Annons:
Etikettsymtom
Läst 2672 ggr
muivdni
5/1/14, 9:41 PM

är jag bipolär?

Jag vet att jag inte kan diagnostiseras såhär över internet, men undrar på allvar om jag möjligen är bipolär.

Jag är ung och vet att många tonåringar har s.k "humörsvängningar" osv. men mitt tillstånd är annorlunda. 

Jag är antingen deprimerad eller sjukligt glad, men mår alltid lite dåligt, men det tar sig uttryck på olika sätt. Folk brukar bli förbannade på mig att jag är så fnittrig i perioder. Det är även under dessa perioder som jag är som mest produktiv och är då mycket effektiv i skolan. 

Sen så blir jag trött och slö av att ha varit så glad men ändå sjukt illamående i flera veckor och blir deprimerad. Jag går då inte till skolan, pratar inte och sover antingen för mycket eller för lite. Om jag blir stressad då jag är deprimerad så förlorar jag fattningen om verkligheten och hallucinerar. 

Det är som små manier och självmordsryck som kommer flera gånger i veckan, i antingen en sorgsen eller lycklig period, men som bara varar i någon minut. 

Andra i min omgivning undrar också om jag är manodepressiv. 

Jag är en så kallad enstöring och ingen stereotyp "tonåring" och har inga vänner i min egen ålder. Det är på grund av detta som jag ser mitt beteende som annorlunda. Också så verkar andra människor så mycket mer "harmoniska": de har rutiner och kan kontrollera sina impulser. Det kan inte jag. 

Jag har varit såhär i hela mitt liv och min omgivning har alltid lagt märke till det. Då jag var tio år gammal så började jag med fega försök till självmord och har knappast blivit friskare sedan dess.

Jag vet flera andra släktingar till mig som är såhär. Vad jag vet så är bipolär sjukdom delvis ärftlig. 

Har ni några tankar omkring detta? 

Jag har sökt mig till BUP, men de är minst sagt oeffektiva, men lägger uppenbarligen märke till att något är "fel".

  • Redigerat 4/23/21, 9:39 PM av Lia
Annons:
[marcusjohnson]
5/5/14, 5:45 PM
#1

Det beteende du har är inte friskt sen om du är bio eller inte kan jag inte avgöra utan det behövs en psykiatriker till det. 

   Om du har biopolaritet i släkten är det troligt att du också kan ha det. Jag är en av de som tror att det är ärftligt då min syster också lider av det och min mamma har tydliga drag av de. Finns även andra släktingar.

Det du skriver om bup är tragiskt och det visar hur psykvården ser ut i Sverige i dag. Det framgår inte hur gammal du är, men det finns ingen privat mottagning i närheten där du bor? Jag har sedan 10 år tillbaks en privat psykiatriker som är ansluten till försäkringskassan (högkostnadsskydd och vanliga taxor gäller). Hade jag inte haft det och varit tvungen till öppenvården hade jag nog inte varit här idag…

Stå på dig om hjälp i värsta fall sök via psykakuten. Det finns hjälp att få och man kan få ett drägligt och hyfsat liv fast man är biopolär!!!

Lycka till och fråga om det är annat du undrar över!

//Marcus

Upp till toppen
Annons: