Annons:
Etikettbehandling
Läst 3159 ggr
dave76jkpg
2015-06-16 11:06

Ergenyl

Halloj! Är bipolär och började från en vecka tillbaka ett få läkemed ergenyl för att försöka stabilisera min svängningar och komma ur en deppretion.. om någon använder ergenyl för behandling så skriv gärna några rader om vad ni tycker är negativt/posetivt!biverkingar,sexlust mm Mvh David

  • Redigerat 2021-04-23 21:14 av Lia
Annons:
Garm
2015-06-16 12:10
#1

Jag är uppe i en ganska hög dos av Ergenyl nu och tycker att det fungerar bra. Jag känner inte av några biverkningar alls, vad jag vet, och jag tycker att mina svängningar har blivit mycket mildare. Visst känner jag fortfarande av depressioner, men de är mycket lättare att hantera och inte alls lika svåra/djupa och långa.

Jag verkar dock ha en ganska svårbehandlad bipolaritet, med många skov om året.

IaMiaMaria
2015-10-14 11:52
#2

Undrar samma sak. Jag fick Ergenyl insatt i fredags, så knappt en vecka sedan. Så undrar om nån har erfarenhet av läkemedlet, hur det fungerar för dig. Vet ju att det funkar olika på alla.

Jag har ätit litium och andra stämningsstabiliserande läkemedel utan effekt. Så nu hoppas jag på denna :)

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

solskugga
2015-10-29 21:48
#3

Själv fick jag prova Ergenyl för nåt år sen. För mig blev det rena katastrofen!

De första veckorna utlöstes två impulsiva, allvarliga självmordsförsök. Något jag aldrig tidigare upplevt. (Har sedan läst att det är en relativt vanlig "biverkning", speciellt under insättningen).

Sedan var mitt mående iofs "stabilt", men inte på ett positivt sätt.. Jag var fast i en svacka och var konstant deppig. Så på så sätt gjorde medicinen mig stabil… Jag hade inga svängningar uppåt. Jag härdade ut i drygt 8 månader, sedan slutade jag på eget initiativ. Då började jag må mer normalt, med variationer både upp och ner. Men inte så att det var jobbigt och jag slapp den tunga depressionen.

Vet att medicin kan verka så himla olika för alla och hoppas att den ska funka bättre för er. Men ville bara delge er mina erfarenheter.

PS. Stod på 300 mg hela tiden.

Du har allt inom dig. Bara tro på din egen styrka! Låt INGEN trycka  ner dig!

Anonym
Anonym
2015-11-03 06:36
#4

Medicinen hade ingen som helst verkan på mig tyvärr. Men har en kompis som mår mycket bättre av dom.

Upp till toppen
Annons: