

Hur blir ni då ni är hypomana?

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Annons:
ProvinsiaRivers
6/22/16, 2:45 PM
#1

Känner igen mig där :P Vaknar ovanligt tidigt. Det är alltid så det börjar. Sen kan jag hålla igång allt från dagar till veckor.Storstädar,fixar ärenden,ringer till folk jag inte pratat med på länge och alla säger att jag låter så pigg och glad.Pratar fort,går fort,allting går fort.Hjärnan speedad och full av tankar som ska skrivas ner och göras även mitt på natten. Kan inte sova ut trots sömnmediciner.

Ju längre det pågår desto mer irritabel blir jag och sen trippar jag ner i deppression givetvis…

Det där var innan jag åt mediciner.

Nu äter jag Lamotrigin sedan snart 4 veckor och har varit rätt stabil. Ergenyl har jag provat men den var inte bra för den gjorde mig så jäkla låg att jag inte fixade nåt. Lamotrigin borde vara sån att jag tillåts ha små hypomaniska tillstånd men inte blir depressiv sa läkaren :) Vi får väl se..är ju upptrappning ännu men känner mig ok. Inte mer. Men ok är bättre än superhyper eller superlåg ;)

IaMiaMaria
6/22/16, 5:38 PM
#2

Det är svårt det där med mediciner. Litium åt jag och det tog bort de hypomana skoven, men inte de depressiva som jag led mest utav. Ergenyl blev jag som en zombie av och bara sov och sov och sluddrade då jag pratade. Lamotrigin fick jag näsblödningar utav så det var jag tvungen att sluta med. Topimax funkade inte alls. Abilfy åt jag en kort period då jag åt en massa andra mediciner men kände ingen skillnad. Men den funderar jag på att ge ny längre chans. Just nu har jag bara Xanor som psykmedicin, för att se hur jag är utan, men det är riktigt dåligt.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

IaMiaMaria
6/27/16, 4:08 PM
#3

Nu är jag i en ny hypoman period, men lite värre den här gången. Har inte sovit alls på 4 nätter och är i ett konstant "amfetaminrus", har gjort lite tokiga saker. Men det är inte bara det att jag mer uppvarvad än vanligt utan går med den här wow känslan. Det är svårt att beskriva för folk som är "vanligt" glad. Men ni kanske förstår.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Upp till toppen
Annons: