Annons:
Etikettbehandling
Läst 509 ggr
A
9/9/20, 11:02 PM

Alternativ att lägga till, Litium + ngt för vikten

Hej.

Har ätit litarex nu i flera år, fick diagnosen cyklotomi. Har gått upp i vikt pga alla andra depmediciner innan diagnosen och kämpar som en galning nu. Ibland ger jag bara upp och siffrorna på vågen stiger. Känner mig bottenlös och är jämt hungrig. Rör på mig och äter vanlig mat men för tok för mycket.
( sötsaker är inte min grej alls, bara mat)
Provade topimax men biverkningarna blev tillslut för påtagliga, 1 år åt jag dom.

Till min fråga:
Kan man lägga till en medicin för att inte gå upp i vikt? Läkarna säger nej till det vilket jag förstår. Men om man inte är helt nöjd med litium då mina depperioder är riktigt sega och känner inte att litium har samma effekt som den hade i början, vilket i början räddade mig totalt i livet.
En stabiliserings medicin som även har viktnedgång/viktstabil som "biverkning"?

Griper nog efter halmstrån men… vikten har blivit som en stor ångestgrej nu, nästan maniskt. Orkar inte det mer bara.

  • Redigerat 4/23/21, 3:30 PM av Lia
Annons:
Lia
9/10/20, 2:27 AM
#1

Lamotrigin ska vara väldigt effektiv. Jag tålde inte det personligen men det verkar bra. Sen nen man använda litium och lägga till något extra för att bättra på effekten vid depressionen. Men litium är inte heller viktneutral tyvärr. Sen finns brintelix som är ganska biverkningsfri som alternativ, men den funkar inte så bra på den maniska sidan. Jag har själv ätit litium i 6 år så jag har inte så mycket erfarenhet mer än det som då inte funkade så bra på mig. Men alla är ju olika! Sen vad gäller litium så måste man ha tillräckligt hög nivå såklart.

91Marran
9/10/20, 3:28 PM
#2

Jag går på lamotrigin och den ökar inte vikten. Den är bra mot mina snabba svängningar i humöret.

Mvh
Mig

Upp till toppen
Annons: