Annons:
Etikettdiagnos
Läst 4061 ggr
Magisk
2013-11-19 17:52

Rapid-cycling

Är det någon mer än jag som är snabbväxlande? Jag är för det mesta låg/nedstämd (det verkar vara mitt "normala" läge) men jag pendlar mellan låg till depression och sen till låg igen och så några gånger innan jag hamnar i en hypoman period. Dessa perioder kan vara allt mellan 1 och 7 dagar. Sen som det så fint heter så finns det alltid undantag och mina depressioner blir längre. Bara för att jag pendlar så fort betyder inte det att jag är bättre än andra utan jag kan bli lika dålig som vilken deprimerad person som helst.

Nå, till frågan: Är du en snabbväxlande person?

Medarbetare på Anhörig.
Skrattar

  • Redigerat 2021-04-23 21:46 av Lia
Annons:
DivinA
2013-11-19 22:07
#1

Jag har ultrarapid cykling på gott o ont 😭

blackfriday
2013-11-19 23:11
#2

Jag växlar ibland också snabbt.

Det blev så tydligt när jag fyllde i en humördagbok.

Det kunde vara total leda och nedstämdhet på morgonen och förmiddagen, till att må bra o sitta o fika på kvällen.

Magisk
2013-11-20 10:49
#3

#1 Usch ultra. Låter ännu jobbigare.

#2 Samma här. Först när jag kollade så insåg jag att jag var snabbväxlande.

Medarbetare på Anhörig.
Skrattar

blackfriday
2013-11-20 14:12
#4

#3 Ja, det är jättejobbigt när humöret åker hiss så.

Det blir svårt att planera. Vissa dagar känns bra, och yttre händelser späder på måendet. Sen kan det kännas bra, och yttre händelser istället ger mig ångest eller tvärtom. Dagen är skit och allt bara fel. Hänger inte med själv

marshmallowies
2013-11-20 14:56
#5

Jag har bipolär NOS + rapid cycling.

Fruktansvärt irriterande när det åker upp och ner som i en berg och dalbana.

Magisk
2013-11-20 18:27
#6

Jag håller med om att det är irriterande när man åker upp och ner.

Medarbetare på Anhörig.
Skrattar

Annons:
blackfriday
2013-11-20 22:08
#7

Jobbigt för omgivningen också.

Man menar inte att vara så tråkig/arg/negativ/låg men går inte att styra :(

DivinA
2013-11-21 11:23
#8

Det som är positivt är att man inte behöver hålla ut så länge innan det går över, tänker påd epression. Det finns folk som går ett halvår med den dödsångesten och jag skulle nog inte klara av det. Men växlingarna gör att man blir ännu mer "handikappad" för omgivningen, ingen vet vart de har en och man själv hinner inte heller med varken fysiskt eller psykiskt… Vad tycker ni?

Magisk
2013-11-21 13:19
#9

Håller med. Det blir svårt för omgivningen också att hela tiden vara på spänd och se vilket humör man är på just då.

Medarbetare på Anhörig.
Skrattar

blackfriday
2013-11-22 09:11
#10

Precis. Och är man på bra humör, är trevlig och pratsam, då förväntar sig folk att man är likadan nästa dag. Men det är inte alls säkert. Nästa dag kan vara kattpiss. Och ingen lust att säga någonting, för det finns inget att prata om, inga ideer, ingen motivation till skämt osv.

solskugga
2013-11-22 22:37
#11

Ultra rapid cykling här också. Det gjorde att man från början missade min bipolaritet. De jag var i kontakt med verkade bara känna till den "normala" typen av bipolär sjukdom.

Jag kan också växla från hypoman till låg och sen total djup depression under en och samma dag. Tycker också att det är rätt jobbigt att byta känsloläge så ofta. Jag känner mig ofta förvirrad pga det. Det gör mig utmattad! 

Det blir ju svårt att jämföra, all form av bipolär sjukdom är ju jobbig. Det måste vara jobbigt att vara i samma tillstånd en längre period oxå. Jag själv kan ibland vara deprimerad i flera veckor. Hypoman är jag sällan mer än några dagar, max en vecka.  Men jag känner att kastas fram och tillbaka mellan dessa ytterligheter i känsloläge är väldigt jobbigt!

Du har allt inom dig. Bara tro på din egen styrka! Låt INGEN trycka  ner dig!

Rapidcycling
2013-11-27 09:35
#12

Jag har också denna hopplösa rapid rapid cycling och den kan driva en till vansinne när man inte vet från den ena stunden till den andra hur man kommer må.

Jag vill gärna komma i kontakt med fler som har samma upplevelse som jag, hör gärna av er! Jag bor i Stockholm.

Mvh ST

Magisk
2013-11-27 13:00
#13

Hej. Ultra rapid heter den snabbaste.

Välkommen till oss #12

Medarbetare på Anhörig.
Skrattar

Annons:
Upp till toppen
Annons: