Annons:
Etikettbehandling
Läst 1390 ggr
Glosoli
6/6/16, 12:25 PM

Angående bipolär diagnos.

Hej! Det är svårt att veta var jag skall börja men jag skulle vilja hörs lite hur ni fick ers diagnoser/hjälp? Min första kontakt med psykvården skedde vid 14 års ålder, är idag 28 och låg inne på sluten avdelning förra året i september senast.. Har fortfarande inte fått någon diagnos, eller fått veta vart jag "hör" hemma.. Blev så trött på det att jag helt slutade med antidepressiva för någon månad sedan i väntan på nästa skov.. Känns som att jag aldrig kommer kunna leva ett normalt liv. Så min fråga är egentligen som ovan, hur gjorde ni för att få hjälp på riktigt?

  • Redigerat 4/23/21, 3:58 PM av Lia
Annons:
IaMiaMaria
6/10/16, 1:12 PM
#1

Jag har fått hjälp av psykiatrin, jag har legat inne jätte många gånger de senaste fyra åren. Medicin hjälper mig inte så mycket men jag har mycket kontakt med psykiatrin med både hembesök och psykologbesök varje vecka. Så då har jag fått hjälp. De har gjort utredningar på mig och kommit fram till borderline/bipolär typ 2.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

jooma
6/22/16, 9:13 AM
#2

Sedan jag började få stöd ifrån PRE (Psykiatrisk Rehab. Enhet) för några år sedan har mitt mående blivit mer stabilt, tycker jag nog. Jag vet inte om du har eller har haft detta. Jag tar hjälp ifrån PRE i form av samtal, och så har jag boendestöd - men om detta kanske inte räknas som riktig hjälp för dig?

Vad är "hjälp på riktigt" för dig?

Jag antar att jag har fått bra med hjälp i och med att jag började chatta med personer av samma diagnos och hittade likasinnade. Jag var i samma chattrum i drygt 8 år. Jag behöver uttrycka mig och kommunicera för att må bra.

Vet du vad som funkar för dig?

Rätt medicinering gör ju en del också. Jag har hört att man som bipolär inte ska ta antidepressiva mediciner, just för att det istället kan skapa skov.

Är du säker på att du är bipolär? Jag menar, du verkar ju sakna diagnos.

//Jimmy

npfutredning
7/28/16, 8:10 PM
#3

#0 Jag skrev egen remiss till psykiatrin här. Klart hon inte vet om hon är bipolär, hon har ju inte fått någon diagnos..

Väntade 26 år på utredning - nu är jag äntligen igång Pussmun

Upp till toppen
Annons: