Mediciner

Humörstabiliserande som inte ger viktuppgång?!

2014-04-06 18:35 #0 av: Francias

Hej!

Jag fick för några veckor sedan diagnosen bipolär typ 2. Var inte så förvånande med tanke på mina kraftiga humörsvängningar bland annat. Läkaren skrev ut Zyprexa (Olanzapin) åt mig. Har tagit 5 mg till kvällen nu i några veckor och medicinen har ju gett sin verkan. Är betydligt lugnare nu, nästan för lugn... Känner mig ofta apatisk och allmänt trött! Vilket inte är nån vidare kul.

Dessutom så har jag lyckats gå upp 3 kg på den här korta tiden, vilket ger mig stark ångest! Jag vägde 61 kg innan jag började med medicinen, och väger nu 64 kg till mina 173 cm. Mina närstående bara viftar bort det när jag säger att jag mår fruktansvärt dåligt över att vikten skenar iväg. "Äh! Du är ju smal som en sticka, det skulle väl inte göra nåt om du la på dig ett par kilo." Jo! Det skulle det göra. Jag vägrar se ut som en flodhäst!

Jag har även googlat lite och har sett att det finns dom som gått upp 30-40 kg av den här medicinen. Det gör mig skräckslagen. Jag ska träffa min läkare igen om tre veckor och förstås dra upp detta, men hur mycket har ju hunnit lägga på mig då? 15 kg?! Jag är 100% seriös. Detta får mig att må piss...

Någon som vet någon annan medicin som är humörstabiliserande, men som INTE ger viktuppgång som biverkan? Jag känner nästan bara för att sluta tvärt med medicinen, men vet också att jag inte ska göra det utan läkarens inrådan.

/ Francias

Anmäl
2014-04-06 18:46 #1 av: Lia

Det är nog väldigt individuellt. Jag äter litium för min borderline och har inte gått upp ett kilo pga det, och då är ändå den medicinen känd för att man går upp i vikt av den. Så det beror nog mest på vem som tar medicinen, vilken medicin som helst.

Förresten, har du lust att svara på mitt inlägg lite längre ner? Glad Med tanke på att du då precis fått din diagnos, om du orkar hjälpa mig lite då alltså ^^ Annars kan du bara ignorera denna kommentar. Hoppas det löser sig för dig!

Söker du vänner? Klicka här!

Borderline & Depression & Goth & IBS & Social ångest & Vänskap Gapskrattar

Anmäl
2014-04-06 19:00 #2 av: [MrDiabolic]

Så länge du inte är föremål för tvångsvård kan ingen tvinga dig att ta medicin. Men som du själv säger, du bör nog inte sluta med den utan att ta upp saken med läkare. Tyvärr tror jag de flesta stämningsstabiliserande läkemedel KAN orsaka viktuppgång, men alla behöver inte gå upp i vikt av alla läkemedel. Så det enda som funkar nog att prova sig fram. Men vad gäller din vikt; 64 kg är en fullkomligt normal vikt till 173cm, och mindre än 60 bör du inte väga. Tittar man på BMI kan du gå ned till 55, men då är du på gränsen till ohälsosamt. Jag menar med detta givetvis inte att du ska behöva fortsätta gå upp i vikt, men ditt inlägg ger mig känslan av att redan de 61 kg du började på är för mycket, och att du kanske borde prata med någon även om detta.

Anmäl
2014-04-06 19:01 #3 av: Francias

Har du märkt några andra biverkningar utav Litium?

Anmäl
2014-04-06 19:05 #4 av: Lia

#3 Ja, jag har blivit väldigt törstig. Och varje gång jag höjer dosen så känns allt bra i några veckor, men sen går jag ner mig igen. Så jag måste reglera dosen hela tiden för att inte vara ett totalt vrak. Men om jag jämför med alla SSRI som jag tagit genom åren så är biverkningarna ingenting jämfört med de andra medicinerna, och dessutom får jag ju må bättre. Så det funkar helt okej på mig trots allt. Men det är lite jobbigt med alla blodprov och det finns ju risker i framtiden. Men det är det ju värt Glad

Söker du vänner? Klicka här!

Borderline & Depression & Goth & IBS & Social ångest & Vänskap Gapskrattar

Anmäl
2014-04-07 10:51 #5 av: millib

Lamictal är viktneutral.
Jag gick upp mycket på litium och går fortfarande ner sakta men säkert på lamictal och graviditet (borde ju gå upp).

Anmäl
2014-04-07 19:23 #6 av: [marcusjohnson]

Hej!

Zyprexa är en läskig medicin med garanterad viktuppgång! Jag åt den och la på mig 30 kg! Dessutom är biverkningarna inget att leka med. Zyprexa har fått mycket kritik och jag har hört från min psykiatriker, som jag haft nu 10 år, att man undviker att skriva ut den!

Jag käkar Lamictal och den är viktneutral. Sen har jag käkat Abilify förr, den är likvärdig effekt som Zyprexa, den är viktneutral också. det enda med den är att man övergående kan får myrkrypningar som är lite jobbiga!

Jag brukar inte rekommendera medicin då jag inte är läkare, men skippa Zyprexan! Det är så många runt om i världen som farit illa på den! Det är inte kul så här, nu efter 8 år sedan, att sitta med en övervikt!

Marcus

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.