Annons:
Etikettsymtom
Läst 2142 ggr
Myran555
2014-08-27 13:13

Inlärningssvårigheter

Hej! Jag har så länge jag kan minnas haft extrema inlärningssvårigheter , enda undantagsfallet är när jag har mina maniska perioder. (Har mått dåligt & påverkats starkt av sjukdomen i över 12 års tid, fick diagnosen fastställd för snart ett år sedan, Bipolär typ 2) Min arbetsgivare kräver nu mer eller mindre att jag måste skaffa mig ett körkort för att kunna vara "attraktiv" & kunna bli inringd,(jobbar som timanställd), för fler pass. Finns det nån vänlig själ som vill dela med sig av tips & råd för hur ni har gjort för att klara av teoretiska utmaningar? Jag har dessutom inte färdigställt min utbildning helt pga just inlärningssvårigheterna.(Prio ett är körkortet eftersom chefen tar stor hänsyn till min långa erfarenhet rent yrkesmässigt & min lämplighet för arbetet.)

  • Redigerat 2021-04-23 15:24 av Lia
Annons:
Garm
2014-08-27 13:20
#1

När det gäller det teoretiska tar jag det i korta pass för att orka fokusera och koncentrera mig. En sak i taget utan att försöka ta in för mycket information på en gång. Det tar längre tid, men det fungerar bättre än att sitta i flera timmar i sträck och försöka ta in information.

Myran555
2014-08-27 14:42
#2

Tack för ditt svar! Det kanske man borde prova..Tycker att det blir alldeles för mycket information att kunna ta in när man sitter i flera timmar , för mig slutar det oftast med att jag knappt minns nånting istället. På så sätt kommer ångesten & paniken krypandes i hela kroppen. Koncentrationen försvinner rätt så snabbt. Skulle du vilja ge ett exempel på hur korta pass du pluggar under? Hur gör du för att informationen ska fastna, nån speciell studieteknik du haft nytta av?

Stallmima
2014-08-27 15:23
#3

Det finns övningsfrågor på nätet du kan kika på när du vill. Läs gärna 1 sak i taget och skriv stolpar du förstår, Hade själv problem med teorin när jag tog körkortet men ta det lugnt och öva öva öva 👍 Lycka till!  🙂

Garm