Mediciner

Ergenyl, vad är det för sk*t?

2014-02-05 08:33 #0 av: graleh

Hej!

Jag fick Ergenyl utskrivet för Borderline/Bipolär-problematik. Tidigare testat Lamotrigin men jag fick bara en massa ångest av den. Ergenyl skulle vara neutral gällande ångest men man kunde bli "lite seg", sa läkaren. Jag fick 300 mg till kvällen. 

Så, jag tog 300 mg igår kväll vid 19:00-tiden och vid 20:00 var jag helt väck! Satt som en zombie och bara blängde rakt fram. Ingen koll på någonting, småirrade runt hemma för vad jag skulle göra, hade jag glömt 5 sekunder senare. Fick magknip deluxe och kände mig allmänt virrig. Så jag gick och lade mig för att sova. 

Sov förvisso hela natten (gött!) men vaknade och var så obeskrivligt trött. Det var värre än Atarax! "Nä alltså jag kan inte gå till jobbet idag", var min första tanke. Jag tvingade mig upp och var helt lost. Trött, irrade runt, glömde saker, allting tog 10 ggr längre tid och krävde 3 ggr så mkt energi som saker brukar göra. Och nu när jag skriver detta har jag lyckats ta mig till jobbet men min hjärna är helt avstängd. Och då har jag redan ADD och problem med orken, minnet och koncentrationen. Detta är ju fan gift mot min ADD. Men ja, jag känner mig jämn i humöret, dvs. jag har inte lust/ork med ett skit! Är det vad som menas med stämningsstabiliserare, att man inte ska ha lust med något alls? 

Jag vill bara att skiten ska gå ur kroppen. Jag har hellre mina känslostormar än detta! Idag har jag massa viktiga möten på jobbet och jag är tveksam till om jag kommer klara av det, hjärnan är helt avstängd alltså. 

Ni som testat Ergenyl, känner ni igen er? Försvinner detta efter ett tags användning eller är det såhär forever and ever när man tar medicinen? Om jag slutar ta medicinen, när får jag tillbaka mitt liv igen? När är medicinen ur? Är det såhär med alla stämningsstabiliserare? Vad är detta för j**a rävgift, egentligen? 

Ursäkta mina valda ord men jag är riktigt upprörd och besviken på detta. När ska man komma på en medicin som funkar och som inte agerar sömntablett? 

Vad är er bild? 


Anmäl
2014-02-05 12:14 #1 av: [marcusjohnson]

Jag käkade Ergenyl i ca 2-3 månader, men det var för 10 år sedan! Jag kommer inte ihåg om jag hade några biverkningar. Det var en snurrig tid med mycket uppvarvning...

//Marcus

Anmäl
2014-02-05 15:36 #2 av: Garm

Jag äter Ergenyl och har gjort det i ett år nu ungefär. Jag märkte inte av något zombie-aktiga biverkningar alls, så jag känner inte alls igen mig. Jag tar 3 piller på kvällen och 1 piller på morgonen. Jag har sömnsvårigheter och hade hoppats på en sövande effekt av Ergenyl, men som sagt så blev det inget sånt för mig.

Alla reagerar olika på mediciner och jag hoppas din läkare snabbt tar bort Ergenylen för dig. Det låter inte kul att ha det sådär. Vanligtvis brukar biverkningar försvinna efter en tid, men det är ju inte roligt att ha det sådär svårt och försöka "vänta ut" det hela.

Anmäl
2014-02-19 17:53 #3 av: Tossie

Ergenyl har man ätit sen liten. det är en epilepsi medicin för de trodde att man hade barn ep.Har käkat den typ minst 3 år  slutade med den  flera år sedan (tonåring).



Anmäl
2014-03-03 10:23 #4 av: Pialinn

Det bästa du kan göra är att ta kontakt med din läkare och berätta om problemen med medicinen.


Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Anmäl
2014-03-19 09:06 #5 av: graleh

#4> Absolut men syftet med min fråga var att fråga er om er bild. Min läkare har med största sannolikhet inte själv ätit medicinen.. 

Anmäl
2014-04-02 06:16 #6 av: Hera

Jag märkte inget sånt alls. Blev inte tröttare.  

Inte bättre heller.

Sugen på att köpa eller sälja något? Klicka här!      
Relationer * HundarBodyart * Kvinna * Fiske * Viktminskning 
Har du frågor som rör iFokus och dess funktioner? -> Support!

Anmäl
2016-05-03 22:25 #7 av: ProvinsiaRivers

Gammal tråd men skriver ändå utifall någon annan också har något nytt att säga.

Har provat Ergenyl 300 mg. Första kvällarna blev jag tröttare och kunde sova bra och pigg på morgonen. Kände mig lite avtrubbad och känslolös med medicinen men tyckte det var på ett sätt skönt att slippa känslosvallningarna. Dags för upptrappning med 600 mg efter två veckor och då kände varken jag eller min man igen mig! Heeeelt borta och slö hela tiden. Gick ner till 300 mg efter en veckas prov med högre dos. Efter någon vecka märkte jag att håret var myyycket tunnare! Och jag fick tillbaka känslosvallningar med irritation och smådepp.

Slutade ta den. Tänkte att jag klarar mig. Efter någon vecka och sömnstörningar blev jag smådeppig igen och började ta Ergenyl igen för att slippa deppet men det var försent och deppet blev sämre och fick tid hos min läkare och utbytt medicinen till Lamotrigin och Mirtazapin till sömnen.

Provat nu Mirtazapin 15 mg en gång igår kväll och jag säger att nej nej nej! Visst blev jag trött och somnade men tröttheten var MAXtrött!! Och mardrömmar och maximalt trött hela nästa dag och jag kunde inte gå ut alls någonstans!

Lamotrigin har jag inte börjat med ännu för att jag är rädd för hur den påverkar mig...man får ju panik när vissa mediciner tar bort hela den normala funktionen. Jag vill ju kunna sköta mitt jobb också..

Anmäl
2016-05-07 19:43 #8 av: IaMiaMaria

OM jag känner igen mig, jag åt Ergenyl i kanske en månad och kunde knappt hålla mig vaken på mina terapimöten, jag var som en zombie. Tyckte väl själv att jag mest bara kände mig trött men alla min omgivning sa att jag nästan var okontaktbar. Obehaglig medicin för mig. Bra att den funkar för vissa.

Har ätit massor av olika psykmediciner. Nu är jag helt medicinfri förutom att jag har Xanor vid behov vilken jag inte tar nämnvärt ofta och jag mår bättre än någonsin :)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.