Mediciner

Kan mediciner orsaka Bipolär sjukdom?

2015-03-23 21:43 #0 av: solskugga

Jag har en liten fundering.

Jag kom i kontakt med psyk i slutet av 2009. Hade innan dess aldrig tagit några mediciner alls. Orsaken då var ett försämrat mående, en misstänkt depression (i efterhand har jag fått klart för mig att det var PTSD).

Jag fick allt mer mediciner, som bara gjorde mig allt sämre. Fick starkare ångest och även starka suicidtankar (som jag ALRIG haft innan dess).

Har i perioder av olika skäl trappat ut/gjort uppehåll i medicineringen o då märkt att jag mått bättre?!? Läkarna har förklarat det med att medicinerna har effekt ett tag efter man slutat ta dem  att det förklarar att jag känner mig bättre när jag slutat. Men - varför mådde jag då inte bra MEDAN jag tog dem? Då hade jag kunnat köpa detta argument.

Efter att totalt ha kört fast inom psykiatrin tog jag beslutet att helt sluta med mediciner. Är den typen av person som helst inte tar medicin, om det inte absolut är nödvändigt. Väntade mig faktiskt ett bakslag, men det har (peppar, peppar) ännu inte kommit, trots flera månader utan medicin.

Har då börjar fundera och analysera. Gå igenom mina gamla anteckningar och journalerna. Kan då konstatera att min tankar och känslor har följt medicineringen. När jag har trappat ut medicin/varit utan har jag mått bättre och när medicinerna från början sattes in började jag må allt sämre.

Jag fick en Bipolär diagnos våren 2012, men det är ingen klassisk bipolär diagnos utan kallas UNS (ospecifierad). I mitt fall har det växlat snabbt mellan hypomana perioder och djupa svackor med starka suicidala tankar och försök. Växlingarna ar gått mkt fort, kunnat växla under dagens lopp och har även haft båda tillstånden samtidigt. Men efter att ha läst anteckningar, FASS och journaler ser jag en tydlig koppling till medicinerna. T.ex. Anafrail och Effexor har fått mig uppvarvad och hypoman samt att Ergenyl (som sattes in just mot det bioplära) utlöste ett impulsivt suicidförsök.

Har nu funderat och undrar om jag verkligen är bipolär? Eller om det bara var utlöst av läkemedel? Kan det bli såna symtom att det tolkas som bipolär sjukdom (enl. FASS tycker jag mig se det, men är lite osäker).

Eller är det så att jag verkligen ÄR bipolär, men att det legat latent och utlöstes vid medicineringen?

Ytterligare en faktor är att jag ju inte tagit NÅGON medicin, framförallt inte någon "bipolärmedicin" på mycket länge. Ergenyl slutade jag med för 1 år sen (hade då bara varit fastlåst i ett nedåtläge i drygt 8 mån) samt att jag inte tagit nåt antidepressivt sen årsskiftet. Med tanke på mina tidigare mkt snabba växlingar så borde jag ju haft nån svacka vid det här laget. Eller har jag bara haft tur?

Jag är medveten om att det kan variera och att det KAN komma. Jag håller ögonen öppna (och har även bett anhöriga att vara observanta).

Nån som vet eller tror nåt?

Jag har, tyvärr, ingen förtroende för psykiatrin längre och varken kan eller vill fråga någon där. Tror inte längre på vad de säger heller... Ledsen

Anmäl
2015-04-08 22:12 #1 av: AlexDiFranco

Hej.

Be om en second opinion, det har man rätt till!

Anmäl
2015-05-26 10:46 #2 av: [bluepearl]

JAg fick venlafaxin (vilket går under samma som efexor, vad jag vet) och de får man inte/bör man inte om man är bipolär eller har någon i släkten som har/haft det. 

Anmäl
2015-07-02 21:05 #3 av: soetisen

Antidepressiva läkemedel kan orsaka manier, vilket man brukar säga är bipolär typ 3 då läkemedel (eller andra behandlingar som ECT) kan leda till manier, men det ska egentligen inte hända med antidepp, vet inte riktigt hur det fungerar. Men det är en typ av bipolär sjukdom, det finns väldigt många varianter som typ 1, 2, 2 1/2, 3 osv och sen finns det bipolär uns som du är diagnosticerad med. Har du pratat något med vården ang bipolär diagnosen?

- Medarbetare på studier.ifokus

Anmäl
2015-10-29 21:18 #4 av: solskugga

Har inte pratat med någon om det, då jag nu inte ens vet om jag har någon kontaktperson ens. Alla har bara "försvunnit" på nåt sätt. Dessutom har jag helt tappat förtroendet för psykiatrin. Tyvärr

Jag har också läst o hört att viss antidepp kan leda till manier. Men det som förbryllar mig mest är att jag inte hade några tecken på Bipolär sjukdom innan jag började med medicinerna (vilket ju förståss kan bero på att jag hade sjukdomen latent o sen bröt den ut vid medicineringen). Men - när jag var Bipolär (om jag nu var det?, så var jag extremt snabbväxlande växlade mellan upp o ner flera gånger/vecka, ibland flera gånger/dag eller var både upp o ner samtidigt. Har nu varit utan all medicin under detta år (dvs 10månader) och varken varit deppig eller hypoman/manisk. Detta förbryllar mig och gör att jag börjar undra.

Jag vet att intervallerna kan variera under livet osv, men SÅ stor skillnad och just när jag slutat med medicinen???

Jag var livrädd nä jag slutade med den sista medicinen och tänkte att nu rasar jag nog snart i det svarta hålet (och då har det varit RIKTIGT illa!), men inget hände?!

Jag känner mig nu normal. Blir glad och ledsen när saker händer, men på ett vanligt, normalt sätt. Inga våldsamma, galna saker som tidigare.

Så, jag tvivlar absolut på min diagnos. Vet samtidigt att det kan komma ett skov när jag minst anar det, men för varje dag, varje vecka blir jag allt mer skeptisk till att jag är "äkta" bipolär...Men det kan väl bara tiden utvisa.

Hade iaf varit intressant att höra om någon annan upplevt något liknade?

Anmäl
2015-11-17 23:57 #5 av: LadyVintersorg

Hej solskugga!

I sådana här fall brukar man prata om att den antidepressiva medicineringen synliggör en bipolär sjukdom som redan existerar men som hittills varit "dold". Det är inte ovanligt och det är möjligt att du utan medicinering kan gå fri från sjukdomsepisoder i lång tid.

Jag tycker att du är klok som lyssnar till hur det känns i din kropp och hur du mår. Det kan vara bra för dig att ha i åtanke att du är extra "känslig" och försöka se till så att du lever ett gott liv med fasta rutiner och inte utsätter dig för onödig stress som kan bidra till sjukdomsepisoder i framtiden (oavsett behandling med läkemedel eller ej) samt att du fortsätter vara observant på hur du mår och vad det kan stå för. Men som sagt, det är möjligt att du kommer få vara symtomfri även framöver.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.