Annons:
Etikettmani-hypomani
Läst 24599 ggr
Candela
2014-04-13 17:53

Hur lång hypoman period?

Hur långa brukar perioderna vara? Det vill säga, hur länge varar normalt sett en hypoman fas innan den går över i antingen "vanligt" mående eller depression.

Jag hade en lång och djup depression för många år sen. När jag väl sökte hjälp för den efter 10 år, och fick SSRI och terapi och började må bättre, så blev jag i princip personlighetsförändrad inom loppet av några veckor. Det blev värre och värre, jag började sexchatta med killar (fastän jag var gift), äktenskapet fallerade.. Min man sa att han inte kände igen mig, att jag inte var den han hade gift mig med. Mina föräldrar kände inte heller igen mig.

Månaderna efter skilsmässan levde jag ganska "vilt" på egen hand, och hade inte heller så stort intresse av att vara med mina barn (de bodde hos pappan).. ☺️

Efter något halvår lugnade det ner sig, och jag började fundera över vad fan jag hade gjort. Varför hade jag betett mig så jävligt i vårt förhållande, varför hade jag riskerat allt bara för att få leva ut mina egna begär? Hur kunde jag? Jag är inte alls sån. Jag är en av de mest empatiska människorna på jorden. Hatar att såra och svika nära och kära, kan inte säga nej till någonting för att jag inte vill göra någon besviken..

Så jag har ju upplevt att jag måste ha varit i en hypoman fas. Mest för att det vände från djup depression till att må jättebra inom några veckor, och för att sedan eskalera och bli förödande istället.

Fick dock höra på ett annat forum att detta inte kan ha varit en hypoman fas för det går inte att vara hypoman så länge utan att man i princip dör (?). Jag funderar på om personen förväxlade det med mani, eller om det var så att jag bara blev knäpp? 🤔

Annons:
peppermint
2014-04-14 10:16
#1

Jag känner igen mig mycket i det där. Jag skulle beskriva det som ett mindre maniskt tillstånd än det där extrema man brukar ha kortare perioder. En "hypoman" fas. Antidepressiv medicin kan starta sånt där, cipralex gjorde det för mig. Precis, personen har nog förväxlat det med mani.

Hade en period på ett år, då det gick upp och ner, med konstant personlighetsförändring. Var mer eller mindre uppåt hela tiden, drack mycket och var konstant otrogen mot min dåvarande flickvän.

Ibland slog det över till ren dekadens som kändes härlig under tiden den varade, men gick över i skuldkänslor och ånger.

Det gäller att avbryta i tid, har läkare sagt till mig. Troligt att man skulle göra det… När man upplever det som härligt under tiden man är igång i det där.

millib
2014-04-14 21:07
#2

Nej! Jag har inte förväxlat hypomani med mani. Men det är fysiskt omöjligt att vara hypomanisk/manisk i över 6 mån i sträck! Då måste man ha nån form av dippar. Man kan ju pendla mellan dessa stadier. Jag kan vara ordentligt uppvarvad i allt från nån vecka till några veckor för att sedan dippa rejält för att sen varva upp igen och sen i slutet kraschar jag riktigt ordentligt och hamnar i en djup depression som håller i sig minst 6mån. Man kan ju också vara manisk i några timmar och deppig några timmar/dag. Finns flera olika varianter på bipolär, och alla skov är inte likadana heller. Jag har faktiskt!!! Frågat båda mina läkare som båda är överläkare inom psyk och ÖL (en av de absolut främsta inom bipolär sjukdom i detta landet!) på affektiva mottagningen och de säger alla tre samma sak. Fysiskt omöjligt! Sen att du har gjort detta är ju såklart jättetråkigt, jag har också gjort jättetokiga saker, förstört för mig själv gång på gång. Jag har blivit arbetslös många ggr, hemlös, vänlös, pojkvänslös…. U name it! Känner du att du blir bättre på medicin så ska du ju fortsätta med den. Ett litet steg i rätt riktning och de säger ju att om man svara på medicinen så bekräftar det diagnosen, om det gäller alla vågar jag inte svara på.

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

peppermint
2014-04-16 08:59
#3

millib har rätt, om du inte alls kännt någon krasch under den där perioden känns det rätt extremt faktiskt… Jag brukar ha perioder då det är sådär(kan vara rätt långa) men då har det svängt rätt mycket åt båda hållen, även om jag minns det som mest uppåt.

Candela
2014-04-25 14:17
#4

Tack för förklaring ❤️ Jag vill inte verka sur och besserwissrig.

Ja, under denna period hade jag flera tillfällen då jag bröt ihop totalt. Under en period av 2 veckor planerade jag ett självmord t.ex.

[marcusjohnson]
2014-04-29 20:09
#5

Jag har haft hypomansika drag under ett år kan man säga! Fast det var väl att det börja lite smått och sen accelerera för att sen bli platt fall! 

//Marcus

Upp till toppen
Annons: