Annons:
Etikettsymtom
Läst 1139 ggr
Anonym
Anonym
2014-01-26 03:18

Var kan jag börja?

Hej!

Jag är en 18-åring som sedan 13-14 års ålder varit deprimerad i omgångar för att sedan vara hur lycklig som helst och älska livet. Varje period är kanske 1-2 veckor, ibland mer.

Då jag redan vet lite om bipolär sjukdom, tycker jag att jag känner igen mig ganska mycket i det jag läst. Under nästan varje depp-period kommer självmordstankarna smygande, men under de glada perioderna tar jag vatten över huvudet och har alldeles för många bollar i luften. Detta har påverkat mig extremt mycket, speciellt i skolan. I grundskolan skolkade jag mycket (som mest tre veckor i rad), bara för att jag var deprimerad. Har även hoppat av gymnasiet. De gånger jag inte varit deprimerad, har jag tagit på mig en massa uppgifter som jag annars aldrig skulle klarat av. Jag struntade också ofta i läxorna då jag "ändå var så bra på det", att jag tyckte att jag inte behövde det. Mina vänner lägger hela tiden märke till hur jag ändrar mig, och några av dem har i flera år tyckt att jag kanske borde kolla upp det.

Efter ett flertal stora online-test (jag vet att man inte kan lita på dem, men gjorde dem för att få lite vägledning) har jag hela tiden fått "diagnosen" bipolär.

Jag tänkte i varje fall att det kanske är dags att kolla upp det, och undrar då var jag kan börja? Bor i Lund om det hjälper.

Tack!

  • Redigerat 2021-04-23 21:45 av Lia
Annons:
Garm
2014-01-26 18:06
#1

Börja med att gå till din hälsocentral för att tala om ditt psykiska mående och be om en remiss till psyk?

Anonym
Anonym
2014-01-27 20:44
#2

#1 Ska jag bara gå till vårdcentralen o säga att jag tror att jag är bipolär? hehe

[marcusjohnson]
2014-01-27 20:53
#3

Tror du kan ringa öppenpsyk direkt utan att gå via vårdcentralen. Har du otur på VC så ska de börja med mediciner och det är inget bra, de ska pyssla med halsont och dyl! Sen är det bra om du söker öppenpsyk först så slipper det stå i dina journaler på VC att du har psykiska besvär, kan ligga dig i fatet om du söker för något annat någon gång! Det är min erfarenhet!

Anonym
Anonym
2014-01-27 20:59
#4

#3 Okej, var kan jag möjligtvis finna nummer/hemsida? Förlåt för dumma frågor, men vet verkligen ingenting om detta.

Anonym
Anonym
2014-01-27 21:11
#6

#5 Tack!

Annons:
Upp till toppen
Annons: