Mediciner

Litium istället för lamotrigin?

2015-08-22 16:12 #0 av: Candela

Jag har bipolär typ 2 och drabbas främst av återkommande depressioner, men har haft två (vad jag vet) hypomana perioder i livet, vid 14 och 23 års ålder. (Jag är nu 30.)

Har sedan 2010 ätit lamotrigin mot mina kraftiga humörsvängningar, vilket har hjälpt väldigt bra. Jag har dock gått med en oerhörd trötthet och utmattning sen många år tillbaka (2006), och sjukvården hittar inga fel. Nu vill läkaren att jag ska byta lamotrigin mot litium för att se om jag blir piggare (eftersom trötthet är en vanlig biverkning av lamotrigin).

Jag har under sommaren satt ut lamotriginen och är nere på 25 mg nu, ska vara helt utsatt om någon vecka. Under sommaren har jag haft kraftiga humörsvängningar i samband med ägglossning och mens, så visst känner jag att jag behöver något humörstabiliserande.

Läkaren tycker att litium är ett bättre alternativ för det skyddar också mot hypomana perioder, vilket inte lamotrigin gör. Nu är ju dock inte det mitt största problem... Och jag känner ingen skillnad i energinivåerna heller (om tröttheten nu skulle vara en biverkning av lamotrigin?). Så jag känner mig tveksam till om jag vill testa litium, när lamotrigin fungerade bra för mig. Jag är orolig för alla biverkningar. Jag ska börja studera på en ny utbildning i höst och känner mig orolig för att medicineringen ska påverka mina resultat. 

Samtidigt är den här utmattningen ett funktionshinder för mig, som ledde till att mina tidigare studier gick åt helvete. Men jag känner mig tveksam till att tröttheten verkligen är en biverkning av lamotrigin..

Läkaren sa att jag kunde ju läsa på och googla lite och sen diskuterar vi saken igen på fredag. Så ska jag gå efter min magkänsla, eller ska jag ge det ett försök? Behöver råd!

Anmäl
2015-08-23 10:28 #1 av: IaMiaMaria

Ett råd är att prova att vara utan ett tag, sätt ut Lamotriginen och se hur du mår, blir du piggare eller inte. Blir du inte piggare men får mer humör svängningar, börja med Lamotrigin igen. Blir du piggare mår mår inte bra psykiskt, prova litium. Blir du piggare och ändå mår okej psykiskt så kanske du inte behöver nån av dem.

Jag har Bipolär typ 2 och har ätit Litium och Quteiapin i över ett år. Nu har jag satt ut Quetiapinet och håller på att trappa ut Litiumet, för vem är jag utan mediciner och hur mår jag då och vad har egentligen hjälp. Det är ju det som är frågan.

Anmäl
2015-08-23 11:19 #2 av: Anonym

En bra broschyr om Litiumbehandling.

http://www.isaberg.nu/upl_img/litium.pdf

Anmäl
2015-08-23 21:05 #3 av: Candela

Det jag tycker är jobbigt med litium (förutom alla biverkningar man kan drabbas av..) är den långa inställningstiden, och att man måste ha regelbundna matvanor. Jag är skitdålig på sånt. Sen är det kaffe-delen också. Ibland dricker jag en kopp om dagen och ibland fem. Tydligen är det viktigt när det gäller kaffe och salt att man håller sig på en jämn nivå..

En annan del jag funderar över är att jag och min kille planerar att starta bebis-verkstad om 1-1.5 år.. Är det klokt att börja äta litium i så fall, när det tar något år innan man fått till dosen bra?

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.