Annons:
Etikettmani-hypomani
Läst 1421 ggr
dragonstar
2/6/14, 5:01 PM

Hypomani eller mani?

Jag har för ett år sen fått diagnosen hypomani (bipolär steg 2)   Men sitter och funderar på om jag inte haft maniska perjoder.

När går igentlinge gränsen? Jag snodde tillexsempel tusenlappar från mina föräldrar och stack till en person jag alldrig träffat i stholm för att börja ett nytt liv. Ångrade mig senare på kvällen och vart upphämtad mitt i natten då jag låg och sov på en parkbänk med min ryggsäck och en liten mus i munkjackan som min kompis snott från en djurafär och bett mig ta hand om.

Sitter och funderar på om detta kan ha varit en manisk handling.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
LinaN
2/6/14, 5:13 PM
#1

Den förklaring jag fått är att när man är manisk så har man även storhetsvansinne, man kan allt, klarar allt osv.

Medan hypomanier inte är lika "sturska" även om man gör av med pengar, gör saker man i vanliga fall inte skulle göra (tex storstäda lägenheten över en natt -.-) men att det sker i en rasande fart.

Men att dra till stockholm på en whim låter ju nästan lite borderline-ish.

Bara spånar…. just gränsen mellan hypoman och manisk är inget jag fått grepp om själv…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

dragonstar
2/6/14, 5:21 PM
#2

Ja bara kul och skönt att höra vad ni har att säga.

Jag vet att jag under den tiden var deprimerad och att det även var min bästis( som manipulerade och misshandlade mig) som tyckte jag kunde göra det. Jag var deprimerad och min pappa och jag bråkade MYCKET! Så istället för att ta mitt liv stack jag dit.

Vad är bordelinne? mins inte måste läsa mer om det..

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

LinaN
2/6/14, 9:40 PM
#3

Borderline i snabba drag:

Allt är svart eller vitt, och man utsätter sig för onödiga risker. Tex sticker till en stad där man inte känner någon för att träffa någon man knappt känner.

Eller man balanserar på mittenräcket på lokala motorvägen etc etc.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

dragonstar
2/6/14, 9:52 PM
#4

Läste lite o mdet och de är inte jag. Gör likande saker ibland men de isamband med kraftig deprisjon.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Magisk
2/7/14, 10:09 AM
#5

Är man manisk så vet man inte om det och är en fara för sig själv. Hypoman så har man en viss sjukdomsinsikt.

Medarbetare på Anhörig.
Skrattar

dragonstar
2/7/14, 2:32 PM
#6

Då är jag hypomanisk för jag känner innuti hur konstigt jag beter mig men kan inte styra det hela tiden

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
LinaN
2/7/14, 10:50 PM
#7

#5 tack för väldigt kort och koncis förklaring! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Magisk
2/8/14, 8:06 PM
#8

#7 Så lite så. 🙂

Medarbetare på Anhörig.
Skrattar

Upp till toppen
Annons: