Etikettmediciner
Läst 1612 ggr
Keeran
2020-07-05, 16:51

Viktuppgång lithium?

Hej på er! Det har snart gått 2 år sen jag fick min diagnos och därmed också lithionit. Jag har gått upp mycket i vikt sen jag fick tabletterna. Är det något någon annan upplevt? Tacksam för svar 😊

Garm
2020-07-05, 17:25
#1

Jag åt lithionit i ett par år, för ett gäng år sedan, men gick inte upp i vikt. Vet det ger ökad törst, så rekommendationen är att inte dricka kalorihaltig dryck. Jag var överviktig runt tiden jag åt lithionit så det kan ju ha spelat in.

Keeran
2020-07-05, 17:54
#2

Okej. Jo, är medveten om törsten men försöker hålla mig mestadels till vatten. Vet också att det inte är medicinen i sig som ger en viktökning utan att allt handlar om kcal in vs. Kcal ut. Men tänkte om det liksom kan påverka sötsug, hunger etc. 😊

Garm
2020-07-05, 18:19
#3

Vad jag minns från genomgången av medicinen så kan den ge ökad aptit. Lithionit sägs dock vara "viktneutral", men jag har lite svårt att tro det.

Keeran
2020-07-05, 19:09
#4

Något borde det ju påverka… Men antagligen letar jag bara en syndabock för min viktuppgång. 😂

Garm
2020-07-05, 20:23
#5

Förmodligen är det en effekt av medicinen, ökad hunger och så. Prata med din läkare om det?

Keeran
2020-07-05, 22:46
#6

Får göra det nästa gång, tog upp det sist och skulle då få gå på hälsosamtal och även kolla kondition etc. Men nu med dessa coronatider fick jag lämna återbud x antal gånger. Men kan ju ringa och få en ny tid kanske. 😊

Upp till toppen