Annons:
Etikettövrigt
Läst 12887 ggr
DivinA
11/19/13, 11:01 AM

Sjukersättning

Så heter det inte längre men minns inte namnet just nu. Det är doch tal om att jag ska bli det, förtidspensionerad eller vad det hette. Känns konstigt. Jag? Jag läste så mycket på högskolan för att arbeta med det jag själv nu blivit en spegelbild av, hamnat på andra sidan av. Jag tar det som det kommer.

  • Redigerat 4/23/21, 9:43 PM av Lia
Annons:
Magisk
11/19/13, 11:23 AM
#1

Jag är sjukpensionär sedan 2 år (tror jag) och det på heltid och utan gräns.

Medarbetare på Anhörig.
Skrattar

DivinA
11/19/13, 11:36 AM
#2

Heter det sjukpensionerad? Trivs du med det?

Magisk
11/19/13, 11:41 AM
#3

Där jag bor gör det det men vad andra säger vet jag inte.

Jag får jobba lite grann så det gör jag annars trivs jag som sjukpensionär.

Medarbetare på Anhörig.
Skrattar

DivinA
11/19/13, 11:42 AM
#4

Vad skönt ❤️ glad att du trivs.

Magisk
11/19/13, 11:47 AM
#5

Tack. HAr du fått något sånt ännu?

Medarbetare på Anhörig.
Skrattar

DivinA
11/19/13, 11:57 AM
#6

Nej men alla pratar om det. Jag har varit emot det tills nu. Jag orkar inte kämpa emot längre. Ville använda min högskolekompetens till nåt vettigt men har åkt inoch ut aom en jojo på psyk sedan 2008 så jag får nog ge upp och låta drömmen flyta bort.

Annons:
Magisk
11/19/13, 5:40 PM
#7

Samma här. Vet inte hur många gånger jag varit inne detta år. Senast var förrförra helgen. Jag har visserligen bara korta nuförtiden vilket jag skrivit ett vårdkontrakt om. Jag får komma innan jag gör något som är oåterkallerligt (hur det nu stavas). Jag pendlar rätt så fort så på ett par dagar kan det ha vänt men mina perioder är intensiva och jag har gjort några saker.

Hoppas du finner frid med att bli förtidspensionär.

Medarbetare på Anhörig.
Skrattar

MaaritS
11/20/13, 11:25 PM
#8

Jag fick sjukersättning från januari 2013….

förut hette det förtidspension…..

DivinA
11/21/13, 11:26 AM
#9

Sjukersättning hette det kanske då…

dragonstar
2/3/14, 6:02 PM
#10

Hej jag ska bli sjuksriven igen som de serut nu. är 25 och har som ni drömmar om att kunna jobba. Jag har frökt studera på Universitet men det funkar inte längre. Kan inte koncentrera mig och har ständig ångest viklet resulterar i koncentrationsvårigheter deprisjon och olika symtom så som orkeslöshet och rastlöshet.  Ska nu få hjälp att förstå min sjukdom och att hitta ett sätt att hantera vardagen.

Funderar på om jag sak be om att få bli långtidsjuksriven. Vad händer om man blir sjukpansjonär elelr vad det heter och efter några år blir bättre( eller stabilare i detta fallet)?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

[marcusjohnson]
2/5/14, 12:24 PM
#11

#10 För att få sjukersättning måste det vara en stadigvarande nedsättning som inte kan bli bättre. Detta är ett problem för oss med psykisk diagnos, vad vet vi - om 10 år kanske det kommer en mirakelmedicin som tar bort alla symptom! Har du taskig rygg som inte går att åtgärda är det enklare liksom!

Jag blev ordentligt sjuk efter en manisk period 2005. Jag har i stort sett varit sjukskriven sedan dess. 2011 började jag jobba igen på ett nytt arbete. Tjänsten var på 75% som senare blev 50%. Först nu efter alla dessa år börjar Försäkringskassan prata med mig om sjukersättning och då på 50%

Om du kan ska du försöka vara sjukskriven så länge som du kan då ersättningen är förmånligare än vad du får med sjukersättning. 

Sen, förr, kunde man få tillfällig sjukersättning på ett par år. Men det har våran kompetenta regering tagit bort, för alla kan ju jobba!

//Marcus

dragonstar
2/5/14, 2:52 PM
#12

Vad mycket de sak vara att hålla reda på. Så som det ser ut nu klarar jag ine av ens 25 % jobb men om några år kanske.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Jenny Belenos
2/6/14, 6:38 AM
#13

Det heter varaktig sjukersättning och var tredje år får man ett samtal där man pratar med sin handläggare om aktuell situation. Alla andra möjligheter ska vara uttömda.

Annons:
dragonstar
2/6/14, 1:00 PM
#14

Okej =)   Vad finns det för andra möjligheter?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Dentaku
2/7/14, 2:04 PM
#15

#14 Det kan vara så att du uppfyller kriterierna för Aktivitetsersättning. Med sådan får du hjälp att utifrån dina egna förutsättningar återgå till arbetslivet. Jag har fått motsvarande i form av aktivitetsstöd under arbetslivsintroduktion. Allt gick i min egen takt med arbetsträning som passade mig och mina behov/funktionshinder. Om det kom bakslag var det inga problem att gå ner i tid igen.

Nu har jag en riktig anställning på halvtid. 🙂 Var inte rädd för AF, de har mycket hjälp att erbjuda.

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

dragonstar
2/7/14, 2:31 PM
#16

Vart inskriven på Arbetsfömedlingen dom kodade mig och sen skrev dom ut mig då jag var för sjuk för dem. Man måste klara av en viss procent av arbetet och målet är att man innom ett par måander höjer sig. Jag klarade inte ens av en timma i veckan så det var ingen ide.

Men bra att ha i åtanke =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Dentaku
2/7/14, 3:04 PM
#17

#16 Ah, men då är det nog sjukskrivning under en längre period som gäller, tills du antingen kan försöka arbetsträna igen eller tills man bedömer att du inte har någon arbetsförmåga alls. Dock är FK rätt kinkiga med att man verkligen ska ha testat om det finns någon som helst arbetsförmåga innan de beviljar sjukersättning.

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

dragonstar
2/7/14, 3:19 PM
#18

Ja jag vet att dom kronglar en hel del. Sist var det inte svårt, men då hadde jag tider till KBT terapeft varje vecka.

Nu har det börjat om igen efter runt ett års studier som funkat mer eller mindre.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Upp till toppen
Annons: