Annons:
Etikettdepression
Läst 2868 ggr
IaMiaMaria
2016-05-28 12:48

Depressivt skov

Just nu är jag helt nere. Har haft nästan två bra månader men nu är allt skit, jag vill inget, orkar inget. Tänker bara på döden. Det blir ju bättre igen jag vet det på nåt sätt men ändå inte, och det som är värst är ju att jag vet att det kommer bli så här igen även fast det varit bra ett tag. Jag orkar verkligen inte.

Inga mediciner funkar på mig, jag har testat det mesta, Litium, lamotrigin, ergenyl, topimax, quteiapin och då är det bara de stämningstabilserande medicinerna.

Hur ska jag göra för att orka.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Annons:
Aleya
2016-05-28 14:18
#1

Har du ingen via psykiatrin som du kan prata med? Ibland får jag dessa episoder också. Men är inte sjuk. Jag brukar släppa tankarna efter några dagar men försöker underhålla mig på olika sätt för att kunna leva normalt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Garm
2016-05-28 17:12
#2

Det är svårt att veta hur man ska orka när man är mitt det. Jag får ofta depressiva skov och har ärligt talat svårt att minnas hur jag orkat genomleva dem när jag väl tagit mig ur dem. Att intellektuellt veta att det går över är ett litet stöd, men det mörka och negativa är ju så verkligt när man är i skovet.

Jag brukar försöka distrahera mig med filmer, av alla slag utom tragiska och ledsamma. Det fungerar hjälpligt. Jag försöker också prata med vänner via sms i den mån det går och försöker då hålla mig ifrån att prata om mitt depressiva skov och hur nere jag är. Det är jättesvårt att  ens le lite smått när jag är mitt i ett skov, men att göra saker jag normalt blir glad av är ett sätt att försöka trigga minnet av det inom mig. Det gör det lättare för mig att härda ut.

Det är inte roligt att läsa att inga mediciner fungerar bra på dig. De mediciner jag tar nu, Ergenyl och Abilify, fungerar hjälpligt. De rätar inte ut mig helt, men mina toppar och dalar är inte lika höga och djupa längre och känns lättare att hantera, men jag får fortfarande skov av båda slagen. En del bipolära människor är svårbehandlade. Tråkigt, men sant.

Vad just du ska göra för att orka vet jag inte, men jag kan ge dig rådet att göra saker som du normalt tycker om att göra även om det känns meningslöst i stunden. Det skadar inte och kan kanske trigga igång en positiv kedjereaktion så du kommer närmare ljuset.

Jag hoppas du snart kommer ur ditt depressiva skov.

IaMiaMaria
2016-05-28 19:46
#3

#1 Jo då det har jag, har en jätte bra kontakt som jag pratat med flera gånger bara idag, men det har inte hjälpt. Jag har en psykolog jag pratar med e gång i veckan också. Så jag har stöd från psyk men den är inte tillräcklig just nu.

#2 Tack för din fina svar, jag försöker göra roliga saker, jag gillar att läsa och lyssna på musik men då inte ens det ger en liten ljusning i tillvaron då känns det jobbigt. Abilify är en av många mediciner jag också provat, den hjälpte mig inte heller.

Jag har ju tyvärr borderline med självskadebeteende också och det blir ju värre när det är så här.

Ringde nyss psykakuten och fick typ skäll och svaret att ja det är bara du som kan göra jobbet för att må bättre. Då vill man ju bara lägga sig ner och ge upp.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Aleya
2016-05-28 20:10
#4

#3 gör något som är kul. Det är de enda jag kan komma på. Hur jobbigt det än är.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Garm
2016-05-31 11:24
#5

#3 Att bli så dåligt bemött av psyk är inte ok. De ska ju finnas där för att hjälpa, inte stjälpa. Någon slags stöd behövs när man mår så dåligt. Även om det kanske inte hjälper att prata om det så är det bra att prata av sig ändå, så någon vet hur det är och kan agera om det behövs. Eftersom du har självskadebeteende borde ju någon fånga upp dig, kan man tycka. Vården är för usel idag, det är tragiskt.

Hur mår du nu?

IaMiaMaria
2016-05-31 13:04
#6

#5 Nej det är inte okej, men händer tyvärr allt för ofta. jag mår inte alls okej, men ska träffa min psykolog på torsdag så får hålla ut tills dess.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Annons:
Garm
2016-06-03 15:24
#7

#6 Hur gick det hos psykologen, känns det bättre nu eller är det lika illa?

IaMiaMaria
2016-06-03 23:01
#8

ja psykologbesöket gick inte så bra, fick inte ut så mycket av det tyvärr.

Men just nu är det lite bättre ändå. Har haft min fina stödperson här ikväll och vi har haft det jättetrevligt, så humöret är lite mer uppåt just nu :)

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Garm
2016-06-04 21:58
#9

#8 Synd att det inte gav så mycket med psykologbesöket, men skönt att höra att det iaf är lite bättre nu. Hoppas det fortsatt rullar på åt det hållet.

npfutredning
2016-08-02 10:31
#10

#0

Usch, känner igen mig i det mesta… Mår så nu. Det enda som får mig genom dagen är min hund. Utan honom vore jag död.

Väntade 26 år på utredning - nu är jag äntligen igång Pussmun

Upp till toppen
Annons: