Anhöriga

Vad kan detta vara?

2013-11-25 01:19 #0 av: Anonym

Inlägget borttaget enligt önskemål från användaren.

/blackfriday mod.

Anmäl
2013-11-26 01:33 #1 av: solskugga

Förstår att både du, din man och din son har det mycket jobbigt!

Jag tycker inte att du hänger ut din son på nåt sätt. Du är anonym och han nämns inte vid namn. Däremot tror jag att det är bra att du får ur dig lite av alla tankar och funderingar som du bär på.

Själv tycker jag att detta forum är suveränt just av denna anledning. Man kan, när som helst på dygnet, skriva helt anonymt om precis vad som helst som tynger en. Och man får oftast svar. Svar från människor som befinner sig i en liknade situation eller har erfarenheter som man kan ta del av. Även om man kanske inte alltid får en färdig lösning av sina problem så kan det kännas bättre att veta att andra läser det man skriver och åtminstone bryr sig.

Nog om detta.

Jag kan naturligtvis inte ställa en diagnos på din son. Men visst tycker jag att det finns saker som du beskriver som skulle kunna vara tecken på en bipolär sjukdom. Men det finns ju flera andra psykiska diagnoser också. 

Jag tycker absolut att din son borde få träffa någon inom psykiatrin och att han/ni tar upp hans problem. Hur det yttrar sig, hur han mår, om och hur ofta han ändrar stämningsläge. Finns det något utlösande? Vet inte hur gammal han är, men om han är under 18 så kan du som förälder driva på saken. Är han äldre så får du försöka övertyga honom (men han kanske själv vill ha hjälp?).

Tycker att den utredning du beskriver verkar vara lite torftig och snabbt utförd? Får också intrycket att det var till följd av något brottsligt han gjort sig skyldig till och att syftet var att fastställa om han kunde dömas till fängelse eller vård? Kan ha fel, men det är i de sammanhangen man brukar höra talas om att de gör såna där mindre sinnesundersökningar.

Hur som helst så mår ju din son uppenbarligen inte bra. Och då måste han ju få hjälp. Att han dessutom har gjort ett självmordsförsök gör ju behovet ännu mer akut. Någon måste ta honom/er på allvar!

Bipolär sjukdom tar ett tag att utreda. Man måste föra dagbok över sitt mående över en längre tid. Viktigt är också att fråga anhöriga, då den sjuka ofta inte ser problemen själv. Det finns också flera olika varianter av bipolär sjukdom, inte all sjukvårdspersonal känner till t.ex. rapid cykling (snabba växlingar i känsloläge). Man kan INTE ställa en Bipolär diagnos på bara några timmar! Om en person är kraftigt maniskt t.ex. kan det vara rätt uppenbart, men man måste ändå följa personen en tid för att säkerställa diagnosen, se hur personen svarar på medicinsk behandling mm. Men att kunna säga att en person INTE är bipolär (eller har någon annan psykiskt sjukdom eller diagnos) på bara några timmar är OMÖJLIGT!

Men som jag skrev ovan så finns det många andra diagnoser som kan ge liknade problematik som du beskriver. Är inte så insatt i alla, men det finns t.ex. borderline, olika ångestsjukdomar mm samt "vanlig" depression. En depression kan behandlas på många olika sätt, det finns inte bara EN medicin eller behandling. Om det inte funkar med en medicin så måste man ju testa någon annan medicin eller behandling. Har han provat terapi?. Även t.ex. ADHD, Asperger mm kan övervägas.

Hans drickande kan antingen vara utöst av att han mår dåligt (självmedicinering) eller så är det alkoholen som skapar problemen. Hans självsäkerhet som du skriver om KAN var ett tecken på bipolär sjukdom (det är mycket vanligt i vissa faser av sjukdomen), men kan också vara ett sätt att maskera sin osäkerhet. Eller en effekt av alkohol.

Det låter som att ni inte fått så mycket gehör för problemen när ni har haft kontakt med psykiatrin. Kan ni kontakta någon annan klinik? Eller bara be att få byta läkare eller kontaktperson? Man har rätt att göra det.

Men stå på dig! Kräv en ordentlig utredning av vad din sons dåliga mående beror på och se till att han får den hjälp han behöver!

Vet att det kan vara både tungt och tufft att kämpa både med en sjuk anhörig och mot sjukvården. Men jag hoppas verkligen att det ska vända snart för er! 

Kram & ett stort lycka till! 

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.