Annons:
Etikettbehandling
Läst 8253 ggr
npfutredning
2016-09-25 19:53

CBD olja?

Någon som testar? Fungerar det bra/dåligt?

Väntade 26 år på utredning - nu är jag äntligen igång Pussmun

  • Redigerat 2021-04-23 19:39 av Lia
Annons:
IaMiaMaria
2016-09-25 23:06
#1

Har inte testat och har aldrig hört talats om det så var tvungen och kolla vad det var. Men det är tydligen olagligt att inneha utan recept då det är narkotikaklassat.

Aldrig hört att läkare i Sverige skrivit ut cannabis mot psykisk sjukdom, däremot MS och mot det ska det ju funka.

Nu blev det ju lite OT då du frågade om nån testa det.  Jag blev bara nyfiken att ta reda på vad det var.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

npfutredning
2016-09-26 11:09
#2

#1 Ja jag vet. Men fick höra att någon testat det för bipolär sjukdom,eller egentligen för smärta men att hon mådde bättre i psyket med. Jag blir bara nervös så fort det har med droger att göra, men tänkte att jag vill kolla om någon annan har erfarenhet av det.

Väntade 26 år på utredning - nu är jag äntligen igång Pussmun

npfutredning
2016-09-26 11:11
#3

Nej den här är laglig som jag menar. http://cbdolja.com

Väntade 26 år på utredning - nu är jag äntligen igång Pussmun

IaMiaMaria
2016-09-26 14:11
#4

Ja det sägs lite olika om det, hittar på den sidan att enligt polis är den laglig så då får man väl anta det, det var nåt med att de använder industrihampa.

Enligt läkemedelsverket är den inte laglig

https://lakemedelsverket.se/malgrupp/Allmanhet/Att-anvanda-lakemedel/Narkotikaklassade-lakemedel/Cannabis/.

Men som sagt, säger polis och tull att den är laglig så är det ju okej. Intressant iaf, har som sagt aldrig hört talat om det förut. Bara till MS patienter då, aldrig att det kan funka för bipolär.

Synd att den var hiskeligt dyr annars hade det ju varit roligt att testa.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

npfutredning
2016-09-27 17:26
#5

#4 En jävla djungel, på ren svenska. Ja jag vet inte, tycker hela konceptet är märkligt. Cannabis är väl cannabis, men tydligen inte. En vän vill ge det till mig, men jag har sagt nej. Det skrämmer skiten ur mig med sånt.. Så jag blir utan i alla fall. Men ville se om någon testat och om det i så fall fungerade bra. Tack för länkarna 😊

Väntade 26 år på utredning - nu är jag äntligen igång Pussmun

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
npfutredning
2016-09-28 22:17
#7

#6 Wow.. vilken story 😮 Helt galet. Fantastiskt … Jag är livrädd för all sorts droger, även kemiska mediciner. Tavk för att du delade med dig 🤗

Väntade 26 år på utredning - nu är jag äntligen igång Pussmun

molbojse
2016-10-11 14:02
#8

En drog är allt som ger dig ett rus. Alla droger behöver per automatik inte vara farliga om de brukas rätt. Socker, kaffe och spel är vanliga vardagsdroger. Brukas de i rätt mån är det ofarligt, går det till överdrift blir det ett missbruk, i de flesta fall ett beroende.
Det värsta som kan hända med cannabis efter en gång är att du blir hungrig, mår bra och ger positivt utslag på test i drygt 2-3 veckor efter. Cannabis som cannabis, CBD-olja ger, så vitt jag vet, ungefär samma effekt förutom att oljan är mer koncentrerad och ren.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Smrkns
2016-10-17 12:04
#9

Sho, CBD och THC är två av väldigt många organiska föreningar som finns i cannabis. De har väldigt olika egenskaper, kan förklara väldigt generaliserat för förenklat. THC är det som gör en hög, flummig, glad, uppåt. CBD är mer lugnande, ångestdämpande och det som verkar ha bäst medicinska egenskaper. Olika utländska studier visar på att CBD (som nu kan framställas utan THC, så utan det som ger en ruset) kan hjälpa mot en hel del medicinska åkommor. Cannabis är en ört som har rökts i olika kulturer sen den upptäcktes. Medicin är kemiskt framställt. Allt narkotikaklassat i Sveriges system är inte nödvändigtvis helt av ondo, och ska kanske värderas om med dagens kunskaper. Till CBD-oljan: jag har aldrig testat, men hade klart ställt upp i en medicinsk undersökning om dess effekter på bipolär sjukdom. Over and out

Smrkns
2016-10-17 12:16
#10

Från sidan själv, du kan själv leta fler källor på det för att få objektivare bild av det hela. ESC: "Endocannabinoidsystemet, ECS, är ett nätverk av receptorer som man finner på celler i hela kroppen. Precis som satelliter använder radiovågor för att kommunicera med varandra består ECS av receptorer som kommmunicerar via särskilda kemiska signalmolekyler: de här molekylerna kallas endocannabinoider, eftersom kroppen själv producerar dem. Hampa innhåller naturligt en kemisk substans känd som CBD (cannabidiol), vilken är ett exempel på en fytocannabinoid: en molekyl från växtriket som kan aktivera ECS på samma sätt som kroppens egna cannabinoider gör." Ångest: "Som vi redan nämnt har CBD en lugnande, avslappnande effekt, och den hjälper även vid psykisk ohälsa." Detta handlar förvisso om schizofreni, men forskningen är påväg att se effekter på andra sjukdomar som har med psyket att göra "CBD är klassat som naturligt anti-psykotisk, vilket gör den till en mycket intressant kandidat för att behandla sjukdomar som schizofreni och PTSD." "Något man kunnat se hos patienter med schizofreni är att deras ECS []verkar vara ur balans: de överproducerar ett enzym kallat FAAH, som bryter ned endocannabinoider."

npfutredning
2016-10-18 18:35
#11

#8 Nja, socker är inte speciellt hälsosamt.  Men frågan var om man hade testat och vad man hade fått för resultat. 

#9 - 10 Okej, samma här då, inte testat och har ingen erfarenhet.  

Tack ändå.

Väntade 26 år på utredning - nu är jag äntligen igång Pussmun

molbojse
2016-10-20 19:03
#12

#11 Det har jag inte sagt att det är heller, det jag skrev var att om det brukas på rätt sätt så är det ofarligt. Att äta en hamburgare en gång i månaden är inte heller farligt men inte är det hälsosamt för det att trycka i sig allt mättat fett med mera. Att dricka ett glas läsk någon gång ibland och att äta en godisbit på julen dödar dig inte.

Du frågade om någon testat CBD-olja och i en senare kommentar skrivit att allt som har med droger att göra skrämmer dig. Därför min parallell med sockret.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Sooffe71
2019-10-06 11:58
#13

Hej! Ny här och ser att era inlägg är rätt gamla! Ville bara tillföra att jag nyligen börjat ta CBD-olja utan thc som jag tar både för att jag fått ett diskbråck och för att prova mot min bipoläritet. Kan säga att trots låg dos så är den smärtstillande och jag mår bättre psykiskt. Mer harmonisk, positiv och mer social. Annsrs tar jag Lithionit och escitalopram men hoppas kunna sluta med dom ("ursäkta) DROGERNA! Jag anser nämligen att allt skit läkare och läkemedelsverket vill proppa oss fulla med är mer droger än en växt som människan nyttjat som medicinalväxt sen urminnestider utan att någon tagit skada. Jag har aldrig provat några droger men har läst på om cbd och det verkar vara värt att prova för att kanske en dag slippa dessa kemiska droger som man både blir känslomässigt avtrubbad av och man vet vid långvarigt bruk inte alls är bra för kroppen och dess inre organ. Någon mer än jag här som provat CBD-olja?

Annons:
Trollbunden
2020-01-05 23:11
#14

#13 Hej! Också ny här. Äter neuroleptika och håller på att halvera min escitalopram för att jag vill fasa ut den. Känner som du. Vill gärna hitta ett annat alternativ för medicinering då biverkningarna är så jobbiga. Medicinerna påverkar än nästintill lika illa som själva sjukdomen. Jag tar sen ganska tidigt tillbaka "mani droppar" det är cbd + melatonin för att hjälpa mig att sova. Det funkar hyfsat. Däremot undrar jag hur det har gått för dig? Äter du fortfarande mediciner? Hur lär du? Vad säger läkarna och har cbd fungerar för dig? Så tacksam för svar.

Ljungpåsen
2020-06-28 23:03
#15

Vi är långt efter i Sverige med att använda den sortens läkemedel. Sök info i ett land med lång erfarenhet av cbd som läkemedel.

Upp till toppen
Annons: