Annons:
Etikettrelationer
Läst 1779 ggr
bearmeanswolf
2014-11-11 00:37

En vän som förmodligen är bipolär

Hej.

jag har en nära vän som förmodligen är bipolär. han är just nu inne i en manisk period.  jag vill gärna förstå hur det är att vara bipolär. det enda jag ser är hans liv sett utifrån, vilket har varit mycket alkohol, ibland droger, korta relationer, djupa depressioner, oförmåga att ta tag i sitt liv, maniska perioder då han inte sover, dricker för mycket alkohol och beter sig som en tonåring (han är en gott vuxen man), jag har tänkt att han är bara en älskvärd idiot som inte växer upp. Men, jag har börjat misstänka senaste åren att han kan vara bipolär, och nu står det klart för mig att han säkerligen är det. han är ovillig att göra en undersökning då han inte vill klassificeras som "sjuk", men ska ändå in snart för att möta en doktor. Jag är bekymrad för honom, och allt blir mer förståeligt, alla hans konstiga och kaotiska beteenden genom åren. Om någon som är bipolär som läser detta, hjälpte det er att få en diagnos av en läkare?

Annons:
AnneN
2014-11-11 00:55
#1

Ja för mig har det absolut hjälpt att få en diagnos och medicinering som stabiliserar humöret en aning.

Hoppas din vän får den hjälp han behöver, för det finns hjälp att få.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

solskugga
2014-11-21 00:12
#2

Är själv bipolär och har såväl en make som en dotter med diagnosen.

Kan säga som så att enligt min erfarenhet så är det största problemet med bipolär sjukdom ATT MAN INTE ALLS KÄNNER SIG/TROR SIG VARA SJUK!! Det är väl det största hindret till att söka och få hjälp. Därför är pålästa anhöriga så viktiga. Man måste lirka, övertala… En kontakt med psykiatrin kan hjälpa mkt. Vet en bekant som t.o.m. själv sa sig ha problem, för att få med sig sin sambo till psyket, där hon sedan fick en bipolär diagnos (och hjälp, medicin).

OM man hittar rätt medicin (inte alltid helt lätt) så kan man bli sig själv igen, så det är mycket att vinna och inget att förlora!!

Det största problemet är alltså att det är en sjukdom som styrs av KÄNSLOR, starka känslor. Och man är ju benägen att tro att det man själv känner är sant.

Därför agerar man för det mesta på ett sätt som INTE är något man skulle göra om man var sig själv samt på ett sätt som oftast skadar en själv på något sätt…

Lycka till med din vän!!

Du har allt inom dig. Bara tro på din egen styrka! Låt INGEN trycka  ner dig!

bearmeanswolf
2015-01-23 11:16
#3

Tack för era svar. han har nu varit inne och fått en bipolär diagnos (den 'milda' varianten) med ADD. Han verkar nöjd med att ha fått en diagnos, men, ovillig att låta sig medicineras. Vilket väl är okej. han får i alla fall träffa psykolog och prata vilket är bra.

AnneN
2015-01-23 13:35
#4

#3 Vad bra att din vän fått diagnos och får hjälp. Det är inte alla som behöver mediciner för en del kan det räcka med att veta varför man är som man är och kunna anpassa sitt liv därefter och samtalsterapi är också bra.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Upp till toppen
Annons: