Annons:
Etikettbehandling
Läst 2026 ggr
wingren
6/16/15, 2:49 PM

Bipolär, mediciner och mående

Blev remiterad till en psykolog förra veckan och har precis varit där. Besöket tog 30 minuter och i huvudsak kom läkaren fram till att dem inte kunde hjälpa mig. (Han pratade om något som hette vårdval + och att de bara kunde ha kortare kontakter eller diagnostisera exempelvis adhd. Fattade inte riktigt.) Men iaf så trodde han att jag har bipolär sjukdom, största anledning (kanske enda?) var att jag inte märkt någon effekt utav antidepressiva mediciner. Han skrev remiss till vårdcentralen jag är skriven på och han tyckte jag skulle prova Lyrica i kombination med Topimax. Vet egentligen väldigt lite om bipolär sjukdom, ska sätta mig in mer i ämnet när jag inte är fullt såhär trött. Tar så mycket på krafterna att gå på möten/läkarbesök. Hur vet man att man har bipolär? Finns det något typ test man gör? (som Madrs-skattningen?) Hur blev ni diagnostiserad och vad har ni för mediciner? Vad har funkat för er och vad har inte? Väldigt tacksam för svar och tack till er som orkat läsa allt. (Visste inte vilken kategori jag skulle lägga detta i, hoppas ni har överseende.)

  • Redigerat 4/23/21, 3:45 PM av Lia
Annons:
[bluepearl]
7/18/15, 11:39 AM
#1

Det finns tester och undersökningar. Det görs av en psykiatriker. Man "vet" det kanske inte förrän man läser om det och känner "men det där är ju jag…" och så vidare. Så var det för mig. Jag har det i släkten och har alltid tyckt att jag inte är som dem. Men så var jag det, fast ändå inte. Det är ju individuellt samtidigt..  Medicin har jag ingen. 

Var försiktig med att ta medicin innan du är utredd så att du får RÄTT medicin! Jag fick en som inte alls var för de som är bipolära och det kan ställa till det! Så vänta tills du pratat med en PSYKIATRIKER, inte allmänläkare eller psykolog..  Lycka till!

duwa
7/23/15, 9:02 AM
#2

Håller med bluepearl…vänd dig till en psykiatriker. Allmänläkare och vårdcentraler har inte tillräcklig utbildning när det gäller att hjälpa människor som drabbas av bipo.

Lycka till!

Time waits for nobody

Upp till toppen
Annons: