Mediciner

Lamotrigin

2014-01-05 21:27 #0 av: Smulan1234

Några flera som har gått upp i vikt av den medicinen?

Anmäl
2014-01-06 16:26 #1 av: Magisk

Jag åt denna en väldig kort period. Jag fick andra biverkningar innan jag ev hade gått upp.

Anmäl
2014-01-06 18:05 #2 av: [marcusjohnson]

Jag har ätit Lamictal i ca 8 år och har gått upp ca 35 kg. Dock vet jag inte om det är den som är boven! Jag testade olika mediciner från 2006-2011 innan de hittade någon "blandning" som funkade som jag var stabil på.

Nackdelen är med mycket psykofarmaka att man går upp i vikt eller får andra hemska biverkningar. Konstigt ibland att de blir godkända som läkemedel trots biverkningar.

//Marcus

Anmäl
2014-01-06 20:11 #3 av: blackfriday

Hm är den inte viktneutral? Eller ska vara iallafall, om jag inte har helt fel. Jag har inte gått upp av den. Inga andra biverkningar heller, men än att jag blev uppvarvad när jag började med den (om nu det är en biverkning) :)


Anmäl
2014-01-13 22:30 #4 av: Aloe.Vera

ser inte heller att jag går upp av den.. svarare tvärtom...är inte lika trött längre..och har mer kraft nu och har istället börjat träna..=)

Anmäl
2014-01-19 21:55 #5 av: litenvovve

Nej! men sen är jag och andra sidan väldigt mån om min vikt.. Men jag fick tips av en läkare.. Tydligen ska törst och muntorrhet vara en av biverkningarna (hoppas jag talar om rätt medicin) och ofta dricker man då saft eller något annat sött. Drick istället vatten, sa han till mig :)
Annars om man är noga med kost & dryck tror jag du kan klara dig fint

Lycka till :)  

Anmäl
2014-01-21 12:03 #6 av: millib

Finns det nån medicin som heter liknande? Typ Lamotrical lr nåt?

Anmäl
2014-01-21 13:09 #7 av: Garm

#6  Menar du kanske Lamictal? Den aktiva substansen i den medicinen är Lamotrigin

Anmäl
2014-01-21 14:46 #8 av: millib

Ok, och med det viktökning?

Anmäl
2014-01-21 16:44 #9 av: Garm

#8   Det vet jag tyvärr inget om

Anmäl
2014-01-22 23:55 #10 av: blackfriday

Jo det stämmer. Men Lamotrigin (Lamictal) bör vara relativt viktneutralt iallafall. Värre är det med neuroleptika som tex Zyprexa. 
 


Anmäl
2014-01-23 13:22 #11 av: millib

Är det nån som ätit Lamictal?
Min läkare vill sätta in det istället för litium, men är osäker på det.

Anmäl
2014-01-23 14:38 #12 av: [marcusjohnson]

Jag käkar den sen ca 8 år tillbaks. Den har funkat väldigt bra på mig och har inte haft biverkningar som stör. Muntorrhet och törst är det jag upplevde som jobbigast i början. Nu har jag alltid med mig en vattenflaska och tuggummi eller sugtabletter. Var noga med att sköta tänderna och kolla upp dem regelbundet. 

Sen vad det gäller viktuppgång vet jag inte, tror de är ganska neutrala. Då jag fick min diagnos för 10 år sedan så börjades det provas ut medicin i rask takt. Gick väl upp från 85 kg till ca 120 kg. Värsta medicinerna är Remeron, Lyrica och Zyprexa. Tyvärr är en vanlig biverkan på psykofarmaka viktuppgång. Är men dessutom då deprimerad så kanske man inte rör på sig i samma utsträckning och är mer stilla sittande/liggandes.

//Marcus  

Anmäl
2014-01-24 21:11 #13 av: millib

Jag skulle såå gäärna slippa denna törst.

Anmäl
2014-01-24 21:44 #14 av: [marcusjohnson]

#13 Köp sugtabletter typ dentan, de kan du ta 4-6 ggr om dagen. Sen kan du köpa sockerfria tuggummi. Sen drick vatten! Normalt är att man ska få i sig 1,5 liter, men mer gör ingen skada!

Nått jag har märkt är att jag får riktig dålig andedräkt om jag inte använder tuggummi eller dyl. samt snålar på vattnet! Visst i bland önskar man att hade kateter då det kan bli många besök med att "pudra näsan"

//Marcus

Anmäl
2014-01-24 23:13 #15 av: millib

Sugtabletter hjälper inte, jag tömmer en halvliters flaska i ett svep utan att känna mig direkt nöjd. Dricker alldeles för många liter/dag och får ödem. Men hela den här törstgrejjen gör att jag kan få panik för att jag inte har vatten när jag blir törstig lr en toa när man blir panik kissnödig som jag alltid blir.

Anmäl
2014-01-25 06:20 #16 av: TccT


#15 Provat munspray som Proxident mot torr i munnen?

Anmäl
2014-01-25 14:36 #17 av: [marcusjohnson]

#15 Hur länge har du ätit den? Om du får ödem så kan man ju ta vätskedrivande iofs. Kan det vara så att det blir bättre desto längre man äter den, eller blir man van?

//Marcus

Anmäl
2014-01-26 22:46 #18 av: millib

Jag har testat det mesta förr muntorrhet, men är inte torr i munnen utan törstig. Bara vatten spm funkar.

Ska jag äta alla mediciner mot biverkningarna skulle hag komma upp i över10 tabletter om dan. O alla dessa mediciner har oxå biverkningar, orkar inte det med...

Anmäl
2014-01-27 18:38 #19 av: [marcusjohnson]

Usch vad jobbigt! Jag har 4 tabletter och det räcker! Har du pratat med din läkare? Vad säger han?

//Marcus

Anmäl
2014-01-27 19:48 #20 av: millib

Jag har pratat med honom och han säger lika som ni, att det finns andra mediciner mot biverkningar...

Har iaf nu satt ut Litiumet helt och är redan piggare och framförallt klarare i skallen, tycker att synen blivit mindre suddig oxå, jag som beställt glasögon...

Ska testa vara utan helt nu och se om det kan funka, annars blir det att testa nya läkemedel. Hoppas nu bara att sköldkörteln rättar till sig oxå

Anmäl
2014-01-27 20:46 #21 av: [marcusjohnson]

Har du problem med sköldkörteln? Hade du det innan du började med Lithium? Har man bekymmer med sköldkörteln är väl Lithium ingen bra combo

Anmäl
2014-01-28 19:37 #22 av: millib

Nej, jag fick det av Litiumet.

Anmäl
2014-02-01 17:25 #23 av: Dentaku

För mig har Lamictal varit helt viktneutral. Då påverkas jag ändå vikt- och hungermässigt av psykofarmaka som har det som biverkning, både uppåt och nedåt. Värst var Zyprexa, jag blev ett svart hål som kunde äta hur mycket som helst.

I övrigt fungerar Lamictal fantastiskt bra för mig, den stabiliserar och lyfter grundstämningen.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.