Annons:
Etikettdiagnos
Läst 3402 ggr
Candela
8/14/14, 11:59 PM

Vågar jag plugga eller jobba igen?

Jag har väl inte så mycket val.. Men rädslan har kommit smygande.

Blev utbränd efter 4 år på universitetet, våren 2012. Har under hela 2012 och 2013 tänkt att jag ska ta igen studierna sen, bara jag kan få lite distans till det och hittar motivationen igen. Men så fort jag tänker på studier knyter det sig i magen igen, fortfarande efter 2 år. Det enda jag minns är stressen, alla deadlines, alla krav på att man måste klara studierna för att kunna få fortsatt CSN, etc.

Under 2013 och halva 2014 (fram till en månad sen) har jag jobbat på två olika företag som även de har stressat ut mig totalt. Andra anställningen var med lönebidrag från AF, under förutsättningen att företaget skulle anpassa arbetsuppgifterna efter min stresskänslighet. Men icke. De körde sönder mig totalt, och sparkade mig sen när jag inte orkade mer och blev sjukskriven.

Så nu står jag här och är arbetslös och måste söka nya jobb. Bara tanken på att hitta nått nytt ställe som kör mig i botten igen, känns tungt. Kanske finns det bra ställen som kan ha mig på 75%, med tillräckligt hög lön för att jag ska kunna klara mig ändå..? Men med min bakgrund, nej, tror knappast någon ger mig ett så välavlönat jobb.

Alla tjatar om att jag ska göra klart min utbildning och få ett bra jobb, men jag ser med skräck inför det. Har ju insett att just den karriären förmodligen skulle bränna ut mig också, eftersom man jobbar med hårda deadlines och under stress och eget ansvar.

Hade inte förutsett detta när jag började plugga 2008.. Nu har jag skulder hos CSN och är livrädd både för att fortsätta plugga och för att skaffa ett nytt jobb..

Någon som känner igen sig..?

  • Redigerat 4/23/21, 9:37 PM av Lia
Annons:
Stallmima
8/15/14, 12:23 AM
#1

Följer

IaMiaMaria
8/15/14, 6:35 PM
#2

Är delvis i en liknande situation. Jag har hunnit med min utbildning färdigt och hann ganska precis börja jobba då min tillvaro rasade 2011 och har sen dess testat att jobba 50%, det funkade inte. Nu har jag arbetstränat på 25%, funkade inte heller. Men ekonomiskt har jag kravet på mig att börja jobba. Men det går ju inte.

Jag har också skulder hos csn som jag har svårt för att betala som sjukskriven. Men vad ska man göra då ens sjukdom(ar) sätter hinder för en att komma vidare.

Har du provat att arbetsträna på något ställe för att se hur det ev skulle fungera?

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Candela
8/22/14, 9:44 AM
#3

Vad är egentligen den praktiska skillnaden mellan arbetsträning och att jobba med lönebidrag?

IaMiaMaria
8/22/14, 9:46 AM
#4

Då man arbetstränar har man inget som helst krav på ansvar. fk är noga med detta.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Allt oviktigt
8/26/14, 6:49 PM
#5

Stressen över att betala tillbaka till csn känner jag igen allt för väl. Ni har väl båda sett till att ansöka om nedsättning av årsbeloppet som ska betalas tillbaka?

IaMiaMaria
8/26/14, 7:42 PM
#6

Jag har ansökt två gånger till csn och fått avslag. Men jag prova igen nu då min sjukpenning sänks.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Annons:
Candela
8/26/14, 7:50 PM
#7

Ja, jag fick nedsatt belopp (till 0) nu när jag går på soc. Men i somras fick jag tillbaka en massa skattepengar och fick inget bidrag under två månader, så jag betalade två månaders avgifter (700 kr x2). Ska ansöka om nedsatt belopp igen. Måste man göra var tredje månad typ 😴

Garm
8/27/14, 10:10 AM
#8

#7  Du skickar in en ansökan om nedsatt årsbelopp och sen måste man skicka intyg till CSN om att man får försörjningsstöd från Soc var tredje månad.

Candela
8/27/14, 11:53 AM
#9

Ja precis. Men man ska då ha fått socialbidrag de senaste tre månaderna, och det har jag ju inte.

Garm
8/27/14, 1:15 PM
#10

Be Soc om ett intyg att du får försörjningsstöd nu och har fått tidigare? Det gjorde jag när det krånglade sig lite med CSN och det löste sig.

hellowithin
9/7/14, 12:16 AM
#11

Ett bra jobb eller ett jobb som får dig att må bra? Jag råder dig att försöka hitta något som verkligen ger dig mening, inte bara pengar. Vad är liksom vitsen annars? Vad tycker du om att göra? Du är stresskänslig? Vad är fridfullt för dig? Är du försäkrad? Har du kommit ihåg nyttja försäkringen då du varit sjuk?

Candela
9/26/14, 8:33 AM
#12

Det var ett tag sen jag skrev denna tråd. Har nyligen varit hos Arbetsförmedlingen och lagt upp en handlingsplan. Vi ska göra en utredning för att ta reda på vilka svårigheter och vilken arbetsförmåga jag har, så jag ska få träffa deras psykolog. Fram tills den är klar behöver jag inte söka jobb! Känner mig väldigt lättad 😛

Candela
4/17/15, 12:16 PM
#13

En ny uppdatering:

Har sökt till ett nytt program på universitetet, inom ett område jag är intresserad av och vill jobba med. Känner mig peppad inför studierna! Har pratat med universitetet och har möjlighet att få extra stöd om jag behöver det.

Annons:
Upp till toppen
Annons: