Annons:
Etikettsymtom
Läst 4173 ggr
graleh
2013-11-07 10:33

Bipolär, vad krävs?

Hej,

Jag är lite ny på det här. Jag fick upp ögonen på denna diagnos för ett år sedan då jag träffade min kusin jag inte träffat på säkert 20 år. Vi har samma typer av mammor (som är systrar) och samma problematiska uppväxt. Hon berättade att hon fått diagnos bipolär och hon förklarade vad det innebar. Att hon har perioder när hon går ner sig rejält och inte orkar någonting för att sedan ha piggare perioder. Det ju exakt så jag har det och lider enormt!! Men jag har inte det här med att jag gör galna saker. Jag slösar inte pengar, jag springer inte naken på stan och det blir inte så att ingen känner igen mig. Måste man det? 

Jag har däremot rejäla "humörsvängningar", dvs. rejäla toppar då jag är helt euforisk och älskar mig själv och allt och alla. Jag gör som sagt dock inga våghalsade saker, utan jag är bara mer ute och festar och lever loppan och behöver mindre sömn (men ändå 6~7h per natt). Detta varar kanske 1-3 veckor för att sedan gå ner mig och må skit och inte orka något. Jobbet klarar jag nätt och jämt men jag får ofta sömnproblem och behöver vara hemma mycket och vila. Jag sover mycket och orkar samtidigt ingenting.

Jag kan i princip aldrig planera in saker flera veckor framåt för jag vet inte hur jag kommer må då. Semestrar, konserter och annat är därför svårt för mig att planera. Risken finns att jag är så glad och uppåt när jag bokar något, för att sedan hinna gå ner mig tills det är dags.  

Jag undrar också om det är något som triggar era toppar och dalar? Eller ändrar sig humöret bara helt oväntat? Kan detta bli värre med åldern? Jag har alltid varit väldigt oregelbunden men jag tycker det ökar mer och mer för varje år. Min sambo sedan 6 år tillbaka har på senare tid börjat seriöst att ifrågasätta mitt väldigt pendlande sätt. 

Jag har testat många typer av antidepp och Fluoxetin är den enda som hjälpt mig sudda ut det värsta av dalarna och hjälpt mig hålla balans. Tyvärr går jag upp så mycket i vikt av dem, annars hade jag ätit dem forever and ever. 

Vad säger ni generellt om det jag skrivit? Är jag helt ute och cyklar? 

Vinkar, Graleh

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

  • Redigerat 2021-04-23 19:37 av Lia
Annons:
[marcusjohnson]
2013-11-07 19:20
#1

Det går inte att ställa diagnos bara så där. För att få diagnosen bipolär så måste det finnas en dokumenterad manisk/hypoman episod. Många gånger man blir manisk/hypoman får det allvarliga konsekvenser och inläggning kan vara nödvändigt. Det finns en bra bokserie av Tom Fahlén som handlar om bipolär sjukdom. Jag har den som pdf, men gör en sökning på Google. Finns den inte skickar jag den gärna! //Marcus

graleh
2013-11-08 09:11
#2

Nu menade jag givetvis inte att folk här ska ställa en diagnos på mig. Jag undrade bara mest om det jag upplevt ligger i samma linje som de här som är bipolära, om folk känner igen sig. Jag har läst en hel del men har inte fått ut något av det, därför skriver jag här. Men det var kanske fel av mig då..

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

[marcusjohnson]
2013-11-08 09:24
#3

Det var inte meningen att låta så hård! Tittar man på det du.skrev så är det ett bipolärt mönster. Men jag tror att alla människor är lite bipolära, dock den dagen du får sådana problem att du inte fungerar i vardagen och kanske är en fara för dig själv och andra - då kan man ställa diagnos! Men om du funderar på om du är bipolär så tycket jag absolut att du ska läsa Tom Fahléns häften om bipolär sjukdom. //Marcus

graleh
2013-11-09 11:42
#4

Jag har ju problem så jag inte funkar i vardagen, som jag skrev. När jag går ner mig och får problem med sömn t.ex. måste jag stanna hemma. Mina upp- och nedgångar gör att det är svårt för mig att fungera ordentligt på jobbet, där man tydligen börjat ordentligt märka av mina skiftningar.

Jag har läst igenom häftena och innehållet påminner om det jag läst för övrigt, då jag försökt ta reda på så mkt som möjligt. Dock återstår mina frågor i första inlägget.

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

DivinA
2013-11-19 11:12
#5

Välkommen hit ❤️

Jajje95
2013-11-19 23:43
#6

Du låter precis som mig! Jag har fått diagnosen bipolär typ 2. Den är en mildare version av typ 1. Det finns flera olika typer men vad jag kan säga skulle du i så fall vara typ 2. Då du inte, precis som jag, gör de här sjukligt maniska sakerna. Utan bara blir lite manisk för att sedan bli jätte depressiv. 

Hade jag vart du hade jag sökt psykvård och stå på dig! Jag blev precis överskriven till vuxenpsykiatrin från BUP och där sa min läkare, första gången jag träffade honom, att hade jag inte läst dina journaler så hade jag idag trott att du var helt frisk och bett dig gå hem. Detta var alltså en rätt manisk dag. Så stå på dig. Visa att du faktiskt inte mår bra och behöver hjälp! Läs också "Ett bipolärt hjärta" av Rebecca Anserud om du gillar att läsa :)

Annons:
graleh
2013-11-21 21:34
#7

#5> Tack :)

#6> Tack för input! Då förstår jag. Jag ska göra det, jag har bokat in en tid på en mottagning till nästa vecka, hoppas jag kan få någon hjälp där. Jag kommer lägga fram mina problem och se vad psykoterapeuten säger. Jag har lärt mig att säga vad jag tror jag har, inte fungerar. Det är precis som att om man själv presenterar lösningen för en vårdgivaren backar dem med att säga man inte alls har den diagnosen. Ska kolla in boken, tack :) Hur har det gått för dig, har du fått medicinering? Har du testat antidepp tidigare, hur funkade de på dig?

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Jajje95
2013-11-28 14:07
#8

Va skönt! Gick allt bra? Känns det som att de faktiskt engagerar sig? 

Jag har gått på antidepressiva i ca 1.5 år tidigare då de trodde jag "bara" var "vanligt" depressiv och hade ångest. Men nu när de har kollat över allt och såg att vissa mediciner inte hjälpte insåg det väl att det inte var det som var fallet. Nu har jag bytt medicin ganska nyligen. Skulle nog säga att det är tidigt att göra utvärdering men så fort jag kommer tillbaka ska jag säga att jag vill bli av med dom då jag går runt med konstant hjärtklappning och spänningar/smärta i ryggen(vet inte om det har med det att göra men det är konstant sen jag började med medicinen). Så jag får väl se hur det går. Det finns så himla mycket olika antidepp så det tar lång tid innan man hittar vad som funkar bäst. Oftast flera år.. tyvärr.

graleh
2014-02-01 15:32
#9

Jaa jag tror det. Jag är inte riktigt klar med utredningen men än så länge har jag fått veta att jag går under både borderline och bipolär men exakt diagnos vet jag inte ännu. Får väl se vad det hamnar på. Jag har fått medicin, Ergenyl, som jag ska börja med. 

Hur har det gått för dig, Jajje95?

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Jajje95
2014-03-03 21:39
#10

Jasså du. Har inte hört talas om den medicinen alls. Förlåt för sent svar btw. Fungerar den bra då? Någon fortsättning på utredningen? Jag har inte jätte koll på vad borderline är, mer än att det är svårt att hantera och förstå känslor. Är det andra saker också? 

Jodå det rullar på rätt bra nu. Vardagen har fungerat normalt i nästan tre veckor nu. Lite breakdowns senaste veckan men det känns som att det rullar åt rätt håll! Lite medicinökning som kanske bidragit till det också men jag känner mig bra just nu!

Upp till toppen
Annons: