Annons:
Etikettdepression
Läst 4296 ggr
ricorico
2014-04-02 08:28

(x) Självmord, eller inte...

Jag har varit sjukskriven i två år, och under det senaste året har jag ätit mediciner för bipolär (Litium & Voxra). Men det är inte konstaterat.

Under dom senate åren har jag varit själmordsbenägen, till & från.

I princip är jag självmordbenägen konstant men det är ungefär 4-6 ggr per år jag verkligen skulle kunna göra det.

Jag har medicin mot det som jag tycker funkar men felet e att när jag  blir självmordsbenägen så tycker jag om den känslan.

Och just nu har jag haft en manisk period, och nu e jag på väg ner i träsket.

Har någon nåt förslag på vad jag ska göra.

Naturligtvis har jag legat inne några gånger också :P

  • Redigerat 2021-04-23 15:24 av Lia
Annons:
millib
2014-04-03 10:07
#1

Vad är en antisjälvmordsmedicin för något? Om du är självmordsbenägen flera ggr/år men inte gör nåt allvarligare ön att tänka tankarna så är dt väl ingen fara. Ofta kan det kännas som en befrielse att tänka sånt, få planera i detalj. Det är en utväg, och det känns lättare för stunden när självmordstankarna blir verkligare. Hade du velat ta ditt liv hade du gjort det. Så frågan ör, äter du medicin nu? För om du blir manisk, vilket i princip alltid åtföljs av en depression modell förjvlig så borde du äta något förebyggande…

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

ricorico
2014-04-04 10:29
#2

Det är en bra tanke men nån gång vågar jag kanske göra nåt 😕

Dom ända medicinerna jag äter är: Voxra, Litium, Mirtazepin & några sömn-insomningstabletter. Också har jag Theralen som jag tycker funkar men den tar jag väldigt sällan.

Jag misstänker att det var därför dom satte in Litium men den funkar inte så bra ihop med en annan medicin jag äter för EP, så just nu äter jag en väldigt låg dos av Litium 1+1.

De medicinerna jag äter för min Epilepsi är: Tegretol 200mg X 6 och Liskantin 250mg X 2. Liskantin är ett licenspreparat som tidigare hette Mysoline.

Och så som jag har förstått, så sänker en del mediciner Tegretol koncentrationen och en del mediciner sänker tröskeln för att få anfall. Och just det här med att sänka tröskeln gör Voxra & Theralen. Litium höjer koncentrationen av Tegretol, det är en av anledningarna till att jag äter så låg dos av den just nu. Den andra anledningen är att läkarna är osäkra om min mage tar upp den så som det är tänkt. Jag har gjort en gastric bypass operation.

För övrigt så äter jag 14 mediciner varje dag, och har 3 vidbehovs-mediciner. Och alla mediciner krockar med Tegretolen & Liskantinen på det ena eller andra sättet.

De övriga medicinerna jag äter är för hjärtat.

millib
2014-04-04 11:40
#3

Ojojoj vilken soppa. Ja mediciner äter du ju redan, och där är ju läkarna experter. (?) Går du i någon form av terapi, samtal, grupp? Nån form av umgänge inom psykiatrin? Socialt, umgås du med vänner och familj? Hobby? Har du fasta rutiner? Ja, listan kan göras lång på vad som spelar in på ens välmående.

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

ricorico
2014-04-04 17:55
#4

Nej, ingen terapi, inga samtal (förutom med er 😃) och sen jag blev sjuk har jag isolerat mig helt.

Innan gick jag på öppen psyk men nu har dom flyttat mig till bipolär, som ligger på ett annat ställe. Och när jag gick på öppen psyk så deltog jag i aktiviteter där. Men jag får inte fortsätta med dom aktiviteterna där pga att det är en annan stadsdel jag tillhör nu ? ! 😭

Ja just nu känns det som en J-Ä soppa allting

millib
2014-04-04 18:29
#5

Och jag får inte medverka i affektiva mottagningens aktiviteter för att jag tillhör allmän psyk som inte kan erbjuda något alls… Ja, en soppa är det verkligen. Men att du ska äta så mycket mediciner förstår jag inte. Kan ju faktiskt orsaka att du mår sämre. Att du isolerat dig är ju förjvligt, både för att du mår så dåligt att du inte antagligen orkar nåt annat och dels för att din verklughetsförankring och livslust försämras avsevärt. En ensam man är snart en galen man!

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

ricorico
2014-04-05 09:10
#6

Jag äter två mediciner för min EP.

Tre mediciner för hjärtat.

Tre mediciner för psyket + två till natten.

fyra mediciner/vitaminer efter att jag gjorde min Gastric bypass.

Och sen har jag tre VB mediciner:

Två för kärlkramp & Theralen 😛

Min trångsynta uppfattning är att jag troligtvis inte kommer att få uppleva min pension pga mina hjärtbesvär. Jag har haft tre hjärtinfakter, och då hade jag inte ens fyllt 48 😕

Så därför ser jag lite enkelspårigt på livet 😕

Annons:
millib
2014-04-05 10:43
#7

En annan har ju iaf hälsan i behåll. Förstår fullt ut att din syn på framtiden inte är allt för ljus eller positiv, den kan vara mörk för mycket mindre. Frågar dig nu. Vad vill du med ditt liv. Har du några drömmar,några framtidsvisioner alls? Vill du ha nån form av aktivitet? Vill du träffa andra personer eller är ditt val att isolera dig från omvärlden det du faktiskt vill? Jag har riktigt mörka dagar och nu är jag inne i en väldigt nedåt period. Men inte så nedåt att jag inte kan ha bättre dagar. Fick lära mig redansom 18åring att hur jobbigt livet än blir så ska jag ha en stark framtidsbild som jag aldrig får släppa. Min framtidsbild idag är att få se mitt barn få växa upp. Jg är skyldig honom en mamma! Du behöver hitta något som har mening i ditt liv, något du faktiskt kan ha som mål och som du vill överleva för att få uppleva! Jag känner inte allt för sällan att jag inte orkar leva längre men jag känner aldrig att jag vill dö. Förstår du vad jag menar?

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

ricorico
2014-04-05 11:50
#8

Din sista mening var bra, lite grann så känner jag också. Men inte ang: döden.

Lite bakgrundshistoria:

För lite drygt två år:sen så blev jag sjukskriven pga att jag blev mobbad/utfryst på min arbetsplats. Jag har oftast inga problem med sånt "jag rycker på axlarna & går vidare" men i detta fallet så hade jag ju samtal med chefen också. Och hon talade tydligt om för mig "att det ska du veta Johan, jag litar på mina Medarbetare, så det dom talar om för mig, det tror jag på". Och det kan ju vara bra men jag trodde att jag också var Medarbetare.

Det värsta med detta var inte själva mobbningen på min arbetsplats, utan det var de fem (5) mötena jag hade med min chef efteråt. Hon knäckte mig fullständigt 😭

Om jag inte kommer över detta, jadu 😮

Johan

Upp till toppen
Annons: